UploadTV: experimenteren met interactieve tv

12 april 2013, 07:29

Kijkers worden ‘baas op eigen buis’

Vanavond wordt om 21.20u de tweede aflevering van UploadTV uitgezonden op Nederland3. UploadTV is een live, interactieve TV-show van de VPRO over webvideo. Een tv-show over webvideo: tegenstrijdig? Ja! Daarom is UploadTV van het begin af aan ontwikkeld als een interactief concept. We experimenteren met verschillende niveaus waarop het publiek kan deelnemen en bijdragen aan het programma. Dit alles onder het motto: baas op eigen buis.

VPRO Digitaal is de afdeling die verantwoordelijk is voor de online activiteiten van de VPRO. Wij hebben een aantal platforms ontwikkeld waarop publiek kan bijdragen aan UploadTV. Hier een overzicht:

1. Video’s insturen, stemmen, delen

Via de site van UploadTV kan het publiek hun eigen favoriete video’s insturen bij een van de vijf thema’s (tv, seks, kunst, muziek, reclame). Ook kunnen ze stemmen op door anderen ingestuurde video’s. De redactie houdt alle inzendingen in de gaten, en selecteert de leukste ingestuurde video’s voor de tv-uitzending. Dit gebeurt vooraf, maar ook nog tijdens de live-uitzending. Alle ingestuurde video’s, uitgezonden video’s, losse items en natuurlijk de complete uitzending zijn terug te kijken via de site en deelbaar via social media.

2. Samen live kijken via Google Hangouts

Mensen zonder TV kunnen de uitzending live volgen op de UploadTV-site. Maar ze kunnen er ook voor kiezen om samen met hun vrienden live te kijken via de UploadTV Hangout-app. VPRO Digitaal heeft, in samenwerking met Videodock, speciaal voor UploadTV deze innovatieve social tv-app in Google Hangouts ontwikkeld. Met de app kunnen kijkers samen met hun vrienden naar de live-uitzending kijken, de show op ieder moment onderbreken en zelfgekozen video’s inbrengen en erop stemmen. Zo creëert iedereen zijn eigen UploadTV en is dus daadwerkelijk ‘Baas op eigen buis’.

Vrienden in de Hangout kunnen stemmen op de voorgestelde video. Wanneer de meerderheid vóór stemt en de video uitkijkt, wordt deze doorgestuurd naar de UploadTV-website. Daar maken deze video's, net als de andere ingezonden video's, kans om geselecteerd te worden voor de tv-show.

De UploadTV-app is de eerste Nederlandse interactieve app voor Hangouts. In deze video leggen presentatoren Gwen Pol en Dagan Cohen uit hoe de Hangout-app werkt:

3. Green Room livestream

De gasten van UploadTV schuiven na hun optreden in de live-uitzending aan in de Green Room. Dit is een Google Hangout On Air die live gestreamd wordt op YouTube (en ge-embed op vpro.nl/uploadtv) We starten de Green Room op aan het begin van de uitzending en communiceren de url via de social media van UploadTV. Kijkers kunnen instappen in de Green Room-hangout en vragen stellen aan de gasten. Dit leidde tijdens de eerste aflevering tot een gezellige chaos, flirtende Cinemates en natuurlijk een recalcitrante Maxim Hartman. Kijk hier de eerste Green Room terug:

4. De Thuistribune

In een aantal afleveringen van UploadTV is op de videowall in de studio de virtuele thuistribune te zien. De deelnemers doen via de webcam mee met een video-experiment. Ze krijgen aan het begin van de uitzending een visuele opdracht van Gwen en Dagan en voeren deze gedurende de uitzending uit. De hele thuistribune wordt opgenomen en is na afloop terug te zien via de UploadTV-website. In de eerste aflevering hadden onder ander bekende YouTube-make-upmeisjes en een aantal drag queens zitting in de videowall. Zij werkten 55 minuten lang aan hun make-over. Benieuwd? Kijk het hier terug:

De eerste aflevering van UploadTV op 5 april riep veel kritische reacties op. Een live tv-show over internet met debuterende presentatoren en nieuwe digitale technieken is natuurlijk ook een groot experiment. En experimenten gaat de VPRO graag aan. De TV-redactie heeft deze hele week feedback van kijkers verwerkt en geschaafd aan het format.

Vanavond gaan we enthousiast door met aflevering 2, met als thema NSFW (not suitable for work). Te gast zijn Nederlandse internet-pornoster Bobbi Eden, kunstenaar Stefan Ruitenbeek en YouTuber Erik van Tok. Hier een voorproefje:

Geometric Porn Site from Luciano Foglia on Vimeo.

