Telegraaf.nl nog voor de zomer verslagen door web-log.nl

10 april 2005, 20:11

Telegraaf.nl nog voor de zomer verslagen door web-log.nl?

Web-log.nl, het weblog-netwerk van Ilse Media, zal nog voor de zomer van 2005 een groter bereik hebben dan telegraaf.nl, de grootste online krant van Nederland. Daarmee zal een mijlpaal worden bereikt in de geschiedenis van de Nederlandse ‘civiele journalistiek’. Niet de miljoeneninvestering van een grote uitgever maar de duizenden online dagboeken van ‘de burgers’ (met hulp van een online uitgever) trekken de meeste aandacht van de (online) lezers.

Web-log.nl is in april 2003 opgericht door Joris Leermakers en is een webbased weblogtool die bloggers in staat stelt eenvoudig een eigen weblog op te zetten en te beheren. Sinds de oprichting hebben ruim 80.000 bloggers zich bij Web-log.nl geregistreerd. In de afgelopen maand registreerden alle weblogs van web-log.nl samen ruim 65 miljoen pageviews. Een bereik dat telegraaf.nl medio eind 2004 registreerde. Maar ondanks de initiele technische problemen en het feit dat een groot deel van de weblogs nauwelijks wordt bijgehouden, lijkt volgens de Alexa-cijfers web-log.nl nog voor deze zomer het bereik van telegraaf.nl in te halen.

Ilse Media was overigens al snel na de oprichting van web-log.nl betrokken bij Web-log.nl. Eerst als sponsor en later als eigenaar.

Complimenten aan alle betrokkenen bij web-log.nl, een geweldige prestatie!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    media

    Boudewijn, ik heb me uiteraard niet alleen gebaseerd op de cijfers van Alexa maar heb ook de cijfers die telegraaf.nl en web-log.nl zelf publiceren meegenomen. Alexa voor de trend, de harde cijfers voor het vergelijk. Maar je hebt gelijk dat een groot aantal weblogs van web-log.nl veel buitenlands bezoek krijgen. Zou aardig zijn om daar overall een wat beter beeld van te krijgen.

    Blijft overigens wat mij betreft staan dat je blijkbaar met een netwerk van blogs een groter bereik kunt genereren dan de grootste online krant van Nederland.


    10 april 2005 om 20:39
    Frans S.

    80% van de pageviews van web-log zijn van niet-nederlandse origine. die komen namelijk via de verborgen pornologs die veel populairder zijn. bekijk gewoon de tellers van de top50 logs, nauwelijks pageviews. Web-log.nl met een krant vergelijken slaat als een tang op een varken. je zou ze kunnen vergelijken als het gaat over ‘mediatijd’. ‘civiele journalistiek’ is toch echt wat anders dan wat er op web-log aan de hand is. lachwekkende vergelijking. Zoek op google eens op civil journalism.


    10 april 2005 om 21:06
    Joris

    @Frans S: De 18+ weblogs genereren inderdaad hoofdzakelijk buitenlandse bezoekers, maar de andere weblogs moeten het vooral hebben van nederlands bezoekers. De 80% die jij aangeeft klopt niet. Een kleine 1,5 jaar geleden werd inderdaad bijna 60% van alle pageviews door 18+ weblogs gegenereerd, maar inmiddels is dat percentage onder de 20% gezakt en blijft dat aantal zakken door de groei van de nederlandstalige (niet porno) weblogs.


    11 april 2005 om 04:39
    henkjan

    @ Marco

    Wij zijn met de actie punt.nl pornovrij bezig. Levert heel veel positieve reacties op van punt.nl gebruikers. We gaan ons hiermee ook weer scherper naast web-log.nl profileren daar zij inderdaad het grootse gedeelte van het traffic door pornologs genereren. De punt.nl curve van alexa was net zo steil als die van web-log.nl maar nadat we rigoreus een aantal gore plaatjes logs verwijderden klapte dat in elkaar en ik moet zeggen het geeft me een heel prettig gevoel.. Ook kinderen voelen zich nu echt thuis bij punt.nl

    ( Op teens.web-log.nl voelen kinderen zich ook thuis maar dan op een hele andere manier. Vind ik echt NIET kunnen Joris, Ilse )

    ( Onderstaande Informatie is van alexa waar inderdaad vraag tekens bij te plaatsen zij maar geeft een leuke indicatie denk ik)

