Sterke toename seksistische reclame in Engeland

Sterke toename seksistische reclame in Engeland

In Groot-Brittannie is het aantal seksistische reclames de laatste jaren sterk toegenomen. Een rapport van de Advertising Standards Agency (ASA) spreekt van een verdrievoudiging in acht jaar tijd.

In de eerste helft van 2003 kwamen er 668 klachten binnen over 135 printcampagnes omtrent het gebruik van borsten en billen. In 1995 waren 99 advertenties goed voor in totaal 400 klachten, terwijl destijds in Engeland het `laddism` (`bier en wijven`) hoogtij vierde.
Schaarsgeklede dames zijn altijd al nadrukkelijk te zien bij het aanprijzen van bier, auto`s en ondergoed. De laatste tijd echter is een toename te zien naar andere genres, zoals een reclame van ontharingsmiddel Veet. Het National Railway Museum en EasyJet hebben
beide een waarschuwing gekregen van ASA. Veel seksistische uitingen zijn door vrouwen gemaakt. Een theorie over dit fenomeen is dat het moeilijk is voor vrouwen een houding aan te nemen in het post-feministische tijdperk. Ook zullen de vrouwelijke reclamemakers beinvloed worden door hun omgeving.

Bron:
Adformatie


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.