Supermarkten boeken meer omzet met acties

Supermarkten boeken meer omzet met acties

Supermarkten boekten vorig jaar 14,6% van hun omzet met aanbiedingen en promoties.

Dit is 1,5 procentpunt meer dan in 2001, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau ACNielsen. De toename van de promotie-omzet is opvallend, maar in het licht van het ongunstige economische klimaat niet ongewoon. R. Mienis, businessunit directeur van ACNielsen, stelt dat als de economie slechter draait zowel supermarkten als fabrikanten sneller naar het `promotiewapen` grijpen. Ook consumenten letten dan meer op actieaanbiedingen. Vooral in het foodassortiment - en dan met name bij zoetwaren, snacks en frisdranken - werd meer van promoties en acties gebruikgemaakt.Verder blijkt uit de cijfers van ACNielsen dat het aandeel van eigen merken van supermarkten licht gedaald is: in food met 0,2% naar 19,4% en in non-food met 0,6% naar 10,8%. Deze cijfers zijn opmerkelijk omdat algemeen aangenomen wordt dat het omzetaandeel van huismerken de laatste tijd juist toeneemt. Mienis acht het op basis van wat er de afgelopen jaren gebeurd is ook niet waarschijnlijk dat het omzetaandeel van huismerken op de lange termijn toeneemt.

Bron: Distrifood Nieuwsblad nr. 7, p. 11, 1/5 p.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.