Tweederde Nederlanders wist voor geboorte van komst nieuwe Oranjetelg

14 december 2003, 17:22

Tweederde van de Nederlandse bevolking (67%) had v??rdat het offici?le bericht van de geboorte van prinses Catharina-Amalia op zondag 7 december rond 17.30 uur kwam, al gehoord dat prinses M?xima en prins Willem-Alexander die dag een kind zouden krijgen. Diezelfde dag, tussen 21.00 en 22.00 uur, wist 92% van de Nederlanders dat er een nieuwe troonopvolger was geboren.

Dit blijkt uit een bliksemenqu?te onder 650 Nederlanders uitgevoerd door onderzoekbureau MarketResponse.

Uit het onderzoek blijkt verder dat een kwart van de Nederlanders het nieuws via de radio hoorde en de helft van de bevolking informatie via de televisie kreeg. Vooral de nieuws- en actualiteitenrubrieken tussen 12.00 en 13.00 uur en de nieuwsbulletins op televisie in de loop van de middag zijn de belangrijkste bronnen geweest waarmee het nieuws van de geboorte onder de Nederlanders is verspreid. SMS-berichten en gesprekken met familie en vrienden bracht 13% van de Nederlanders op de hoogte.

Bijna de helft van de Nederlanders (46%) heeft nadat ze op de hoogte was daarna het nieuws met meer dan normale belangstelling gevolgd. Een klein deel van de bevolking (15%) heeft zelfs zijn bezigheden onderbroken om voor de televisie te gaan zitten om zappend meer informatie te krijgen. Vooral vrouwen en ouderen zijn gaan zappen: ruim de helft heeft meerdere nieuwsbulletins gekeken om de geboorte te volgen.

Veel bedrijven hebben de geboorte van de nieuwe prinses aangegrepen om extra publiciteit te cre?ren met allerlei acties. Vooral Zwitsal, Pampers, Bolletje en De Ruyter hebben met het inspelen op de geboorte de aandacht getrokken. Vrijwel alle Nederlanders hebben ??n of meerdere van deze reclame-uitingen, inspelend op de actualiteit, gezien.

Overzicht van het percentage Nederlanders (per heel uur vanaf 's ochtend 09.00 uur tot en met 's avonds 23.00 uur) dat wist dat er een nieuwe Oranjetelg zou worden geboren.

Bron:

http://www.marketresponse.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!