The Next Web Conference 2012: een feest van herkenning en een wereld van onthullingen

28 april 2012, 13:31

Donderdag en vrijdag vond in de Westergasfabriek in Amsterdam voor de 7e keer techconferentie The Next Web Conference plaats. Deze editie bracht o.a. keynotes van de CEO’s van Evernote en AirBnb, inspirerende verhalen van jonge ondernemers bij de Startup Rally en levenslessen van oude rotten in het vak Mark Randall en Robert Scoble.

Veel van de sprekers en bezoekers van The Next Web kennen elkaar en de organisatie al van eerdere edities en andere congressen of events. Het voelt alsof de Europese tech scene groot is geworden door klein te blijven. Groot in haar ambities om de wereld te veroveren one app at a time, maar klein omdat de sfeer immer gemoedelijk, bescheiden en open is. Waar de sfeer bij de meeste marketingcongressen er vaak één is van navelstaren en netwerken voelt TNW meer als een uit de hand gelopen familiereünie.

Jeugdig enthousiasme en idealisme

Aan de ene kant heb je de “kiddietable” met over elkaar heen buitelende neefjes en nichtjes. Startups die bestaan uit ondernemende programmeurs die allemaal op zoek zijn naar de aandacht die ene suikeroom of “angel investor” die begrijpt dat hun idee de wereld gaat veranderen.

De hoogste ogen bij de jury (waaronder Amazon CTO en Gidsy investeerder Werner Vogels) werden dit jaar gegooid door overall winnaar van de Startup Rally social video startup Shelby.tv. Het NYC based team heeft een applicatie gebouwd die even simpel als briljant is. Door te connecten met Facebook en Twitter krijg je een gepersonaliseerd video aanbod gecureerd door jouw vrienden en connecties.

Publiekslieveling Babelverse vertaalde TNW conference real time in Spaans en Portugees. Het vertalen gebeurt door honderdduizenden professionele en amateur tolken over heel de wereld. Een actie die op de sympathie van het publiek wist te rekenen en via Twitter werd er massaal op hen gestemd.

Overige winnaars van de Startup Rally waren:

Jonge ondernemers zijn ontzettend inspirerend en bij vlagen erg schattig. Zoals 21 jarige ondernemer Brian Wong van Kiip die aan het publiek onthult hij het best eng vind dat er op dit moment een generatie opgroeit die het tijdperk waarin er nog geen iPhones waren niet hebben meegemaakt.

Elke keer dat deze nieuwe generatie digital natives interacteert met technologie hebben ze een verwachting die vele malen hoger ligt dat die van ons toen wij opgroeiden.

In zijn bevlogen keynote legt hij het publiek uit hoe bedrijven op de behoefte van deze nieuwe generatie in kunnen spelen.

Succesverhalen en anekdotes

Aan tafel tijdens het diner zit je tegenover die ene geslaagde neef, met z’n leaseauto, lekkere vriendin en loft op de Brouwersgracht is hij “the one you love to hate”. En dan is hij ook nog eens een hele relaxte pik gebleven. Hij spiegelt je een toekomst voor waarin jij in zijn voetsporen zal treden zolang je maar je hart blijft volgen en je stinkende best doet. Een toekomstbeeld waar je aan probeert vast te houden terwijl je in gedachten verzonken met je eten loopt te schuiven.

Je ziet jezelf al zitten, net als de boys van Airbnb een paar jaar eerder. Het verhaal van hun ontstaan heb ik nu een aantal keer op diverse congressen gehoord maar blijft inspirerend. Starend naar hun onbetaalde rekeningen en de negatieve cijfers op je bankrekening hoe ze deze maand zouden overleven. Totdat ze om zich heen keken en beseften dat ze in al hun karigheid toch wel iets hadden. Ze hadden een dak boven hun hoofd en een warm bed, sterker nog, ze hadden zelfs een extra bed. Met deze gedachte was hun startup Airbed & Breakfast (de eerste naam van Airbnb) geboren. Een paar jaar later kan je ongeveer overal ter wereld wel een Airbnb bed vinden, zijn er al 5 miljoen overnachtingen geboekt via de site en hebben ze hiermee niet alleen hun eigen leven en financiële situatie hiermee gered maar ook dat van vele anderen.

