Brits onderzoek voorspelt rooskleurige toekomst voor het 2e scherm

17 oktober 2012, 12:00

Een gezamenlijk onderzoek van Red Bee Media en Decipher onder 2000 consumenten in het Verenigd Koninkrijk laat een aantal bemoedigende resultaten zien over de verdere ontwikkeling en commerciële haalbaarheid van 2e scherm applicaties. 78% van de respondenten is van mening dat smart devices de beste optie zijn om bij hun favoriete programma betrokken te zijn. Het meest tot de verbeelding spreken daarbij de mogelijkheid om te kunnen stemmen (55%) en het kunnen meespelen (of zelfs beïnvloeden) met het programma (52%).

De meest belangrijke bevindingen zijn verder:

  • De helft van de respondenten is in principe genegen om meer betrokkenheid bij een TV programma te tonen (lees: te acteren) als dit via een smart device (tablet, smartphone, laptop) mogelijk is.

  • Ondervraagden die al 2e scherm applicaties gebruikt hebben of nog steeds gebruiken, waarderen deze als zeer positief.

  • 56% is ontvankelijk om tijdens het TV kijken, synchroon gericht advertenties te ontvangen.

  • 30% is meer geneigd zijn om op advertenties te reageren, als deze tijdens het TV programma worden aangeboden via een smart device.

  • 40% is bereid om promotionele aanbiedingen (op hun smart device) te accepteren van producten die worden getoond in het TV programma.

  • Een kwart van de ondervraagden zegt zelfs bereid te zijn om te betalen (gemiddeld EUR 1,50) voor een 2e scherm programma.

  • Sociale media helpen kijkers bij hun keuze om het kijkmoment van een bepaald programma te bepalen. Een derde geeft aan dat wanneer er meer “buzz” is rondom een programma de kans groter is dat ze de live uitzending verkiezen boven uitgesteld kijken.

Vindbaarheid

De studie benadrukt verder dat een groot aantal kijkers moeite heeft met het lokaliseren van 2e scherm apps. Van de ondervraagden start 29% zijn of haar zoekactie via de desbetreffende TV zender of via een van de bekende app stores. Slechts 21% zoekt rechtstreeks naar de specifieke programma app. De recent door Stoneroos gelanceerde iFanzy TV Gids lijkt hierop te hebben geanticipeerd aangezien via de EPG rechtstreeks kan worden doorgeklikt naar alle beschikbare 2e scherm applicaties.

55+

Het onderzoek bevestigt verder dat multitasken niet langer is voorbehouden aan de jongere generaties, want ook 55-plussers blijken fervent hun smartphone of tablet te gebruiken tijdens het TV kijken. Inmiddels kan meer dan de helft van deze leeftijdsgroep als duale kijker worden opgetekend. Van hen maakt 56% gelijktijdig gebruik van internet (50% voor het zenden van e-mails en 34% voor het raadplegen van Facebook).

Terminilogie

Omdat de term second screen / 2e scherm nogal verschillend wordt gebruikt, is et wellicht goed om nog het volgende onderscheid te benadrukken:

  • Dual screening (het gebruik van smart devices tijdens het TV kijken, maar niet noodzakelijkerwijs betrekking heeft op het TV programma)

  • Sychronous activity (activiteit van de kijker op het 2e scherm in relatie met de op TV getoonde content (stemmen, Twitter etc.).

  • Companion experiences (door de programmamaker specifiek gemaakte content voor het 2e scherm, om zodoende het programma voor de kijker bewust verder te verrijken). Bijvoorbeeld: Eredivisie Live Sidekick.

Mogelijkheden

Uit het onderzoek kan worden geconcludeerd dat het fenomeen 2e scherm applicaties geen eendagsvlieg blijkt te zijn en dat het veranderende kijkgedrag een reeks aan commerciële mogelijkheden biedt voor TV-zenders en contenteigenaren. Ook biedt het tweede scherm goede mogelijkheden voor service providers om in te springen op het kijkgedrag van de “nieuwe” TV kijker. Begin deze maand, op het Apps World congres, verklaarde Ivo Lochtman, VP Content Products bij Liberty Global, mogelijkheden te zien in een 2e scherm EPG als onderdeel van UPC’s Horizon mediadienst. Daarbij is een goed relatie met de diverse TV zenders van groot belang, aangezien zo voorkomen kan worden dat advertentie inkomsten worden opgeslokt door partijen als Apple en Google.

Afbeelding: Matt Biddulph (cc)

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!