Annelies Termeer
Projectleider digitaal bij VPRO

Annelies Termeer is projectleider bij VPRO Digitaal en freelancer op het gebied van online strategie en projecten (www.pourplus.nl). Eerder werkte zij als projectcoördinator Digitale Presentatie bij filmmuseum EYE, als persvoorlichter bij documentaire-festival IDFA en als co-directeur van de Amsterdamse Museumnacht (n8).

Categorie
Tags

3 Reacties

    paulvandertorre

    Ik heb de aflevering van vorige week met veel interesse gevolgd en heb ook de kritische noten vanuit het publiek live meegemaakt via Twitter.

    Wat mij het meest opviel was dat de beloofde interactie juist het ondergeschoven kindje was en dat we eigenlijk naar een 55 (?) minuten durend DWDD-item hebben zitten kijken vol filmpjes die alles behalve van Nederlandse komaf waren.

    De videowall werd gepresenteerd als een ‘met YouTube beauty-meisjes’ behangen muur, maar eigenlijk draaide het om 1 of 2 mannen die zichzelf aan het besmeuren waren met make-up. Dit terwijl het topic ‘beauty’ (volgens mij) juist werd genomen om te laten zien dat dit een populair onderwerp is in ‘online video land’.

    Zorg dan ook dat je zoiets serieus benadert en laat een Vera Camilla (ruim 32k abonnees op YouTube en aanwezig op die wall) bijvoorbeeld vertellen wat voor haar de toegevoegde waarde is van online video en dat soort zaken. Zo maak je het én interactief, én je geeft een stuk inhoud mee aan een gedeelte van het programma wat nu alleen maar draaide om een man met make-up.

    Wat de presentatrice betreft had ik liever iemand gezien die ook daadwerkelijk weet wat er zoal te zien is op het gebied van online video. Het droop er aan alle kanten vanaf dat dit niet het geval was en ze het eigenlijk helemaal niet boeiend vond. Waarom presenteer je dan een programma dat drááit om online video? Zet daar één van de tientallen grote Nederlandse YouTubers neer die ervaring hebben met praten voor de camera én gemeende interesse hebben.

    Om het positief (;-)) af te sluiten vind ik het wel heel goed dat dit onderwerp een plaatsje krijgt op de Nederlandse Teevee en het hele ‘wij willen interactief zijn’ juich ik zeker toe! Tuurlijk, het was pas aflevering 1 van een liveprogramma en het moet zich ontwikkelen. Ik ben benieuwd naar de uitzending van vanavond! 🙂

    Zet hem op!


    12 april 2013 om 09:14
    anneliestermeer

    Hoi Paul, dank voor je uitgebreide reactie. Zinnig commentaar: je feedback komt overeen met veel van de suggesties die we hebben gekregen. Deze leerpunten hebben we zeker ter harte genomen. Het resultaat hiervan zie je vanavond in de uitzending, waarin onder meer Nederlandse YouTuber Eric van Tok te gast is. Ben benieuwd wat je ervan vindt! En ook daarna zullen we blijven schaven – we zien deze eerste 5 afleveringen van UploadTV echt als een pilot.


    12 april 2013 om 13:57
    paulvandertorre

    Hoi Annelies,

    Ja veel van de zaken die ik noemde hoorde ik ook van anderen. Ik kan wel zeggen dat ik ‘midden’ in de Nederlandse YouTube community sta, ik streef het in ieder geval na met Tuberz.nl. Tijdens en na de uitzending kwam er veel commentaar van YouTubers zelf, maar zij hadden geen interesse om in samenspraak met UploadTV hierover te praten.

    Eric had hier wél oren naar, en dus was het mooi om te zien dat hij er vanavond bij is. Ik hoop dat het ‘leven’ van een Nederlandse YouTuber meer body krijgt in de uitzending, veel van hun zijn in de afgelopen 2 jaar gigantisch geprofessionaliseerd en hebben marketingtechnisch écht wat te vertellen.

    Als je ze hun verhaal over die ontwikkeling laat vertellen krijgt de hele ‘scene’ een positieve boost omdat kleinere YouTubers maar wat graag willen weten hoe zij ook succesvoller kunnen worden. Op die manier kun je ook de commerciële waarde voor zowel de YouTubers als de online marketeer bij organisatie X mooi laten zien 🙂

    Nogmaals veel succes vanavond!


    12 april 2013 om 14:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!