    Trafficgeneratoren web-log.nl :

    web-log.nl~ 7%

    beheer.web-log.nl~ 3%

    teens.web-log.nl~ 2%

    pornenmeer.web-log.nl~ 2%

    arabicka7ba.web-log.nl~ 2%

    billen.web-log.nl~ 1%

    sexybabes.web-log.nl~ 1%

    roms.web-log.nl~ 1%

    nude.web-log.nl~ 1%

    woogle.web-log.nl~ 1%

    femaleheadshaving.web-log.nl~ 1%

    limbourgondier.web-log.nl~ 1%

    omageil.web-log.nl~ 1%

    carsandbabes.web-log.nl~ 1%

    mannenplaatjes.web-log.nl~ 1%

    turefun.web-log.nl~ 1%

    omasex.web-log.nl~ 1%

    chicas.web-log.nl~ 1%

    ayleen.web-log.nl~ 1%

    highboots.web-log.nl~ 1%

    mediakrant.web-log.nl~ 1%

    neukpatronen.web-log.nl~ 1%

    bekendemannen.web-log.nl~ 1%

    manonthomas.web-log.nl~ 1%

    Other websites~ 65%

    Trafficgeneratoren punt.nl :

    punt.nl~ 6%

    whoops.punt.nl~ 5% << verwijderd

    beheer.punt.nl~ 3%

    coenonline.punt.nl~ 2%

    adultfunnypictures.punt.nl~ 2% << verwijderd

    hunks.punt.nl~ 2%

    zohratranssexueel.punt.nl~ 1%

    fotoalbumlichtpunt.punt.nl~ 1%

    feeds.punt.nl~ 1%

    miekedeboer.punt.nl~ 1%

    ass.punt.nl~ 1%

    chrispie.punt.nl~ 1%

    snoedel.punt.nl~ 1%

    jp11.punt.nl~ 1%

    adje.punt.nl~ 1%

    zezunja.punt.nl~ 1%

    picserver.punt.nl~ 1%


    11 april 2005 om 05:41
    Stefan

    Ik vind het een vergelijking van niks. Dat web-log.nl vind ik niets anders dan een freehost met een iets andere vorm van een site-generator. Omdat freehosts aardig van de internetbol zijn verdwenen (het moge bekend zijn dat de reden is dat zulke diensten geld kosten om aan te bieden), trekt deze freehost in Nederland veel mensen die gratis webspace zoeken. Omdat er geen imagehosting wordt aangeboden zullen de verliezen relatief dusdanig meevallen dat het nog wel even zal duren voordat hier de stekker uit wordt getrokken. Dat ‘geweldige prestatie’ vind ik dan ook wat teveel credits; Iedereen die met geld gaat smijten en een gratis hostingdienst aanbiedt kan binnen de kortste keren hoge bezoekersaantallen halen.

    De cijfers van web-log.nl mag je bovendien met een korreltje zout nemen. Op de 5e plek van drukstbezochte weblog staat een geval met nedstat-teller en die toont aan dat de op 4 na drukbezochtste weblog slechts 400 pageviews op een dag ontvangt. Om in de top-50 te komen heb je aan 160 views kennelijk al genoeg.

    Als je dan spreekt over 80.000 bloggers en (trek het lijntje door) nog geen 79.900 weten er 100 pageviews op een dag te halen… trek je eigen conclusies maar 🙂


    11 april 2005 om 05:44
    media

    @henkjan: ik denk dat Ilse het zich op dit moment zeker realiseert en het zou me niet verbazen als ze nadenken over hoe hiermee verder.

    @stefan: de vergelijking met freehosting (bijv. geocities) ligt voor de hand maar je moet er even doorheenkijken om de mogelijkheden te zien van web-log.nl (maar ook andere blognetwerken als punt.nl). Wat als je op een slimme manier deze content verwerkt tot een online magazine, krant or whatever? De techniek aan de achterkant leent er zich uitstekend voor!


    11 april 2005 om 06:05
    Boudewijn Janssen

    Wat grappig in de cijfers van Henkjan, dat beheer.web-log.nl en beheer.punt.nl allebij na de frontpage de meeste bezoekers volgens Alexa genereren.

    Ik neem aan dat de bloggers daar hun blog kunnen aanpassen, dus dan zou ik kunnen concluderen dat gemiddeld genomen bloggers zelf voor meer traffic zorgen dan hun bezoekers?


    11 april 2005 om 07:18
    Stefan

    @Marco: de techniek leent zich uitstekent, de content echter niet.

    @Boudewijn: dat viel mij ook al op, beheer is een subdomein waarop voornamelijk één persoon kan/zal inloggen en als één persoon (doe ‘ns gek, wellicht zijn het er drie) 3% van de totale traffic voor z’n rekening neemt, zegt dat veel over die andere 97%. Waarbij traffic notabene is gedefinieerd als combinatie van pageviews én bezoek.


    11 april 2005 om 07:59
    Paul

    Bottomline is dat denk ik iedereen op zijn water aanvoelt dat de journalistieke media, die tot voor kort altijd monopolie achtige trekjes had, heel hard aan het verschuiven is naar zowel de professionele en consumenten markt die door middel van uitgeefaplicaties als weblogs, steeds makkelijker zelf kunnen gaan publiceren en hier schijnbaar een grote schare van lezers voor weten te vinden… (best lange zin). Laten we deze discussie over 2 jaar nog eens voeren!


    11 april 2005 om 08:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!