SXSW Interactive Festival (verslag)

12 maart 2008, 10:50

SXSW Interactive Festival is inmiddels afgelopen. Robert, Marleen en Joris van Mangrove zijn inmiddels weer op weg terug. De laatste dagen zijn enkele paneldiscussies en een keynote bezocht waarvan verslag wordt gedaan:

  • Social Networking and Your Brand (Robert)
  • Keynote Frank Warren, PostSecret Project (Marleen)
  • Scalability Boot Camp (Joris)

Social Networking and Your Brand

{title}Panelists:

  • Paul Boag (Founder, Boagworld)
  • Jina Bolton (Sushi & Robots)
  • Mark Norman Francis (Web Architect, Yahoo! Europe)
  • Steve Ganz (LinkedIn)
  • Steve Smith (Web Guy, Ordered List)

Social networking is meer dan een beetje socializing. Alles wat je zegt of doet online heeft effect op je persoonlijke merk en het merk van het bedrijf waar je werkt. Het panel zoomt vandaag in op je persoonlijke merk om kenbaar te maken wat je gedrag op internet voor effect heeft voor jou als persoon. Alles wat je online plaatst blijft behouden. Eens gepubliceerd en het blijft altijd te vinden, je foto’s, blogs, twitters en comments kunnen een eigen leven gaan leiden.

Je zou social networking het beste kunnen definiëren als “alles wat we doen met een ander online”. Dus niet alleen op sites als Linkedin, maar ook Instant Messenger (IM), e-mail, etc.

En “brand”: “the promise of an experience”

De mensen bij SXSWi doen veel op internet, heel veel, in de zaal zit iedereen met een iPhone of Mac book pro op schoot. Op die laptops zie je alleen maar Twitter en blogs openstaan. Zelfs het vragenstellen aan het panel gaat vandaag met behulp van Twitter: http://twitter.com/snayb4sxsw/with_friends/

Denk goed na wat je doet online en begin met het bouwen van je merk. Switch niet te vaak van screenname, gebruik een zelfde avatar; voor Linkedin kan je best een andere gebruiken dan voor je privé netwerken. Google jezelf ieder kwartaal en kijk wat er gebeurt met je naam op het internet. Wees bewust van je online personality en most of all: be yourself!

Keynote Frank Warren, PostSecret Project

{title} Wilde deze zeker niet missen, ben een vaste bezoeker van het PostSecret weblog. Keynote was een leuke verzameling van door Frank uitgekozen briefgeheimen (zoals ook de Nederlandse versie heet trouwens).

Natuurlijk werd er door Hugh Forrest eerst even teruggeblikt op de keynote van gisteren: “this is the INTERACTIVE festival….”, groots applaus.

Frank Warren vulde het uur vooral op met mooie voorbeelden van PostSecret.

Frank: “there are two kinds of secrets: those we keep from others, and those that we keep from ourselves.”

Vooral een vermakelijke keynote met grappige, aangrijpende en emotioneel geladen plaatjes en tekst. Tijdens het Q&A gedeelte onthullen mensen spontaan hun geheimen, er wordt een huwelijksaanzoek gedaan en er wordt flink gehuild tijdens een bekentenis. Kortom, een hele andere keynote in vergelijking met gisteren.

Postsecret

Scalability Boot Camp

{title}Een groep goeroes uit de wereld van Social Networking doet een aantal technieken uit de doeken voor het schaalbaar maken van je webapplicaties.

Panelists:

  • Blaine Cook (Twitter)
  • Jakob Heuser (Gaia Interactive)
  • Alan Kasindorf (SixApart)
  • Sandy Jen (Meebo)
  • Kerry Miller (passiveagressivenotes.com) panel moderator

Belangrijkste algemene constatering is dat schaalbaarheid een zaak is van alle partijen in een webdevelopment organisatie. Het is zaak ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld sales goed weet wat de issues zijn rondom schaalbaarheid, dus development zal zijn best moeten doen deze lastige materie inzichtelijk te maken. Dat kan bijvoorbeeld door grenzen aan te geven waarbinnen het huidige systeem nog functioneert zonder aanpassingen. Bij een website kan die grens gesteld worden bij een bepaald aantal gelijktijdige bezoekers, bij een social networking site het aantal members.

Verschillende aspecten worden uitgelicht:

  • Monitoring Bepaal de pijnpunten in je systeem en probeer je monitordata te begrijpen.
  • I/O Zorg voor een gedegen filesystemoplossing.
  • Database Gebruik datacaching. Analyseer je queries.
  • Messaging Gebruik een asynchroon procesmodel voor lange queries. Fake real-time processing.
  • Communicatie Wees eerlijk naar je gebruikers over beperkingen. Flickr kan bijvoorbeeld maar een maximum van 5000 friends aan.
  • Versie Rol nieuwe features gefaseerd uit.

Quote van de ochtend: “Languages don’t scale, architectures do.” Met andere woorden: je zal het probleem van schaalbaarheid zelf moeten oplossen, er is geen kant-en-klaar “pakket” te koop.

Links:

memcached

MogileFS

Gearman

Presentatie op SlideShare

Roel Schiefelbusch
Managing Partner bij Mangrove

Roel Schiefelbusch is managing partner bij full service internetbureau Mangrove.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!