Tevredenheid over Yahoo! dicht bij die van Google

18 augustus 2005, 08:19

De universiteit van Michigan doet jaarlijks onderzoek naar de ?Customer Satisfaction? bij onder andere de grote zoekmachines. Wat blijkt? De tevredenheid over Google is al twee jaar gelijk gebleven en Yahoo is hard bezig het gat te dichtten.

Google haalde in Q2 van 2003 82 van de 100 punten, en doet dat nu nog. De tevredenheid over Yahoo! is het afgelopen jaar gestegen van 78 naar 80 punten en komt dus erg dichtbij. De tevredenheid over MSN bleef het afgelopen jaar stabiel op 75 punten, ondanks de release van hun eigen zoekmachine eerder dit jaar. Ask en AOL volgen op respectievelijk 72 en 71 punten al maakten deze zoekmachines een behoorlijke stijging.

Customer Satisfaction Search Engines

Er moet wel gezegd worden dat de gegevens misschien niet geheel vergelijkbaar zijn, omdat Yahoo!, MSN en AOL volgends de onderzoekers onder de categorie ?portal? vallen terwijl Google en Ask ?Search engines? zijn. Het is onduidelijk of hier andere vragen zijn gesteld.

Bronnen:

Search engine watch/ Danny Sullivan

University of Michigan’s American Customer Satisfaction Index

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

3 Reacties

    AB

    The interviews touched on perceptions of service, quality, value, how well the product or service lived up to expectations, how it compared to an ideal, and how willing people were to pay more for it.

    Each score is a weighted average derived from an econometric model of consumers’ responses to 17 questions rated on a scale of one to ten. The industry rankings are based on weighted averages of the scores of the listed companies, as well as scores of smaller companies lumped into an “all others” category not included here. The statistical margin of error is 0.2% for the national average, 1.3% for industries and government agencies, and 1.6% for individual companies. (informatie uit 1995) kon zo snel niet iets vinden over het aantal vragen nu en wat de verschillen zijn tussen de diverse sectoren. Lijkt dus een beetje op servqual alleen is er erg veel onderzoek naar de relatie met financiele performance.

    Abstract: This paper studies the relationship between customer

    satisfaction and shareholder value. In the first section of the paper the link between the two variables is examined theoretically, it is then tested empirically. Customer satisfaction data were taken from the American Customer Satisfaction Index (ACSI) database. Shareholder value was measured using Tobin’s q. The sample consisted of 99 companies with ACSI data and Tobin’s q from 1994 to 2002. The results of this study give insights into the relationship between customer satisfaction and shareholder value. First, there is a positive association between customer satisfaction and shareholder value. Second, this relationship is not affected by the turbulence of financial markets after the beginning of the year 2000. Third, there is a time lag of three quarters between customer satisfaction and the strongest impact on shareholder value. Fourth, it seems that there exists an optimal level of customer satisfaction, and if it is exceeded value will be destroyed

    Dus je weet nu welke aandelen je moet kopen!


    18 augustus 2005 om 11:19
    Richard

    Marco kom snel weer terug van vakantie, we missen je. Het is nu vrijdagochtend en sinds gistermiddag 12 uur hebben we gene berichten meer op MF gezien, snik snik


    19 augustus 2005 om 05:29
    evroekel

    @Richard: Nog even geduld en Marco is weer van de partij. Overigens moet ik zeggen dat het aantal postings prima op peil blijft dankzij de verschillende bloggers. Vandaag ff een uitzondering om te kijken of iemand het bemerkt 😉


    19 augustus 2005 om 08:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!