Telefoneren via de kabel

6 mei 2003, 08:34

Via BelCompany en Rits tele.com is het sinds kort mogelijk te bellen via breedbandinternet, zelfs als de pc uitstaat.

De bedrijven spreken van een volwaardig alternatief voor een KPN-abonnement en de gesprekskosten zijn een stuk lager. Dat wilde ik dus wel uitproberen. Om met een gewone telefoon via de kabel te kunnen bellen, moet de gebruiker in het bezit zijn van een zogenoemde ‘voicefinder’. Voor dit apparaat betaalt de consument eenmalig een bedrag van ?149. Daarnaast moet er een Pilmo Gold-abonnement afgesloten worden bij Rits tele.com (?9,95 per maand).

Snel een proefabonnement aangevraagd plus een testexemplaar van de voicefinder. Het apparaat is volgens het belbedrijf eenvoudig zelf te installeren. Toch slaat de schrik me om het hart als ik het apparaat, inclusief kabels, uit de doos haal. Nog zonder de gebruiksaanwijzing te hebben gelezen, besluit ik een vriend te bellen. Mannen vinden nieuwe apparatuur namelijk geweldig en dat scheelt mij een hoop ellende. Achteraf gezien was de hulp overbodig. Met de uit zeven stappen bestaande handleiding kan zelfs een leek de voicefinder aansluiten.

Vervolgens aan het bellen geslagen. De geluidskwaliteit is goed. Wel treedt er een vertraging op, omdat het gesprek gedeeltelijk over internet reist. Bij het bellen naar een mobiel nummer ervaar ik deze vertraging als enigszins hinderlijk. De directeur van Rits tele.com, Ytsen Kooistra, legt uit dat dit komt omdat de vertragingen van het mobiele netwerk en die van internet dan bij elkaar opgeteld worden. Het downloaden van grote bestanden tijdens het telefoneren wordt bovendien afgeraden, maar ja, daar heb je weinig aan als je tijdens het downloaden gebeld wordt.

De afhankelijkheid van de kwaliteit van de internetverbinding is mijns inziens de grote zwakte van de nieuwe telefoondienst. Als de internetverbinding uitvalt, kan er niet meer gebeld worden. Ik ben dus als consument niet alleen afhankelijk van de diensten van Rits tele.com, ook van mijn internetprovider. In mijn geval Chello, en hoewel ik moet toegeven dat de kwaliteit de laatste tijd heel behoorlijk is, is mijn vertrouwen in de kabelgigant nog steeds niet helemaal terug.

Ondanks dat is de voicefinder een aantrekkelijk alternatief voor mensen die veel bellen. Via het Pilmo Gold-abonnement kan er in heel Nederland tegen lokaal tarief gebeld worden. Abonnees kunnen elkaar zelfs onbeperkt gratis bellen. Volgens Kooistra geen publiciteitsstunt. Elkaar bellen zal volgens hem ook in de toekomst gratis blijven omdat de gesprekken, net als bij e-mail, uitsluitend over het internet lopen. Ook mensen die veel naar het buitenland bellen kunnen via internettelefonie veel geld besparen. Naar 20 buitenlandse topbestemmingen, waaronder Australi?, Hongkong, de Verenigde Staten en Spanje kan tegen een tarief van ?0,04 per minuut gebeld worden. De tarieven naar andere landen zijn te vinden op www.pilmo.com

Het is mogelijk om de KPN-aansluiting met de voicefinder te verbinden. Pilmo-abonnees die hun bestaande KPN-abonnement behouden, krijgen een nieuw Pilmo-telefoonnummer. Alle uitgaande gesprekken lopen vervolgens via de Pilmo-dienst. Minpuntje is wel dat de nummerweergave van KPN wegvalt. Op het Pilmo-nummer werkt deze weergave wel. Simpele oplossing: het bestaande KPN-abonnement opzeggen en het vertrouwde telefoonnummer meenemen. Scheelt nog abonnementskosten ook. Wel blijven hopen dat de elektriciteit of internetverbinding niet uitvalt. Maar ach, dan is er altijd nog zoiets als de mobiele telefoon.

[Telegraaf]

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!