TomTom: van de regen in de drup?

11 januari 2006, 09:09

TomTom: van de regen in de drup?Maandagochtend plaatste autoblog.nl een berichtje over het feit dat de gemeente Den Haag gebruikers van portable navigatiesystemen (zoals TomTom) op de voorruit gaat bekeuren wegens zichtbeperking. Diezelfde dag nog werd het bericht opgepakt door o.a. Geenstijl.nl, NU.nl en Blikopdebeurs.com.

Ik geloof niet dat er een verband bestaat tussen de koersdaling van TomTom (-9%) en de berichtgeving op de weblogs, zoals gesuggereerd door Zesser, maar feit is wel dat TomTom haar status als beurslieveling van de Nederlandse blogosfeer aan het verliezen is.

Uitspraken van Taco Titulaer (TomTom) in de Telegraaf:

Ik heb met de politie Haaglanden gebeld en die hebben me verzekerd dat er sprake is van een uitzonderlijke situatie. De bewuste chauffeur had zijn navigatiesysteem onder zijn achteruitkijkspiegel geplakt, waardoor zijn zicht op de weg danig werd beperkt. Bij normaal gebruik wordt een navigatiesysteem minder prominent op de voorruit geplakt. Ook kan het worden bevestigd op het dashboard.

helpen daar niet echt bij als blijkt dat TomTom op haar website foto’s laat zien hoe het apparaat op je voorruit is te gebruiken. TomTom heeft intussen de foto’s weggehaald maar internet zou internet niet zijn als er inmiddels niet al kopieeen beschikbaar zijn (via: earlyadaptors.nl).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    Roy Huiskes – chapter42

    Waarop baseer je dan de plotselingen waardevermindering van TomTom? daar ben ik wel benieuwd naar. Voor zover ik weet is er geen enkele andere aanleiding dan dit nieuwsbericht…


    11 januari 2006 om 09:44
    media

    Ik geloof wel dat het bericht (dat de gemeente Den Haag gebruikers van portable navigatiesystemen op de voorruit gaat bekeuren wegens zichtbeperking) een invloed zou kunnen hebben op de koersdaling, maar ik betwijfel of de berichtgeving hierover op de weblogs deze week daar invloed op heeft gehad. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel!


    11 januari 2006 om 10:04
    Danny

    De koersdaling van Tomtom heeft m.i. alles te maken met de prijsdalingen van de apparaten zelf. Prijsdalingen van 70 á 80 euro zijn al heel gewoon. De hoge marges die TomTom tot enkele maanden geleden kon realiseren zitten er gewoon niet meer in.


    11 januari 2006 om 10:11
    reet

    had de koersdaling niet te maken met de prijsdaling van de tom tom producten en een daar uit voortvloeiende lagere waardebepaling door van lanschot bankiers? De tom tom go 300 kost nu bijna hetzelfde als de tom tom one.

    Overigens staat het aandeel tom tom vandaag weer behoorlijk in de plus.


    11 januari 2006 om 10:13
    reet

    hehe, wat danny dus ook zegt 🙂


    11 januari 2006 om 10:15
    Rini

    Als je de regels van de apk hanteert m.b.t. beschadigingen in de voorruit, dan moet zo’n apparaat ongeveer rechtvoor de bestuurder op de voorruit bevestigd zijn.

    In mijn auto is het juist de achteruitkijkspiegel die mijn gezichtsveld voor verkeer van rechts beperkt.Een regeltje zou dus ook nog rekening moeten houden met het blikveld van de bestuurder.


    11 januari 2006 om 10:36
    media

    Dank voor de updates!

    Jacobien, dat het helemaal niet om een TomTom ging is inderdaad wel hilarisch.


    11 januari 2006 om 10:38
    Maarten

    Het interessante is dat TomTom gezien wordt als de autoriteit op het gebied van Mobiel navigeren. Het is dan ook niet gek dat bij een nieuwsitem gelijk TomTom om commentaar wordt gevraagd.

    De koersdaling heeft sowieso te maken met het feit dat TomTom een ‘single product vendor’ is, er is weinig R&D naast portable navigation. Als er ontwikkelingen zijn in de markt waar tomtom zich begeeft heeft dit dus veel invloed op het totale bedrijf.

    Belangrijk hierbij is dat Sony, Navman, Blaupunkt, LG en enkele anderen nu ook (goedkope) vergelijkbare producten (gaan) verkopen.


    11 januari 2006 om 10:49
    (verwijderd)

    Om met Larry Lessig te spreken:”If you live like a hammer, everything looks like a nail”. Oftewel, als je constant bezig bent met nieuwe communicatie, weblogs en internet dan kan het makkelijk lijken dat bepaalde berichtgeving op weblogs de oorzaak is van een ander fenomeen (koersdaling). Het verklaren van de wereld met een bepaalde “bril” op geeft scheve berichtgeving.


    11 januari 2006 om 11:08
    media

    Rutger, daarom heb ik er ook mijn vraagtekens bij geplaatst en ben blij met de aanvullende reacties.


    11 januari 2006 om 11:14
    Jacobien

    @ Vincent

    Een wijs iemand zei eens dat men in Nederland correlatie en gevolg iets te vaak door elkaar haalt.

    Ik denk dat er meer speelt dat men op het eerste gezicht ziet. Maar de media die nieuws brengen hebben niet de tijd om alles uit te zoeken en meestal is pas achteraf duidelijk door wat iets is veroorzaakt.


    11 januari 2006 om 11:36
    finzend

    @Jacobien: klopt, dat is toch altijd zo? En zeker bij beurskoersen is het nooit 100% duidelijk wat de oorzaak is.


    11 januari 2006 om 12:08
    schief

    Ik denk dat je het over berichtgeving in het algemeen moet hebben (onafhankelijk van medium) en dat TomTom best gevoelig is voor berichtgeving. Ik weet niet exact hoe de verhouding institutionele beleggers/particulieren is, maar als er redelijk wat bij particiulieren ondergebracht is, kan dat snel tot koersschommelingen leiden door nervositeit. En dan denk ik dat de meesten de berichtgeving via de traditionele media vernomen hebben, eerlijk gezegd.


    11 januari 2006 om 12:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!