Thuiswinkel Quelle actief in Nederland

30 juni 2003, 15:34

De grootste aanbieder van thuiswinkelen in Europa, het Duitse Quelle AG, heeft vandaag een Nederlandse site en catalogus gelanceerd. Quelle opent daarmee de concurrentie met Wehkamp, dat afwachtend reageert. “Er is ruimte om gezamenlijk te groeien”, aldus Oscar Diele van Wehkamp.

Over de mogelijke komst van Quelle Nederland werd in mei al bericht door MarketingTribune, vanochtend was de offici?le lancering van de site en de catalogus. Op de site Quelle.nl worden 450 producten aangeboden, binnen categorie?n als mode, woonartikelen en elektronica. Er zijn twee betaalmethoden ingesteld: contante betaling achteraf (via acceptgiro), of gespreide betaling in maandelijkse termijnen.

Quelle is onderdeel van het Duitse KarstadtQuelle en verkoopt via zowel winkels (met name in Duitsland) als via catalogus en internet. In het eerste kwartaal steeg de online omzet van KarstadtQuelle met 45 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, zo maakte Quelle AG vorige week bekend. Het bedrijf verwacht voor geheel 2003 een online omzet te behalen van “minstens 1,5 miljard euro”.

Het beursgenoteerde KarstadtQuelle bezit verder ook Neckermann, op de Europese markt voor homeshopping de vijfde positie bezet. In Nederland is Neckermann met een netto-omzet van 175 miljoen euro het tweede bedrijf voor homeshopping, na Wehkamp. Met de introductie van Quelle lijkt KarstadtQuelle juist te concurreren met het eigen Neckermann, maar de positionering van beide bedrijven is anders, aldus het bedrijf.

“Quelle is rationeler, iets minder trendgevoelig dan Neckermann, strak in de prijs, maar geen discounter”, zegt directeur Jan Boddaert van Quelle Nederland. “Zowel Quelle als Neckermann richten zich op de familie. Quelle is de thuiswinkel voor de iets oudere familie, iets minder trendy, nog wat meer gericht op kwaliteit en prijs. Neckermann zal zich nog meer gaan richten op de jongere familie en zal de emotie wat steviger aanzetten.”

Met de strategie van twee merken verwacht Quelle het marktaandeel in Nederland op te kunnen voeren. “Doel is om in 2005 met Quelle Nederland 50 miljoen euro omzet te behalen”, aldus Boddaert. Daarmee neemt Quelle een positie in ver achter Wehkamp, dat vorig jaar alleen via internet al 100 miljoen euro omzet behaalde. Onlangs was de online omzet bij Wehkamp voor het hoger dan verkopen via de catalogus of telefoon. Gezamenlijk met Neckermann lijkt Quelle de positie van Wehkamp wel te kunnen bedreigen.

Wehkamp, de grootste thuiswinkelorganisatie in Nederland, zegt met de komst van Quelle niets te veranderen aan de eigen koers. “Quelle is zeker een concurrent”, reageert Oscar Diele, bij Wehkamp verantwoordelijk voor e-commerce. “Wat positionering en assortiment betreft denk ik dat er verschillen zijn, maar we wachten nog even af. Ik heb de catalogus van Quelle nog niet gezien.” Diele zegt dat er ruimte is “om met elkaar te groeien”. In vergelijking met andere landen is Nederland, afgemeten in het aandeel thuiswinkelen op de totale detailhandelomzet, “een middenmoter”, aldus Diele. “Ik denk dat daar nog ruimte ligt.”

Directeur Boddaert van Quelle spreekt in soortgelijke bewoordingen. “Ons doel is het om het aandeel homeshopping in de totale retailbestedingen te laten stijgen. Dat doen we niet door marktaandeel van Wehkamp af te snoepen.” Christoph Achenbach, bestuursvoorzitter van Quelle AG, spreekt van “een stormachtige ontwikkeling” van e-commerce. Vorig jaar bedroeg de groei 50 procent, zo meldt hij. “Het aandeel in de totale omzet in Duitsland bedraagt bij Quelle reeds 15 procent, bij Neckermann ongeveer 9 procent.” In mei hadden de Duitse sites van Neckermann en Quelle meer dan 9 miljoen bezoekers, aldus Achenbach. “Steeds meer vaste klanten van onze homeshoppingorganisaties maken voor hun bestellingen gebruik van internet. De komende vijf jaar houden rekening met een verdubbeling van de online vraag.”

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!