Tom Vroemen (BuzzMaster): “Wij maken congressen interactief”

4 januari 2016, 12:00

Veel congressen zijn saai. Dat is althans de mening van Tom Vroemen. En als Vroemen iets vindt, dan doet hij daar wat aan. In twee weken tijd had hij in maart 2014 de eerste versie van BuzzMaster in elkaar gezet. Technologie waarmee je met je smartphone een vraag naar een scherm kunt sturen. Waarna een zogenaamde BuzzMaster de vragen en reacties in de gaten houdt en de dagvoorzitter kan onderbreken wanneer dat zinvol lijkt.

Geen app. “Als je op congressen een app moet downloaden, wat doe je dan? Dat doe je niet.” Je maakt met je telefoon direct contact met het Buzzmaster netwerk. “Daarmee lossen we tegelijk op dat de wifi op de meeste locaties niet de capaciteit heeft om iedereen continu z’n mening te laten spuien, dus dat is een gunstig bijeffect. Het moet ongelooflijk makkelijk zijn, anders doen mensen het niet. En op congressen, als je een eventapp hebt met het programma en deelnemers en dat soort dingen, downloadt ongeveer 20 procent van de mensen zo’n app. Onze participatiegraad is 85 procent.”

In 2015 was BuzzMaster aanwezig op zo’n 300 congressen, van brancheverenigingen, politieke partijen tot grote corporates als ABN, ING, Shell en Deloitte. “Het gaat niet meer zozeer om die mensen op het podium, het gaat om de dialoog met de aanwezigen.”

“Het draaiboek echt in handen geven van het publiek”

Een dialoog met aanwezigen is ook mogelijk met de inzet van Twitter. “Dat kan ook, maar daar zit vertraging in en niet iedereen kan heel goed twitteren. Niet iedereen voelt zich vrij om dingen publiekelijk op Twitter te zetten. Ook is de wifi in de zaal vaak heel slecht en als je dan een poll wilt doen met 300 man gaat het lokale wifi- of 4G-netwerk plat. Via BuzzMaster duurt het ongeveer tien seconden om een vraag te stellen, die snelheid is heel belangrijk!”

Ook het feit dat je bij de techniek altijd een moderator geleverd krijgt, is van toegevoegde waarde. “De buzzmasters die het bedienen zijn geen techneuten, maar opgeleide journalisten.” Die voelen wat er gaande is in de zaal en kunnen daarop inspelen met een vraag of een tussentijdse poll. Een werkwijze die vooraf wel goed moet worden doorgesproken. “Als wij erbij zijn accepteren we niet zonder meer een draaiboek. We komen altijd eerst een keer anderhalf uur langs en dan gaan we samen kijken naar wat kunnen we nou in dit draaiboek stoppen om het nog interactiever te maken, om het ook echt in handen te geven van het publiek.”

BuzzMaster is inmiddels een winstgevend bedrijf. Datzelfde geldt voor CrowdAboutNow, een ander project waar Vroemen de eerste versie van in elkaar zette en nauw bij betrokken was. “Wat ik heel erg leuk vind is dat technologie, mits op een goeie manier ingezet, het mogelijk maakt om heel veel dingen te crowdsourcen. Wat we doen met die meningen op congressen is best wel vergelijkbaar met crowdfunding. Want crowdfunding draait mijns inziens niet zozeer om geld ophalen, maar ook om de mensen.”

Een principe dat de laatste tijd wat meer naar de achtergrond lijkt te zijn verdwenen. “De crowdfunding zoals we hem kennen uit het begin, draaide heel erg om dingen mogelijk maken, beleven, proeven, gunnen. De slager op de hoek moet er zijn, want ik wil vers vlees kunnen kopen, daarom investeer ik en ik kan met de baas praten en ik kan begrijpen waar mijn geld heen gaat. Dus directe persoonlijke betrokkenheid. Terwijl crowdfunding de laatste jaren meer een alternatief is geworden voor beleggen, waarbij van de investeerderszijde geldt: ik kan 9 procent rendement krijgen op mijn geld, ik ben stom als ik dat niet doe, dus ik leg wel even 5000 euro. En aan de ondernemerszijde geldt: ik kan makkelijk geld ophalen uit een minder kritisch publiek dan investeerders of banken, dus waarom niet.”

“De nieuwe wereld is de oude wereld geworden”

Crowdfunding is dus veel meer een vraag en aanbodverhaal geworden, waarbij een kritische blik en controle door de geldschieter ontbreekt. Crowdfunding is meer en meer een vervanging geworden voor een anonieme bank. “De nieuwe wereld is de oude wereld geworden”, aldus Vroemen. “Maar als we alleen gaan kijken naar de beschikbaarheid van kapitaal dan doen we crowdfunding te kort. Als we kijken naar de maatschappelijke functie die het kan hebben en het feit dat we crowdsourcen en dat we samen iets mogelijk maken, kunnen we daarmee veel meer mogelijk maken.”

De crowdfundingsmarkt in Nederland omvat inmiddels zo’n 100 miljoen euro per jaar, waarvan CrowdAboutNow zo’n 10 procent voor haar rekening neemt. Vroemen is ondertussen al weer druk met een nieuw project: een GPS-tracker waarmee je langdurig, goedkoop en zonder abonnement je fiets, handtas of kind kunt tracken. “Ik werk nu een maand of vier aan een proof of concept. Ik heb wat partnerships die wat technologie aanleveren, maar het uiteindelijke ding soldeer ik zelf thuis aan elkaar in de hoop dat het wat wordt en dat ik het ooit naar China kan sturen en dan honderdduizenden exemplaren aan de Hema kan verkopen. Zodat je voor 25 euro iets kunt kopen dat je aan je kind hangt, in je handtas stopt of aan je fiets bevestigd en altijd weet waar het is. Dat is de uitdaging.”

Overeenkomst tussen al zijn activiteiten: de maakbare wereld. Vroemen studeerde werktuigbouwkunde en internationale bedrijfskunde aan de Universiteit van Maastricht. “Maar dat was voor de crisis en eigenlijk zie je nu wel dat je meer hebt aan een bepaalde mindset dan aan een diploma.”

Hij leerde zichzelf programmeren en is nu thuis in de weer met een soldeerbout. “Ik heb die kennis bij elkaar gegoogled en dat kan in potentie iedereen. Ik ben ook mijn eigen huis aan het ontwikkelen. Dat kan gewoon, dat is echt iets van deze tijd. Je moet alleen niet in loondienst zijn, je moet er tijd voor vrijmaken en je moet de agressie hebben om te denken: shit ik wil dat probleem tackelen. (…) Dus alleen of samen met wat kennis en wat geld wat je bij elkaar kunt rapen kun je ontzettend veel bereiken en ontzettend veel dingen beter maken.” Te beginnen met een goedkope bruikbare GPS-tracker.

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!