Uitgelezen: LinkedIn marketing in 60 minuten

Voor bedrijven is er nog een wereld te winnen op LinkedIn

Uitgelezen: LinkedIn marketing in 60 minuten

Kan je in 60 minuten uit de boeken doen wat LinkedIn kan betekenen voor een marketeer? Martine Meijburg doet een poging in haar boek ‘LinkedIn Marketing in 60 minuten’. Vanaf vandaag is het boekje (142 pagina’s) te koop. De uitgave maakt onderdeel uit van een reeks van uitgeverij Haystack i.s.m. Frankwatching, onder de naam ‘Digitale trends en tools in 60 minuten’. Zie bijv. ook de recensie over het eerder in dezelfde reeks verschenen 'E-mailmarketing in 60 minuten') door Rianne Bartels.

Over de auteur

Martine Meijburg is oprichter van Second Degree, een bureau dat merken helpt bij het inzetten van LinkedIn als marketing platform. Zij heeft in het verleden gewerkt bij LinkedIn, weet dus van de hoed en de rand en kan zeer aanstekelijk vertellen over het grootste zakelijke sociale netwerk.

60 minuten?

Om terug te komen op de eerste vraag … nee, in een uurtje lees je dit boekwerk niet uit. Dat ligt enerzijds aan de vorm (hierover later meer) en anderzijds aan dat het boekje gewoonweg veel informatie verschaft. Zo heeft Meijburg een handig onderscheid gemaakt tussen owned (company pages, statusupdates en groepen), paid (advertentiecampagnes en e-mailmarketing) en earned media (conversatie en activatie). Door deze indeling weet zij op een logische manier de diverse facetten van LinkedIn te behandelen.

Kracht

Sterk aan dit boek vind ik de scope. Meijburg komt niet alleen met tips, trucs en tools, maar hamert (terecht) op een gestructureerde aanpak. Is er een heldere marketingstrategie? Is er een plan voor de sociale media? Wat zijn de doelstellingen? Om hiermee te helpen, komt zij met een aantal spelregels die breder inzetbaar zijn dan LinkedIn. Zo wijst ze op een duidelijke taakverdeling en het beleggen van verantwoordelijkheden in een organisatie. Daarnaast onderstreept ze het belang van regie, ritme en regelmaat; in hoofdstuk 7 staat ze daarom uitgebreid stil bij het maken van een contentkalender.

Meijburg komt ook met goede suggesties om voor draagvlak te zorgen in een organisatie. Zo wijst ze erop dat het essentieel is om een multidiscplinair team samen te stellen, personeel te helpen met (bijvoorbeeld door het faciliteren van gratis profielfoto’s) c.q. te enthousiasmeren voor LinkedIn en een handleiding uit te werken over het socialmediabeleid. 

Vorm

Wat ik erg jammer vind, is dat het een vrij sober boekje is geworden. LinkedIn is visueel aantrekkelijk en, ondanks dat zij met enige regelmaat veranderingen doorvoeren in het design, hadden een aantal screenshots niet misstaan. Wat dat betreft had de uitgever eens moeten kijken naar een boek als Content Rules (Handley & Chapman) of Get Social (Bathoorn) die qua vorm(geving) meer uitnodigen om (verder) te lezen.

Daarnaast blijft het erg theoretisch. Zo staat er wel een aantal cases/kaders in het boek, maar deze zijn vrij summier uitgewerkt of zelfs identiek aan teksten elders in het boek. Zo vind ik op twee pagina’s dezelfde alinea over ABN AMRO terug. Wat ik mis zijn (persoonlijke) ervaringen. Een aantal quotes van of interviews met marketeers over doelstellingen en behaalde resultaten op dit netwerk, voorbeelden van goede company updates of actieve groepen en een aantal best practices uit andere landen. Meijburg weet hierdoor op papier niet helemaal haar enthousiasme voor LinkedIn over te brengen.

Conclusie

Nog niet bekend met LinkedIn of twijfel je over de toegevoegde waarde? Dan gaat dit boekje je waarschijnlijk niet over de streep trekken. Daarvoor prikkelt de vorm(geving) te weinig. Daarentegen is €12,50 een goede investering als je wel het nut inziet van LinkedIn, maar nog niet weet wat er allemaal mogelijk is en hoe te beginnen.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.