Maar tegenover elke succesvolle startup staan ongeveer 10 keer zoveel gefaalde. Evernote founder Phil Libin raadt dan ook in principe iedereen af om ondernemer te worden. Bij de meesten wordt de ondernemersgeest namelijk gedreven door de verkeerde motieven. Als je geld wil verdienen kan je volgens Phil beter bankier worden of consultant. En voor macht moet je het ook niet doen. Als beginnend ondernemer sta je ongeveer in dienst van al je klanten en medewerkers in plaats van dat je de dienst uitmaakt. De enige goede reden om te ondernemen is omdat je denkt de wereld te kunnen veranderen met jouw idee.

  • Slechte reden #1 Money

  • #2 Power

  • #3 You’re bored

  • #4 Flex time

  • Only right reason is to change the world.

Iemand die de wereld niet alleen verandert maar ook een beetje leuker maakt is Gamefication thought leader Gabe Zichermann. Op anekdotische wijze neemt hij het publiek mee langs diverse cases waarbij de voordelen van het verwerken van elementen van gaming overtuigend worden verduidelijkt. Door de drietrapsraket van gaming: challenge, achievement, pleasure, te verwerken in je programma of product verhoog je het natuurlijke dopamine gehalte in de hersenen waardoor deelnemers een blij gevoel ervaren. De voorbeelden die mij persoonlijk het meest aanspraken was instant feedback tools Due Props en Rypple en Foldit. Foldit , een game die diverse doorbraken in de medische industrie heeft veroorzaakt. Hoe je je klanten of medewerkers kan uitdagen iets te doen of laten of een probleem laten oplossen wat ze anders niet gelukt was door ze te belonen met iets kleins zijn nuttige lessen voor iedereen. Ik raad dan ook iedereen aan de keynote van Zicherman te bekijken die in de wandelgangen de meeste positieve feedback ontving.

Wijze woorden en lastige vragen

In de tuin staan je ooms. De mannen met de grijze haren, of in het geval van Alan Cooper, geen haren, en een whisky in hun hand. Zij zijn degenen die de sterke- en mooie verhalen vertellen waarin ze niet bang zijn elkaar en jou met enige regelmaat voor het blok te zetten en een kritische vraag te stellen. Je houdt er van om naar ze te luisteren en ze vanaf een afstandje met bewondering te observeren en de vragen die ze stellen laten je nadenken over je leven en de keuzes die je maakt.

Een aantal van de sprekers zijn graag geziene en terugkerende gasten on stage. En met een reden. Of je het nou eens bent met “the antichrist of Silicon Valley” Andrew Keen, entertaining is hij altijd. Na in zijn vorige boek “The Cult of the Amateur” af te geven op web 2.0 en de wisdom of the crowds hakt hij in zijn nieuwe boek “Digital Vertigo” in op de belofte van web 3.0. Hij illustreert zijn verhaal over de paradox van het leven in een social media tijdperk met beelden uit Hitchcock’s Vertigo, The Truman Show en The Social Network.

The paradox of web 3.0 is the incompatibility between our internet longings for community and friendship and our equally powerful desire for online individual freedom. The cult of social is polluting and destroying our society. We are so preocupied with ourselves that we dont notice anyone else.

Zo vertelt Keen over een bezoekje aan zijn buddy Robert Scoble. Hij belde aan bij zijn buren en vroeg aan hen of ze wisten wie Robert Scoble was. Zijn buren hadden geen idee. Volgens Keen illustreert deze annekdote de paradox van web 3.0, we zijn zo hard bezig om internationaal en viraal bekend te raken maar in onze directe fysieke omgeving zijn we onzichtbaar. Keen vertelt altijd een bevlogen verhaal, maar het komt ook vaak over als een trucje. Ook hij profiteert van de inzet van het sociale web bij de verkoop van zijn boeken en de bekendheid van zijn verhalen. Het is echter nooit verkeerd af en toe even uit de utopie van viraliteit, zichtbaarheid en social spread te stappen en jezelf te dwingen wat bewuster na te denken bij wat je doet.

