Tekst trekt meeste aandacht voor advertentie als geheel

24 mei 2004, 04:10

De elementen merk, afbeelding en tekst hebben elk een eigen effect op het trekken van aandacht bij advertenties. Dat blijkt uit een analyse van 1.363 gedrukte advertenties door Rik Pieters van de universiteit van Tilburg.

De analyse is uitgevoerd aan de hand van een methodologie, waarbij oogbewegingen van 3.600 consumenten met infrarood zijn bestudeerd. Gebleken is dat afbeeldingen de meeste aandacht trekken. De grootte van de afbeelding is van ondergeschikt belang. De afbeeldingen van advertenties trekken echter weinig aandacht naar de afbeelding zelf. Adverteerders wordt dus afgeraden de grootte van de afbeelding te maximaliseren, ongeacht de inhoud ervan. De tekst van advertenties blijkt het beste de aandacht van de consument te trekken naar evenredigheid van de oppervlakte die de tekst beslaat. Adverteerders die de aandacht op de advertentie als geheel willen maximaliseren wordt aangeraden meer ruimte te reserveren voor tekst. Het merk blijkt de meest bepalende factor voor het overbrengen van de aandacht naar de andere elementen van de advertentie. Verder is gebleken dat alleen een wijziging van de omvang van de tekstoppervlakte een netto toename van de aandacht die een consument heeft voor de gehele advertentie, kan realiseren.

Bron:

Journal of Marketing nr. 2, p. 36, 15 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!