Toekomst Endemol op Internet?

28 februari 2004, 09:03

Toekomst Endemol op Internet?Endemol, ‘je houdt er van’ of ‘je haat het’. Deze week heeft Telefonica, het bedrijf dat destijds Endemol kocht voor ca. 6 miljard euro, in een 35 pagina’s tellend persbericht haar financiele resultaten gepresenteerd. De cijfers voor Endemol Group waren gematigd positief.

Met floppers als Masterplan, Sterrenbeurs en Casino Kings gaat het dan ook niet echt goed met de tv-producent. Wellicht moet het zich in de toekomst meer richten op interactieve media. Ben vooralsnog onder de indruk van BodyOn en ben dan ook benieuwd hoe dit platform (dat voor het eerst niet vanuit tv maar vanuit internet is neergezet) zich verder ontwikkeld.

BodyOn in de media:

02-01: http://clubs.flaironline.nl/

14-01: http://www.emerce.nl/

14-01: http://www.pharma.nl/

08-02: http://forum.viva.nl/

10-02: http://www.adformatie.nl/

10-02: http://www.pharma.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    at

    @ Marco. Even een kleine correctie op je tekst. Het is niet zo dat wij Endemol haten. Integendeel er is ook veel respect. Wel volgen wij dit bedrijf kritisch en als je onze logjes leest dan begrijpt ieder zinnig mens dat de successen van Endemol onterecht worden gecultiveerd. Het namelijk vrij magertjes wat er van deze mediareus afkomt. Zowel qua creativiteit als op bijdrage aan een concernresultaat. Welke andere conclusie kan je dan nog trekken.


    28 februari 2004 om 13:37
    media

    Eerste zin is inderdaad wat gechargeerd. Ik heb de lezer duidelijk willen maken dat je weblogs hebt die positief en anderen die negatief (lees: kritisch) schrijven over Endemol. Heb houden van en haten inmiddels tussen quotes gezet. Ben het in het algemeen eens met je conclusies over Endemol dus trek het je niet al te veel aan 🙂

    Ben wel benieuwd naar je mening over BodyOn. Wat ik er tot nog toe van heb gehoord en gelezen denk ik dat het een goed doordacht concept.


    28 februari 2004 om 13:43
    at

    OK! daar kan ik mee leven. (‘_-)

    Tja BodyOn. Ik geloof zeer in een dergelijk concept alleen het mist de massa van TV. Wat op zich zou kunnen is dat het concept gelaunched is met de wetenschap dat er tussen nu en twee á drie jaar tietallen op de mobiele- en internet-markt afgestemde ITV stations gemaakt zullen worden. Daar zou BodyOn zeker in kunnen passen. Verder is Quote is daar druk mee, maar ook het nieuwe bedrijf van Glorie. Hele goede en interessante ontwikkelingen maar de ‘business box’ van BodyOn zou kunnen voorzien in een TV format bijvoorbeeld op ‘vrouwenzender’ NET5, een print versie ism een uitgever en events met de zelfde afzender. De combinatie van mobiel en TV achten wij veel sterker en je bied adverteerders en founders een enorm universum aan.


    28 februari 2004 om 14:14
    edwin

    Belangrijker is dat BodyOn een slim marketingconcept bevat, waarbij geprofiteerd wordt van samenwerking met andere A-merken (let op: Endemol is ook een A-merk). BodyOn kan op een eenvoudige wijze meeliften, zonder dat dit voor BodyOn zelf veel investeringen kost. Anderzijds krijgen adverteerders ruimte op BodyOn. Dus op deze wijze is op eenvoudige wijze langdurig kritische massa te bereiken (denk aan BodyOn hangertjes op shampoo-flessen van merk x).

    De vraag is dus wat het TV-kanaal aan meerwaarde kan inbrengen tov concept. Een lifestyle-achtig programma? Dat is nu juist de kern van het internetconcept. Misschien is het wel interessanter om juist a la de Bauers bekende Nederlanders op tv te volgen hoe zij mbv BodyOn hun doelstellingen proberen te bereiken?

    Ik heb overigens nog steeds veel respect voor Endemol. Het is natuurlijk door de omvang een moeilijk te besturen slagschip geworden waarbij enerzijds balans gevonden moet worden tussen cashflow (populaire tv-programma’s) en nieuwe creativiteit (nieuwe multimedia concepten). Een bekend gegeven bij grotere organisatie. En laten we wel wezen: een bedrijf als Unilever ontwikkelt 100-en producten die ook regelmatig floppen. Laat Endemol nu van de 10 producten 3,4 floppen hebben en 6 succesvolle combinaties. Lijkt mij voor een bedrijf waarbij innovatie en creativiteit centraal staat toch zeker geen slecht resultaat. Ken weinig creatieve bureaus die beter scoren.


    28 februari 2004 om 15:39
    at

    @edwin. Tik een keer Endemol in op Emerce. Wat je ziet is een veelvoud aan initiatieven zoals BodyOn. Allemaal vroeg gestorven of met euthenansie geholpen. Ik denk dat het alles te maken heeft met het momentum. Een Tv extensie zet het product in de markt. Op dit moment is de markt (nog) niet rijp voor monomedia BodyOn’s. Dus is brede crossmedia noodzakelijk. De consument ziet de meerwaarde van neckhanger absoluut niet zonder TV of andere media met massa impact.


    28 februari 2004 om 23:22
    at

    BTW: NET 5, DA drogisterijen en Sante magazine zijn overigens ook stevige A-merken met hun eigen kernwaarden die het concept de noodzakelijke diepte kunnen verschaffen. Nog steeds tegen lage kosten voor Endemol maar met meer Body en veel exposure.


    29 februari 2004 om 08:14
    at

    Marco, ikdenk dat content voorraad van Emerce niet helemaal 1op 1 is na de overname. En het aantal initatieven is waarschijnlijk een veelvoud van wat ik kan opnoemen. Maar ik heb echter nog wat illustere namen en formats in herinnering. Let op; DVDtje kijken, wie kent het niet! Chatchoice, Blind vertrouwen, Starmaker, ik zal er wel een aantal vergeten. En de Profiling Tools met CMG, De contentdeal met SBS, en last but not least Funclip……Ik bedoel maar, BodyOn heeft ook geen bruikbare carrier. Kortom ook Endemol Interactive is een gecultiveerdere ondernemening zonder aanwijsbare successen en een voltalige directie die na het falende beleid is weggegaan of weggestuurd. Ik heb overigens wel oog voor de succesjes van Overloaded, lijkt mij een waardevol belang.


    29 februari 2004 om 19:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!