Twinkle100 2025: Ikea en MediaMarkt nieuw in de top-10, e-commerce herstelt voorzichtig

De Nederlandse e-commerce groeit weer gestaag. Na een periode van economische tegenwind steeg de online omzet in 2024 met 6,4 procent naar bijna 29,5 miljard euro. Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde Twinkle100 2025, het jaarlijkse overzicht van de grootste online verkopers van Nederland.

9 oktober 2025, 13:30 4335 x gelezen

De top van de lijst blijft grotendeels vertrouwd terrein: bol.com voert opnieuw de ranglijst aan, gevolgd door Albert Heijn en Coolblue. Wel zijn er dit jaar twee opvallende nieuwkomers in de top-10. Ikea stijgt van plek 13 naar 8, terwijl MediaMarkt zijn entree maakt op positie 9 (vorig jaar 11). Daardoor vallen Wehkamp en Apple net buiten de top. Verder wisselen Zalando (4) en Amazon (5) van positie.

Een opvallende categorie in de Twinkle100 is de online goudhandel. Door de hoge goudprijs profiteren webshops als Holland Gold (17), Goudwisselkantoor (44) en Goudzaken.nl (215) van een groeiende vraag. Holland Gold verschijnt zelfs voor het eerst in de lijst. Ook buitenlandse spelers rukken verder op: het Chinese Temu stijgt van plek 55 naar 32, AliExpress klimt zes plaatsen naar 37, terwijl Shein iets terrein verliest (47).

tw100-2025_cover-en-top10.pdf

Nieuw in deze editie is een UX-score, ontwikkeld in samenwerking met performance-specialist Iron/Out. Die meet de daadwerkelijke gebruikerservaring van webshops op basis van publieke data van Google. Factoren als laadsnelheid, visuele stabiliteit en reactietijd bepalen de score.

De Twinkle100 wordt jaarlijks samengesteld door vakblad Twinkle in samenwerking met het Centre for Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam. De ranking geldt al sinds 2008 als dé graadmeter voor de staat van de Nederlandse e-commercemarkt.

De volledige Twinkle100 is te bestellen via twinkle100.nl.

Imke Walenberg
Hoofdredacteur Marketingfacts bij BBP Media

Sinds mei 2024 is Imke Walenberg de nieuwe hoofdredacteur MarketingFacts. Met meer dan 15 jaar kennis en ervaring op contentgebied – zowel aan de PR, Communicatie als ondernemerskant, weet ze waar ze het over heeft. Haar Bachelor Taal & Cultuurstudies en Master (Mediëvistiek) behaalde ze aan de Universiteit Utrecht. Naast hoofdredacteur MarketingFacts is Imke ook oprichter en eigenaar van lifestyle platform Daily Cappuccino. Voor dit platform werkte ze samen met merken als Philips, Center Parcs en Gazelle. Op automotive gebied heeft ze een flinke staat van dienst, met samenwerkingen met o.a. Volvo, Suzuki, Renault en Volkswagen. Ook was Imke verbonden als eindredacteur/contentadviseur bij EEN Media in Amsterdam en doceerde ze Digitale Marketing, Ondernemerschap en E-commerce aan de Hogeschool TIO in Utrecht.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!