We need to protect our autonomy and identity. We will give everything about ourselves away otherwise. We need to beat it. Not by switching it of, but by fighting back by becoming masters of the technology. If we are not masters. We are slaves.

Keens “buddy” Robert Scobble geeft ons weer een duizelend kijkje in zijn wereld van apps die problemen oplossen waarvan ik niet eens wist dat ik ze had. Net als vorig jaar presenteert hij op TNW de “7 hottest companies in tech” . Zijn aanwinsten van dit jaar zullen voor sommigen de “freaky line” overgaan volgens Scoble. Zoals PlaceMe die door middel van sensoren in je telefoon elke plek registeert waar je komt en Highlight die je toont wie er in je fysieke omgeving zijn op basis van je social data en op die manier aanmoedigt om nieuwe mensen te ontmoeten die gemeenschappelijke vrienden of ‘likes’ hebben.

Waar Keen het publiek juist waarschuwt voor de ontwikkelingen van het sociale web probeert Scoble hen juist te overtuigen van het tegendeel. Door gebruik te maken van de data die jij als persoon genereert kunnen apps je leven beter maken. Ze kunnen je helpen geld te besparen door te vertellen waar deals in de buurt zijn die aansluiten op jouw koopbehoefte. Ze kunnen je vertellen waar files staan in de buurt en je route aanpassen zodat je toch op tijd bent voor je afspraak. En ze kunnen je stimuleren tot gezonder leven door te kwantificeren wat je energie verbruik is en hoe je dit op pijl houdt. Privacy is volgens hem niet het grootste issue bij het succes van deze applicaties, het is meer de verslaving aan de manier waarop ze je leven gemakkelijker kunnen maken.

Adobe’s chief strategist Mark Randall gaf vorig jaar de meest indrukwekkende zeer persoonlijke keynote over de ups-and-downs in zijn leven. Ook dit jaar brengt hij een verhaal wat de zaak raakt in hun hart. Zijn visie op creativiteit en het oplossen van vraagstukken laat mij met enige regelmaat ongemakkelijk voelen en inspireert tegelijkertijd.

Volgens Randall heeft iedereen onbenut creatief potentieel. Er zijn manieren om dit potentieel beter uit te nutten door creatieve blokkades op te heffen. Dit kunnen we doen door of de hardware van ons brein of de software een upgrade te geven. De hardware component ‘a brain implant that we can add to our brain to make us more creative and innovative’ is een mogelijkheid waar we volgens Randall de komende 5 tot 10 jaar nog niet over kunnen beschikken. Ook ‘smart drugs’ zoals Ritalin en Aderol zorgen wel voor een verbeterde concentratie en kunnen studieresultaten verbeteren maar verhogen creativiteit niet. De software component van creativiteit ligt voor een deel vast in ons DNA, ongeveer voor 50% stelt Randall.

We all have software that we run to be creative. A lot of people don’t spend time to check for updates on their creativity alogaritms so we go back to the ones that have worked for us. We rely too much on trends when things recombine in unexpected ways.

Hij gebruikt zijn ‘Table of strategic elements’ om aan te tonen door trends te combineren business modellen en startups zich laten voorspellen.

Zo maken social + mobile = Twitter, adverstising + transactions + local = Groupon en local + loction + gamification combineren samen tot Foursquare. De tabel is een leuke gimmick om web 2.0 bingo mee te spelen.

Randall beschrijft vervolgens een aantal stappen die je kan nemen om creatieve blokkades op te heffen en je creatieve software te upgraden worden beschreven; question the question, use your network, assume the solution exists & solo storm. Vooral dit laatste is een interessant gegeven. Uit 18 van de 22 onderzoeken die de afgelopen jaren naar brainstorming zijn uitgevoerd blijkt dat brainstormen niet effectief is bij het oplossen van creatieve vraagstukken.

If you have a political goal for brainstorming to generate buy in for a decision then brainstorming works fine. But if you want a kickas new product or new idea focus in on a small group of people. If you get the right mix of people together with different expertise. In the overlap of expertise that is where the magic happens.

