Technologie-, media- en telecomsector krimpt licht in 2013

29 oktober 2013, 08:29

TMT-sector presteert beneden verwachting, omzetgroei van 1 procent mogelijk in 2014

De technologie-, media- en telecomsector (TMT) laat ook in 2013 een lichte krimp zien, dat schrijft ABN AMRO in haar update van de cijfers van de TMT-sector. Dat terwijl eerder dit jaar nog de verwachting werd uitgesproken dat de markt zou groeien. Naast de tegenvallende conjunctuur kampen onderdelen van de sector met veranderingen van hun markten. Zo zorgen de mobiliteitstrend en de digitalisering voor verschuivingen in het gebruik van media, veranderingen in de advertentiemarkt en nieuwe verdienmodellen.

De analisten verwachten voor 2014 in de gehele TMT-branche een stabilisering van volumes. Bij een lichte prijsstijging kan de omzetgroei voor de sector uitkomen op ongeveer 1 procent. Toch presteert de branche minder goed dan voorheen, nu de markt voor smartphones en tablets na jaren van ongeremde groei verzadigd raakt. Dit heeft als gevolg dat de slingerbeweging weer terugzwaait van hardware naar software als aanjager van de sector. Uit de interesse van buitenlandse toetreders blijkt bovendien dat de Nederlandse markt interessant is.

Nieuwe digitaliseringsfase

De meeste mediabranches hebben het al langere tijd moeilijk. Voor de tijdschriftenmarkt lijkt 2013 zelfs een zeer slecht jaar te worden door sterk dalende oplagen, afnemende losse verkoop en een daling in de advertentie-inkomsten van rond de 15 procent. Ook dagbladen kampen met een structureel advertentieverlies, hoewel de daling van oplagen beperkt blijft tot 2 procent. Bovendien staat het digitale aandeel van de geschreven media volgens de analisten nog in de kinderschoenen en kan dit wel een stimulans gebruiken. Mogelijk kunnen nieuwe diensten als Blendle een nieuwe digitaliseringfase betekenen.

Hoewel televisie te maken heeft met lagere reclame-inkomsten, staat hier een groter gebruik van video-on-demand en betaaltelevisie tegenover. Een vergelijkbare ontwikkeling doet zich voor in de muziekindustrie, waarbij de opbrengsten uit digitale muziek de krimp van cd-verkopen volledig compenseren. In de totale muziekmarkt steeg het aandeel digitaal van 12 procent in 2011 naar 30 procent in 2012. ABN AMRO verwacht dat dit marktaandeel eind 2013 richting 50 procent groeit.

Televisie levert in

Televisie heeft zich in 2010 en 2011 goed hersteld van het rampjaar 2009, maar moet in de jaren 2012-2014 toch weer inleveren. In de eerste helft van 2013 werd 446 miljoen euro besteed aan tv-advertising. De spotreclame is de afgelopen twee jaar gekrompen met circa 5 procent per jaar. En 2014 zal ondanks het WK voetbal waarschijnlijk ook nog een lichte krimp laten zien van de omzet in spotreclame.

Tegengesteld aan de negatieve ontwikkeling in televisiereclame is het toenemend gebruik van uitgesteld kijken, video-on-demanddiensten en de opkomst van betaaltelevisie. Naast HBO en Fox, is in september een andere Amerikaans aanbieder van betaalde videocontent in Nederland van start gegaan. Netflix biedt de consument voor 7,99 euro maandelijks een aan all-you-can-watch-abonnement aan van films en televisieseries. De komst van Netflix zal de betaalde vod-markt een nieuwe impuls geven. RTL Nederland gaat met Videoland.nl een concurrerende dienst opstarten.

Software witte raaf in IT-sector

Het softwaresegment van de IT-branche is één van de weinige onderdelen van de TMT-sector die minder last heeft van de recessie. Sinds 2010 blijft de jaarlijkse omzetgroei redelijk constant rond de 2 tot 2,5 procent. De markt voor apps groeit bovengemiddeld en ook beveiligingssoftware is populair. De telecomsector blijft onder druk staan en bevindt zich in een overgangsfase. Zo zetten dalende omzetten en hoge investeringen de winstgevendheid onder druk. Om de levensvatbaarheid van bedrijven te vergroten verwacht ABN AMRO dat de trend naar internationale schaalvergroting zich voortzet.

Afbeelding: Thijs Brouwers

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!