Twitter Moments straks ook beschikbaar voor bedrijven

3 september 2016, 08:00

Twitter heeft sinds enige tijd de feature ‘Moments‘, waarbij content over hetzelfde onderwerp door Twitter wordt gebundeld. Deze feature is momenteel nog alleen in Amerika en Engeland beschikbaar. Binnenkort wordt het ook mogelijk om als bedrijf een eigen ‘Moment‘ samen te stellen. Maar wat heb je daar precies aan? Tijdens een sessie afgelopen vrijdag vertelde Ashley Vinson, head of brand strategy bij Twitter Benelux, over Moments, hoe het werkt en wat bedrijven hiermee kunnen doen.

Wat zijn Twitter Moments?

Kort samengevat: nieuwsitems worden gebundeld in één overzicht, het zogenaamde Moment. Tijdens de afgelopen Olympische Spelen werden bijvoorbeeld alle tweets over dit onderwerp in één Moment samengevat. Je kunt deze Moment volgen, waardoor alle updates in je tijdlijn verschijnen, zonder dat je (heel veel) verschillende accounts hoeft te volgen. Zolang je het onderwerp volgt en zolang er content wordt toegevoegd aan het Moment, krijg je updates in je tijdlijn. In een eerdere blogpost beschreef ik uitgebreid wat Twitter Moments precies inhoudt.

Twitter MomentsTwitter Moment over NASA Astronauts. Alle content hierover is gebundeld, je swipet naar links om naar het volgende beeld te gaan.

Hoe kan een bedrijf hiervan gebruikmaken?

Tot op heden werden Moments alleen door Twitter zelf gemaakt en geüpdatet, maar binnenkort wordt het ook voor bedrijven mogelijk om een eigen Moment te maken. In zo’n Moment kun je gebruikmaken van verschillende soorten content zoals Vines, gifjes, video’s en tweets. Het Moment is te embedden en te delen en updatet automatisch wanneer er content aan wordt toegevoegd.

Enkele voorbeelden van situaties waarin een bedrijf Moments in kan zetten.

  • Product lancering. Een nieuw product wordt gelanceerd, waarbij verschillende soorten content zijn gemaakt. Deze kun je bundelen in een Moment om mensen te laten kennismaken met het nieuwe product.
  • Speciale campagne. De winter begint en de nieuwe schoenencollectie is binnen. Mooie video’s, foto’s en tweets van de schoenen worden gebundeld in een Moment om zo een sneak peek te geven van de nieuwe collectie.
  • Entertainment. Je geeft een kijkje achter de schermen bij jouw bedrijf met content als video’s en Vines. Deze content bundel je in een Moment en plaats je op je tijdlijn en/of embed je in je website.
  • Evenementen. Je bent een organisator van een festival en wilt graag voorafgaand, tijdens en na het festival feestgangers op de hoogte houden en een impressie geven van het festival. Alle nieuwe content voeg je toe aan het Moment, zodat volgers op de hoogte blijven.
  • Influencers-campagne. Je werkt samen met een blogger die jouw bedrijf of product gaat promoten. Alle content die de blogger maakt, kun je bundelen in een Moment, om deze vervolgens te tweeten of te embedden in je website.
  • Storytelling. Jouw bedrijf staat op een beurs. Als vertegenwoordiger laat je zien hoe de sfeer is, hoe druk het is, wie er spreekt en hoe jullie stand eruitziet; vergelijkbaar met een Snapchat of Instagram Story.
  • Voor bloggers. Je bent fashionblogger en werkt samen met verschillende bedrijven. Je kunt nu voor elk bedrijf/product die je reviewt, een aparte Moment maken met verschillende soorten content, zoals reviewvideo’s en productfoto’s. Deze kun je tweeten en embedden in je blog.

Wordt Moments Twitters redder in nood?

Zoals we al vaak genoeg gehoord hebben, lijkt Twitter een teruglopende zaak. Volgens onderzoek van Newcom neemt het aantal dagelijkse Twitter-gebruikers af (Twitter beweert zelf dat het aantal gebruikers in Nederland stabiel is) en een tijdje geleden is er een wisseling van directeuren geweest. Twitter probeert groei te bereiken door nieuwe en bestaande gebruikers te bedienen met verschillende nieuwe functies, zoals Moments en Dashboard.

Zal deze functionaliteit zorgen voor die gewenste groei? Bedrijven zoals KLM en NOC*NSF zijn de enige Nederlandse bedrijven die hebben mogen experimenteren met Moments. Zelf ben ik er nog niets van tegengekomen, waardoor ik er geen oordeel over kan vellen.

Wel vind ik dat Twitter eindelijk een nieuwe functionaliteit heeft ontwikkeld die nog geen ander socialmediaplatform heeft. Daar was Twitter wel aan toe. De vraag is alleen of bedrijven ook echt het nut ervan inzien en Twitter weer gaan gebruiken als socialmediakanaal in plaats van alleen als webcareplatform. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen!

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!