Deze juiste mix van mensen vraag je vervolgen om alleen over het probleem na te denken. Daarna breng je hen weer bij elkaar en laat je hen over elkaars ideeën nadenken en zoeken naar een gecombineerde oplossing voor het probleem. Deze manier van ‘solo storming’ is twee keer zo effectief als brainstormen.

Wat houdt ons tegen om ons onbenutte creatieve potentieel te benutten? De angst om te falen is volgens Randall één van de grootste blokkades voor innovatie en creativiteit.

Failure can be powerful. The only failure that is truly disastrous is failing slow. That can kill you. Failing slow can destroy your organisation. But there is a good kinda failing. Failing fast. Failing fast is learning.

Randall’s keynote zit vol met tips en vragen die je doen nadenken over je eigen ongebruikte creatieve potentieel en over dat van jouw organisatie. ‘Creativity and innovation happen when the right person is at the right place, with the right team and with the right meaning. Think about it. Are you in the best place to accomplish whatever you want to accomplish?’

Een warm welkom en peer pressure

De reünie loopt ten einde en moe maar voldaan baan je je een weg naar de uitgang. Onderweg kom je je broer en je nicht tegen die de organisatie van het festijn op zich hebben genomen; “Je gaat toch nog wel zo even mee een biertje doen heh? We hebben nog een after bij mij met alle Amsterdammers.” Je voelt je moe kapot, maar bent ook bang om iets te missen.

Na een aantal jaar illegaal partycrashen en meegenieten van de side events en blogs volgen ben ik dit jaar voor de tweede keer een legale bezoeker van The Next Web. En elke keer valt me op met hoeveel liefde en toewijding het The Next Web team zich inzet om een geweldig event neer te zetten. Zij zijn de spil van de familie. Ze zorgen voor een warm Amsterdam welcome voor internetondernemers uit heel de wereld en zetten Nederland als tech land op de kaart met hun succesvolle blog en congres. Ik wil hen van harte bedanken dat ze mij en Marketingfacts voor 2 dagen hebben geadopteerd en hoop dat ik er volgend jaar weer bij mag zijn.

Anneli Rispens
Oprichter | Management Consultant bij So Me Mc

Als onafhankelijk adviseur richt Anneli zich op merken en bureaus die meer resultaat uit social media willen halen. Als één van ‘s lands eerste social media experts heeft ze inmiddels meer dan een decennium ervaring met het positioneren van merken op social media. Ze heeft hierin naam gemaakt en wordt gezien als thought leader binnen dit vakgebied. Anneli haar specialiteit is het opzetten en optimaliseren van social media operaties (zowel in-house als in-agency), op lokaal als global niveau. Als geen ander kan ze de effectiviteit van teams analyseren en hen helpen hun prestaties te verbeteren met heldere strategische, tactische en operationele kaders. Credentials: Heineken, McDonald's, SEAT, Volkswagen, Royal Canin, KLM, LeasePlan, Nederlandse Spoorwegen, Vodafone Ziggo, AEGON, ING.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Ellen de Lange-Ros

    Mooi verslag van een geweldig event.

    Terecht hoe je de organisatie in het zonnetje zet. Ik heb elk jaar weer het idee dat dit event meer doet voor ondernemerschap en innovatie in Nederland dan 100 innovatie-subsidies en denktanks bij elkaar.


    29 april 2012 om 08:12
    Phileas

    Wat een superleuk geschreven artikel. Heel leuk gedaan en het leest als een boek(je)!


    2 mei 2012 om 07:02
    ARispens

    @Ellen Dankjewel :), ik vond het ook heel leuk om weer aanwezig te zijn. En het is zoals jij zei, bij dit event leer je in 1 klap vaak meer over de huidige stand van zaken van de tech scene dan van het lezen van alle blogs en boeken die er uit komen.

    @Phileas Dankjewel voor het compliment.


    2 mei 2012 om 07:58
    Ammabalir

    Our sites:

    1. fake christian louboutins

    2. christian louboutin shoes sale

    3. replica christian louboutin

    4. cool shoes


    21 augustus 2013 om 02:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!