Startpagina.nl breekt bezoekersrecord

8 maart 2005, 13:06

Startpagina.nl, de grootste en populairste website van Nederland, heeft de grens van 4 miljoen bezoeken per dag gepasseerd. Op maandag 7 maart jl. ging de teller over de magische grens. Het totaal aantal bezoeken op deze dag kwam uit op 4.023.944.

Startpagina.nl is met ruim 4 miljoen bezoeken de grootste website van Nederland. De site kan rekenen op vele trouwe bezoekers die Startpagina veelal als opstartpagina gebruiken. Via Startpagina zoekt Nederland in populaire zoekmachines, wordt de telefoongids geraadpleegd en het laatste nieuws gecheckt. De circa 400 links naar redactioneel gekeurde websites in 65 categorie?n vormen voor velen een makkelijke manier om te starten op internet.

Daarnaast bieden de dochters van Startpagina de populairste links op nog eens 4.058 deelcategorie?n. De combinatie van Startpagina.nl en haar dochters is al jaren een bewezen concept dat voor vele Nederlanders van internet een makkelijk doorzoekbare bron van informatie, communicatie en entertainment maakt.

“Een paar jaar geleden heeft een econometrist van de Erasmus Universiteit voorspeld dat de groei zou stoppen bij zo’n 2,8 miljoen pageviews per dag,” zegt Bert Wiggers, directeur van Startpagina. “Maar toen het zover was groeide Startpagina –en dat durfden we haast niet te hopen- gewoon door. Tegen alle voorspellingen in.””

Bron: Persbericht ilsemedia

Zie ook de statistieken van Startpagina.

Categorie
Tags

12 Reacties

    reet

    Het gaat toch om pageviews en niet om bezoekers?


    8 maart 2005 om 13:23
    ralphbom

    Ik ben van mening dat Startpagina een duidelijke stempel heeft gedrukt op het Nederlandse internetlandschap. Deze stempel uit zich vooral in het verwerven van de status ‘opstartpagina’, waardoor het aantal pageviews direct omhoog schiet.

    Het is ook niet voor niets dat al jaren de link ‘deze pagina als jouw opstartpagina’ linksbovenaan de homepage staat -> slim stukje marketing.


    8 maart 2005 om 13:39
    schief

    @ reet – tja, bezoeken, bezoekers of pageviews… ik denk dat de term ‘bezoekersrecord’ uit de titel, moet worden: ‘bezoekrecord’ of ‘opvraagrecord’, want een echt bezoek kun je het meeste ook niet noemen.

    Maar, buiten dat; zo’n groot succes had niemand ooit verwacht, denk ik.


    8 maart 2005 om 14:36
    rickert

    Totaal oncontroleerbaar zo’n getal? Klik eens voor de grap op “hoe” in de nedstats. Normaal gesproken zie je daar hoe de laatste 100 bezoekers bij de pagina komen. Bezoekers van nedstat lijken uit het niets te komen?


    8 maart 2005 om 14:59
    rickert

    “Bezoekers van nedstat (..)”, moet natuurlijk “Bezoekers van Startpagina (..)” zijn.


    8 maart 2005 om 15:01
    Boudewijn Janssen

    @rickert:

    Dat er in ‘hoe’ niets staat komt omdat Startpagina het van de bezoekers moet hebben die het ook als startpagina heeft ingesteld.

    Ik denk dat het overgrote deel van de Nederlandse bevolking die dagelijks maar een uurtje of minder online zijn het als startpagina in hun browser hebben staan. Er wordt dan geen referer meegegeven en blijft ‘hoe’ in nedstat dus leeg.

    Het is ook niet zo verwonderlijk dat de groei er nog niet uit is bij Startpagina. De ‘startpagina-als-startpagina-hebbende’ groep gaat steeds vaker online, dus steeds vaker wordt er een browser geopend dus meer pageviews en een hoger tellertje bij Nedstat.

    Hoewel ze bij Ilse Media het steeds groeiende bezoekersaantal als marketing argument gebruiken voor adverteerders op de frontpage, heeft het groeiend aantal geen invloed op het aantal doorklikken op de betaalde links. Die blijft veelal hetzelfde omdat de ‘startpagina-als-startpagina-hebbende’ groep het niet echt om de content gaat, maar meer om een startpagina te hebben en eens in de zoveel tijd misschien op een linkje te klikken. De prijs van een vermelding gaat overigens wel omhoog omdat het zogenaamd branding zou zijn.

    (ik heb overigens enkel ervaring met een electronica winkel tussen het kopje ‘Winkels/Elektronica’).


    8 maart 2005 om 15:34
    Wim Bekkers

    Dat er in de Nedstat statistieken van startpagina geen referrers (herkomstpagina’s) staan, komt omdat niet de volledige Nedstat-code op startpagina staat. Om de referrer te achterhalen is een stukje javascript nodig, dat dus is weggelaten. Waarschijnlijk halen ze die informatie wel uit de Sitestat module.


    8 maart 2005 om 17:47
    Stefan

    Startpagina mág helemaal geen Nedstatteller plaatsen. De teller die ze hebben mag volgens Nedstat alleen worden gebruikt door niet-commerciële sites. In de regels staat:

    Commerciële sites met een Basic teller/account worden zonder opgaaf van reden verwijderd.


    8 maart 2005 om 18:25
    paul

    erg goed, gefeliciteerd Jan, Durk en Bert.


    8 maart 2005 om 20:12
    Steve

    “redactioneel gekeurde websites” vind ik een beetje flauwe. De organisatie waar ik werkzaam ben heeft een vermelding op startpagina.nl. Dit is enkel en alleen zo omdat wij er flink voor in de buidel moeten tasten.

    @stefan Startpagina.nl is het key account Nedstat. Tevens promoten ze elkaar. DEnk je dat de teller op startpagina een gratis “basic” account is….ik dacht hte niet!


    10 maart 2005 om 11:33
    Steve

    tevens een leuk detail:

    1. Internet Explorer 6.x 92.3 %

    2. Internet Explorer 5.x 5.3 %

    3. Mozilla Firefox 1.x 2.0 %

    4. Mozilla 1.x 0.3 %

    Geeft duidelijk aan wat de doelgroep van startpagina.nl is. Zondagsurfers 😉


    10 maart 2005 om 11:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!