T-Mobile lanceert contentmarketingplatform voor ondernemend Nederland

T-Mobile lanceert contentmarketingplatform voor ondernemend Nederland

Ondernemers en professionals kunnen vanaf vandaag terecht op een nieuw platform van T-Mobile, Founders. De site richt zich hoofdzakelijk op de 1,6 miljoen kleine en middelgrote ondernemers die ons land rijk is, maar hoopt met zijn redactionele mix van mobiele technologie, werk en lifestyle ook ondernemende geesten in het bedrijfsleven aan te spreken. Aan het platform is achter de schermen binnen T-Mobile Zakelijk ruim een jaar gewerkt. We spraken erover met de initiatiefnemers.

“We constateerden dat we veel doen aan campagnes en sales”, zegt Wilma Hagebeuk, brand & communications manager zakelijk. “Maar we boden amper aanvullende informatie bij onze producten of diensten die aansluiten op de gebruiksmomenten van onze klanten. Andere telecomaanbieders ook niet. Daar zagen we een enorme kans liggen”.

Andere tak van sport

Samen met collega’s en mediabedrijf OK GO werkte Hagebeuk een uitvoerige businesscase uit rondom de contentstrategie naar de zakelijke markt. “Op Founders willen we de informatie en inspiratie aanbieden die T-Mobile-klanten nodig hebben om van hun bedrijf een succes te maken", vertelt Marjolijn Kamphuis van OK GO. De redactionele formule van de site definieert ze als “een mix van inspirerende mensen, werk en mobiele technologie”.

"Op Founders willen we de informatie en inspiratie aanbieden die T-Mobile-klanten nodig hebben om van hun bedrijf een succes te maken"

“We maken artikelen en media waarmee we de zakelijke klant actief op weg helpen. Dat is totaal iets anders dan de promotie van de eigen producten of diensten via paid media. Dit is informatie waarnaar een klant zelf op zoek is, bijvoorbeeld via Google. Of het is inspirerende content die juist actief verspreid wordt op social media. Dat effect heb je niet met traditionele advertising, het is een hele andere tak van sport.”

Relevantie

Uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om het relevant maken van je merk. Hagebeuk: “Op dit moment ziet iedereen T-Mobile als een verkoper van telefoons en abonnementen tegen een aantrekkelijk prijs op een goed netwerk. Dat is prima, maar je bouwt er op de lange termijn geen merkloyaliteit mee op.”

“Wanneer onze klanten het gevoel hebben dat ze bij ons ook terecht kunnen voor praktische tips ten aanzien van mobiel werken of een dossier over de mogelijkheden van het Internet of Things, dan ontstaat er een gevoel van vertrouwen, sympathie en autoriteit. Dat is mijns inziens de basis van contentmarketing.”

"Het platform kan ons ook insights geven die leiden tot nieuwe producten of diensten voor specifieke segmenten."

Maar relevant zijn werkt twee kanten op. Het is dan ook de bedoeling dat T-Mobile met behulp van Founders beter inzicht gaat krijgen in de wensen van haar zakelijke klanten en zich daar actief op aanpast. “Doordat we precies zien wie welke artikelen leest, kunnen we bijvoorbeeld betere marketing toepassen”, zegt Kamphuis.

“Denk bijvoorbeeld aan veel nauwkeurigere doelgroepbepaling. Zo kunnen we straks bijvoorbeeld verschillende EDM’s uitsturen aan zakelijke klanten die in de retail of juist in de zorg of onderwijs werkzaam zijn. Maar het kan ons ook insights geven die leiden tot nieuwe producten of diensten voor specifieke segmenten. Het mooie van contentstrategie is dat je heel gericht kunt gaan targeten in plaats van te schieten met hagel.”

Redactiemeeting

OK GO is verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van een eigen redactieteam en de productie van de content. Daarbij wordt nauw samenwerkt met een contentteam binnen T-Mobile zelf.

“We hebben een redactiemeeting in Den Haag met verantwoordelijken vanuit diverse afdelingen.” zegt Hagebeuk. “Dan maken we een rondje langs de velden en bekijken we hoe zaken die spelen in ons bedrijf vertaald kunnen worden naar een relevant artikel of juist in een andere vorm.”

"Binnen onze organisatie leven enorm veel nieuwswaardige projecten en initiatieven."

“Daar helpt OK GO ons dan weer bij. Zij weten uit ervaring met hun eigen online titels [Vance en Numrush, red.] welke content aanslaat bij welke doelgroep, maar ook hoe je het juiste bereik genereert via SEO, social en uiteraard ook een stukje paid. Binnen onze organisatie leven enorm veel nieuwswaardige projecten en initiatieven. Het is mooi dat we naast alle inspirerende ondernemersverhalen daar nu ook eindelijk een plek voor hebben.”

Roadmap

Hagebeuk benadrukt dat de lancering van Founders slechts een eerste stap is op het gebied van contentmarketing. “Naast merkloyaliteit, mediabereik en gerichtere salesproposities is het de bedoeling dat Founders uiteindelijk ook converteert naar directe sales. Bijvoorbeeld doordat content naadloos verweven zit in de funnel die een klant doorloopt in onze webshop. Of juist het bieden van relevante aanbiedingen op Founders zelf. Dat is onze roadmap voor 2018”. 


Geplaatst in

Delen

0
5


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Sorry maar dit is toch een blog van T-mobile? Wat is er dan zo bijzonder aan?

    geplaatst op
  • @Sjoerd: of je het bijzonder vind of niet, is persoonlijk. Het getuigt in ieder geval van visie en lef om zo'n forse investering te doen in contentmarketing.

    geplaatst op
  • Het initiatief is dapper, want op zichzelf staand niet bijster origineel en onderhevig aan flinke concurrentie, lijkt me. Naar eigen zeggen niet vanuit andere telecomaanbieders, maar wel door andere websites op het gebied van mobile/tech vermoed ik. Frappant dat T-Mobile aangeeft: "[we maken] artikelen en media waarmee we de zakelijke klant actief op weg helpen. Dat is totaal iets anders dan de promotie van de eigen producten of diensten via paid media." Dat is zeker waar, maar of het dan handig is om (ook) op je nieuwe platform je eigen producten of diensten onverbloemd te gaan promoten, vraag ik me af. Alleen op de homepage zie ik al twee berichten in die categorie staan (Gigasnel internet met de eerste 5G-antenne van Nederland en Hoera! Het snelste 4G netwerk van Nederland krijg je bij ons). Daarmee ga je volgens mij voorbij aan de essentie van contentmarketing en de geloofwaardigheid dat het platform bedoeld is om te helpen en inspireren. Ik ben benieuwd.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.