Testdeelnemers gevraagd voor Eyetracking onderzoeken

13 september 2006, 15:24

DiepbiZniZ test regelmatig websites en webwinkels door middel van Eyetracking. Met deze techniek brengen wij het kijkgedrag in kaart in relatie met het gebruikersgedrag. Hierbij wil ik een oproep doen aan de bloggers en bezoekers van Marketingfacts om je in te schrijven zodat we je kunnen uitnodigen als testdeelnemer wanneer je aan een bepaald profiel voldoet. Testdeelnemers ontvangen een vergoeding ter waarde van 15 tot 50 euro voor een test. De testen worden uitgevoerd op onze locatie in de regio Amsterdam. Ook testen we op locatie elders in het land.

Met de Eyetracking techniek wordt de oogbeweging opgenomen van een persoon die een website, e-mailnieuwsbrief of printmedia-uiting bekijkt. Wij maken hierbij gebruik van een 17” monitor met ingebouwde camera die continu de oogbeweging registreert. Eerder hebben we al het Google Eyetracking onderzoek gezien en de testopname voor Marketingfacts.

Over het algemeen worden er 10 tot 20 testdeelnemers uitgenodigd die een opdracht uitvoeren. Hierbij kan je denken aan het plaatsen van een bestelling, een zoekopdracht of een inlogprocedure. Soms is een zogenaamde vrije sessie van toepassing. De testdeelnemer wordt dan de gelegenheid gegeven om bijvoorbeeld 5 minuten over een website te surfen. Dit kan interessant zijn in het geval van nieuwssites.

De keuze voor het aantal testdeelnemers hangt onder meer samen met de doelstelling van de test. 10 testdeelnemers geven een goed inzicht in het kijkgedrag in relatie met het gebruikersgedrag. De belangrijkste hotspots worden dan in beeld gebracht. De knelpunten van de website zijn dan voor meer dan 90% in beeld gebracht. Ga je meer testdeelnemers uitnodigen dan zullen de hotspots meer worden versterkt en het aantal te ontdekken knelpunten zal dan afnemen. Voor websites die zeer veel traffic hebben, raden wij aan om meer testdeelnemers uit te nodigen. Hierdoor worden ook kleinere hotspots in beeld gebracht. Een klein percentage bezoekers op een dergelijke website is dan evenzo een hoog bezoekersaantal.

Op de eDay is er op onze stand (nummer 19) een mogelijkheid om zelf plaats te nemen achter een Eyetrack monitor.

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Kom uiteraard even kijken op eDay Robert-Jan!


    13 september 2006 om 20:59
    Star

    You’ve hit the ball out the park! Indercible!


    25 april 2016 om 21:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!