Tot 40% kiest jaarlijks ander energiebedrijf

11 oktober 2003, 12:13

Consumenten stappen na de liberalisering van de energiemarkt medio volgend jaar mogelijk massaal over naar een andere leverancier van gas en stroom. ICT-dienstverlener LogicaCMG, die onder meer werkt voor de vier grootste stroombedrijven Eneco, Essent, Nuon en Delta, zegt in zijn scenario?s rekening te houden met jaarlijks 40 procent.

Dat bleek donderdag tijdens een discussiebijeenkomst in Amsterdam. Het Brits-Nederlandse bedrijf baseert zich onder meer op de situatie in het Verenigd Koninkrijk. Daar is de energiemarkt al sinds 1999 vrij. Sindsdien stapt jaarlijks 20 tot 25 procent van de klanten over op een andere leverancier. Omdat sommige klanten meer dan eens in een jaar ?switchen?, loopt dat getal op tot 40 procent van het totale aantal klanten.

Onderzoek

Ook andere cijfers wijzen voor Nederland in die richting. Uit een door LogicaCMG aangehaald onderzoek van het Platform Versnelling Energieliberalisering blijkt dat 40 procent overweegt een ander stroombedrijf te kiezen. Bij de al vrijgegeven markt voor zakelijke gebruikers is dat in Nederland 25 procent.

Vrijgeven

In ons land zijn ongeveer zeven miljoen elektriciteitsgebruikers en zes miljoen gasafnemers. Minister Brinkhorst van Economische Zaken wil de energiemarkt per 1 juli 2004 geheel vrijgeven. De discussie daarover loopt nog. Nu mogen alleen grootgebruikers en afnemers van groene stroom zelf hun leverancier kiezen.

Buitenlandse bedrijven

Nu al proberen vooral buitenlandse bedrijven in bepaalde regio?s van deur tot deur Nederlandse consumenten te overreden over te stappen, weet B. van Croonenburg, directeur bij LogicaCMG Energy & Utilities. ?Dat is niet alleen voor de verkoop van groene stroom, maar ook om mensen alvast warm te maken voor na de liberalisering.?

Goedkoper contract

Klanten gaan niet zelf op zoek naar een lagere prijs, maar wisselen pas als hun een ander, goedkoper contract wordt aangeboden, zo blijkt. ?In het Verenigd Koninkrijk heeft British Gas op die manier in drie jaar tijd 5,5 miljoen stroomklanten geworven, terwijl het daarvoor geen elektriciteit verkocht?, vult zijn Britse collega J. Yeats aan. ?Op een gegeven moment liepen 2500 verkopers voor het bedrijf van deur tot deur.?

Niet probleemloos

Het wisselen van eigenaar verloopt in het Verenigd Koninkrijk niet altijd probleemloos. Het gaat onder meer fout bij de meterstanden. Ook bleken de verkopers aan de deur niet altijd betrouwbaar. In Nederland geldt echter de Colportagewet. Daarin staat dat je een koopcontract altijd binnen acht dagen kunt ontbinden.

Chaos

Ook in ons land doemen problemen op. De liberalisering van de energiemarkt werd eerder een half jaar opgeschort, omdat de bedrijven nog niet goed voorbereid zouden zijn. Overstappen naar een ander bedrijf betekent een enorme administratieve last voor de bedrijven. Of het vanaf 1 juli een chaos wordt? Daarover hield van Van Croonenburg, met zijn klanten in het achterhoofd, zich op de vlakte.

(Bron: ANP)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief