Stoppen-maar-niet-heus, een niet te stoppen trend

26 maart 2016, 11:00

Geen Raketjes meer in de winkel? Ola zakte flink door het (water)ijs met zijn 1-aprilgrap. Een week te vroeg getimed en bovendien onschadelijk gemaakt met een tenenkrommende reactie (“Gelikte grap toch?”). Zinspelen op stoppen en het daarna toch niet doen, het is een trend.

Ondanks schreeuwende headlines (Cruijff, nasleep van de aanslagen in Brussel, vonnis tegen Karadzic) waren Twitter en Facebook te klein na de aankondiging van ijsfabrikant Ola dat het populaire Raketje uit de handel zou worden genomen. Veel verontwaardiging, grap geslaagd, zou je zeggen. Maar hadden al die mensen die er zogenaamd intrapten geen reden om het echt te geloven?

Merken bij het grofvuil

Ja, het ging om een enorm populair ijsje. Maar de reden die werd aangevoerd voor het stoppen van de productie, klonk best plausibel. Raketjes zijn alleen in Nederland populair en moederfabrikant Unilever opereert wereldwijd. Het heeft bovendien al vaker de bezem door de merken gehaald en in een tijd waarin ijzersterke merken omwille van de globalisering bij het grofvuil worden gezet, kijk je nergens meer van op.

Ik ga iets anders doen

Het stoppen-maar-niet-heus lijkt een niet te stoppen trend te zijn. Eind maart 2010 kondigde Radio 1-programma Met het Oog op Morgen aan na 35 jaar op zoek te zijn naar een nieuwe tune ter vervanging van het welbekende Gute Nacht Freunde. 1 april!!!

Een maand geleden liet de rockband Foo Fighters via Twitter weten de dag erna een belangrijke mededeling te zullen doen. Einde verhaal? Nee hoor, de band kondigde aan dat ze het bijltje er niet bij neergooiden. Overigens wel op een manier die de originaliteitsprijs verdient.

DJ Giel Beelen heeft er een handje van om ons op het verkeerde been te zetten. “Ja, ik ga iets anders doen” was zijn boodschap op Twitter op 6 maart. Om de dag erna in zijn radioshow te ontkrachten dat hij ging stoppen. Nee, hij ging een online talentenjacht starten. Een paar jaar geleden deed hij tijdens zijn programma over een bedje van aanzwellende violen al eens met veel bombarie de mededeling dat het écht ging doen … bij 3FM blijven. Phew!

Blijven na je hoogtepunt

Stoppen op je hoogtepunt is uit, blijven na je hoogtepunt is helemaal 2016. Dat Beelen rond zijn veertigste nog even zou willen cashen bij Radio 538, zou niemand verbazen. Ik zou zeggen: ga, jongen! De Foo Fighters mogen dan een van de populairste bands ter wereld zijn, na twintig jaar en steeds minder geïnspireerde nieuwe albums zou je ook kunnen zeggen dat de koek wel op is. En zit de sleet er niet een beetje in na inmiddels veer-tig jaar Gute Nacht Freunde? Het Oog kreeg in 2011 overigens toch een nieuwe tune. Als ze het zelf niet alle kanalen in hadden getoeterd, had geen mens het gemerkt, zo subtiel was het verschil met de oude.

PR-momentje pakken

Het gerucht verspreiden dat je gaat stoppen en het dan toch niet doen, getuigt van nogal wat arrogantie. Dat musicals tot in lengte van dagen de laatste voorstellingen organiseren, is irritant, maar nog begrijpelijk. Schaarste creëren, is nu eenmaal een beproefde methode. Maar je PR-momentje pakken door je zogenaamde einde aan te kondigen, ik ben er wel klaar mee. Verzin iets nieuws. Of stop écht een keer!

Ik schrijf over mensen en techniek. Artikelen, webcontent en columns. Onder meer voor Media Markt, KPN, Enexis en Computable.

Categorie

3 Reacties

    Manoah Klaasse

    Leuke scherpe column Martijn. Dank je wel!


    27 maart 2016 om 05:50
    Rocket

    Nou.. ik hoop dat Giel het ook leest.. of slimmert het ook zal begrijpen is ten tweede.. doe je best DJ..


    27 maart 2016 om 10:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!