Stichting Brein snapt ’t niet helemaal

10 juni 2005, 12:05

Volgens Stichting Brein is de Nederlandse entertainmentbranche in 2004 minimaal 350 miljoen euro aan inkomsten misgelopen, vanwege on- en offline illegale uitwisselingen. Maar dat sommetje is gebaseerd op de volstrekt onzinnige aanname dat elke illegale CD normaliter betaald zou zijn geweest.

Stel je voor: je bent frietbakker, in de tijd vóór de uitvinding van de friteuse. En je verkoopt in die toestand aan 1000 klanten per maand steeds twee zakjes friet, á 1 euro. (Jouw omzet: 2000 euro).

Maar dan wordt ineens de friteuse uitgevonden. En dat heeft tot gevolg dat die 1000 klanten van je voortaan vier zakjes friet per maand eten, waarvan er slechts ééntje bij jou gekocht wordt. (Jouw omzet: 1000 euro).

Iedere normale rekenaar zou concluderen dat je 1000 euro per maand verloren hebt aan die uitvinding van de friteuse. Maar Stichting Brein niet: die denkt dat je er 3000 euro per maand bij ingeschoten bent…

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

5 Reacties

    Bas

    Helemaal mee eens. Het verlies is ook nooit te berekenen. Dat ze iets mis lopen, waarschijnlijk wel, maar piraterij is al zo oud als software zelf. Het is nu alleen wat inzichtelijker.


    10 juni 2005 om 12:28
    Noedie

    Ik ben het helemaal met Brein eens dat de nederlandse muziek industrie geld misloopt door de piraterij op internet. Maar het is letterlijk onmogelijk om te berekenen hoeveel ze mislopen!

    Daarnaast is het wel zo dat de CD verkoop erg gedaalt is de laatste jaren, maar dat wordt door een heel groot deel gecompenseerd door de verkoop van de DVD’s.

    En weer daarnaast….. De laatste jaren worden evenementen, festivals en concerten beter bezocht dan ooit tevoren. Dit geld dan niet enkel voor de grote bekende artiesten, maar ook de onbekende kleintjes worden beter bezocht.

    Ik denk dus gezien de twee bovenstaande bewezen punten (heb hier helaas geen bron voor die punten maar zoek maar op webwereld) dat de muziekindustrie alleen maar beter is geworden van de internet piraterij!


    10 juni 2005 om 12:53
    Bami

    Enkele jaren geleden was er een identieke discussie over het leenrecht op muziek-CD’s. De berekening van de muziekindustrie was toen identiek. Elke uitgeleende CD (tegen ca. 10% van de aanschafprijs worden deze verhuurd) zou toen resulteren in een gemiste verkoop.

    Je kan dit ook toepassen op video’s en dvd’s. Ik huur gemiddeld 1 keer per 2 weken een DVD in de videotheek. Als ze die nu allemaal afschaffen, koop ik dus 26 films per jaar…..niet dus.

    Een DVD huren kost me zo’n 4 euro per keer, als ik er 26 per jaar huur, kost dat dus 104 euro. Laat ik botweg stellen dat ik daar zo’n 6 nieuwe films voor kan aanschaffen. Lijkt me een logischer rekenmodel. Kom ik nog altijd op 6/26e deel van 350 miljoen: resteert nog zo’n 80,7 miljoen aan gederfde inkomsten.


    10 juni 2005 om 19:05
    Strebertje

    Stichting Brein mist een brein…

    Maar dit praatje houden ze nu al tig jaar, en word al tig jaar klakkeloos overgenomen door de randdebielen die in de media werken. Door de druk van de buitenwereld word eigenlijk alles zo maar overgenomen. Ik vraag me af of de hoeveelheid fouten in de traditionele media is toe genomen vanwege de druk van de blogs (wie heeft er als eerste een scoop), of dat journalisten gewoon heel erg lui zijn…


    10 juni 2005 om 20:06
    SEM

    En hoe zit het met die accijnzen op lege CD-r en DVDr’s, daar zit toch ook een gedeelte bij voor auteursrechten. Hoeveel wordt hier jaarlijks mee opgestreken?


    11 juni 2005 om 06:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!