Step Inside Adwords – de nieuwste productaankondigingen van Google
Op het officiële blog van Google AdWords werd de livestream van 22 april al enige tijd aangekondigd. Maar liefst 10 nieuwe onderzoeken, features en producten zouden aangekondigd worden. Een grootse aankondiging, die leidde tot meer dan 20.000 kijkers. Na afloop van de sessie kan echter worden opgemaakt dat slechts een paar van deze ontwikkelingen impact gaan hebben op de huidige inrichting van Google Adwords en hoe gebruikers dit nu gebruiken.
Ik heb deze blogpost geschreven in samenwerking met mijn collega Michael van Koppen.
Continu verbonden consument
Jerry Dischler ging in op de uitdaging van hedendaagse marketeers, waarbij de uitdaging ligt in het bereik van de (continu) verbonden consument. Hierop speelde Google eerder in met de komst van enhanced campaigns. Recentelijk werd ook estimated total conversions gelanceerd, waarmee Google meer inzicht geeft (geschat) in hoe advertenties van invloed zijn op nieuwe conversietypen, zoals conversies die worden voltooid nadat een klant meerdere apparaten of browsers heeft gebruikt. Om hierop te anticiperen als digitale marketeer kondigde Jerry onder andere onderstaande wijzigingen aan:
- Het belang van mobiel werd andermaal onderstreept. Google benadrukte ook het belang van apps en de promotie van apps. Hiervoor wordt de mogelijkheid geboden gebruikers te targeten op basis van de op het apparaat geinstalleerde apps.
- Aansluitend kondigde Google een betere integratie aan van Admob in Search, GDN en Youtube. Dit betekent dat op mobiele apparaten geadverteerd kan worden met apps.
Onderstaande advertentie bevat een deeplink naar de app, incluis een filter op de zoekopdracht.
- Daarnaast zijn nieuwe advertentievarianten aangekondigd (TrueView binnen apps) en in-app ads. Deze ads vertonen echter overeenkomsten met de huidige instellingen in Admob.
- Tot slot kondigde Google aan dat de mogelijkheden om app-installaties, gebruik, re-engegament (80 procent van de gebruikers gebruikt apps eenmalig, volgens Google Play) en in-app aankopen zullen verbeteren. Dit betekent dat de inzichten die nu al in Google Analytics beschikbaar zijn, geïntegreerd zullen worden in Google AdWords.
Intelligentie koppelen aan campagnes
Voor met name retailers ligt er een grote uitdaging in het intregreren van offline conversies in de huidige campagnes. Google presenteerde een case van Express, waarin uit een test is gebleken dat zij een ROAS (return on advertiser spend) behaalden van 102 procent. Google heeft aangekondigd dat er wordt getest met een select aantal adverteerders om de offline conversies te meten. Uitgangspunt hierbij was (wederom) dat 32 procent van de conversies zijn begonnen vanaf mobiele apparaten.
Daarnaast kondigde Google twee nieuwe biedingsstrategieën aan. Door het instellen van deze strategieën neemt Google het handmatige bieden van campagnes voor haar rekening. De nieuwe strategieën zijn:
- Maximaliseren van conversies als nieuwe biedingsstrategie.
- Maximaliseren op maximale omzet als nieuwe biedingsstrategie, hierbij zijn 3rd party tools voorbeeld en dit is daarom waar Google naartoe werkt.
Drafts & experiments
De leukste aankondigingen (wat ons betreft) bewaarde Google voor het einde. Te beginnen met de komst van drafts & experiments. De draft-functie maakt het mogelijk om een draft-campagne aan te maken, waarin bijv. (CPC-)wijzigingen doorgevoerd kunnen worden of bijvoorbeeld een A/B-test opgezet kan worden naast een bestaande campagne. Dit biedt de AdWords-campagnemanager meer mogelijkheden, omdat het testen van instellingen, biedingen en structuren eenvoudig worden getest.
Vernieuwde rapportage hulpmiddelen
Google heeft begrepen dat veel marketeers vaak gebruikmaken van spreadsheets en functies, zoals draaitabellen om aanvullende analyses te maken. Deze functies worden daarom geintegreerd in AdWords, waarmee het via drag & drop opgesteld kan worden. Tijdens de presentatie werden hiervan al verschillende screenshots getoond.
Met de data uit deze draaitabellen (met realtime AdWords-gegevens), kunnen vervolgens nieuwe, visueel aantrekkelijke, grafieken worden gemaakt. De dataset past zich aan aan de kolommen en input, alsook het datumbereik. Dit wordt als hieronder weergegeven.
Terugblik op aankondigingen Google
Wij vonden de livestream enigszins teleurstellend. Dit gevoel wordt met name gevoed door de grootse aankondiging. Dit zorgde voor hoop op ‘grotere’ aankondigingen, zoals bijvoorbeeld de integratie van enkele Doubleclick for Search-mogelijkheden (feed koppelen aan campagnes en daarmee intelligentie verhogen van sturing aan campagnes, geavanceerde biedingsstrategieën), gerichtere sturing aan devices of verrijkingen in het opstellen van (dynamische) advertenties. De verwachting is dat een deel van bovenstaande voorbeelden later wel in AdWords zullen worden geïntregreerd. Hier zullen we helaas nog iets langer op moeten wachten.
Desalniettemin zal een aantal van bovenstaande punten zeer zeker waardevol zijn voor AdWords-gebruikers. Wat vinden jullie van de aankondigingen van Google?
De presentatie van Google is hieronder terug te zien.
De 20.000 kijkers was een verspreking en een running gag in comments van de mensen die het wel live hebben gezien; het waren er maar 2.000 toen Dischler dit zei (de piek lag op iets meer dan 3000 mensen).