Startpaginadochters massaal verwijderd uit Dmoz

13 september 2005, 21:54

Vandaag (inmiddels gisteren) is uit diverse bronnen (waaronder journalisten) vernomen dat vrijwel alle Startpaginadochters massaal uit Dmoz.org (de internationale startpagina, red.) verwijderd zijn, zoniet nog worden verwijderd. De primaire reden is volgens Dmoz het ontbreken van content en het feit dat Startpagina en haar dochters een concurrende positie ten opzichte van Dmoz zouden innemen.

Het lijkt er op dat Dmoz daarmee haar locale concurrent Startpagina een hak wil zetten. Het verwijderen van verwijzingen naar concurrerende websites lijkt lijnrecht tegen de ideologie van Dmoz in te gaan, die openheid en onafhankelijkheid voorstaat aldus Planet.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Eric

    Daar ben ik het niet mee eens.

    Dmoz is een directory van websites, opgedeeld in categoriëen. Als je in een directory startpagina’s gaat opnemen dan geef je daarmee in feite aan dat het overzicht van sites in je directory niet compleet is.

    Bovendien vind ik het onzin dat er altijd naar *.pagina.nl wordt gelinkt. Vaak zijn de *.startkabel.nl pagina’s veel beter onderhouden, minder commercieel en uitgebreider dan hun startpagina-zusjes.

    De inhoud van Dmoz heeft belangrijke invloed op de Google-rankings. Dmoz zou daarom moeten gaan focussen op het werven van redacteurs die veel over een onderwerp weten. (Bijv. Marco die de Nederlandse directory over marketing bijhoudt). Op dit moment duurt het namelijk maanden eerdat je pagina beoordeeld/opgenomen wordt in het open directory project.


    14 september 2005 om 06:27
    Nick-E

    Leuk nieuws voor Lianne. Hey Lianne, misschien slim om een tegenaanval in te zetten en te komen met een nieuwe reclamecampagne om zodoende heel europa te veroveren?

    Startpagina.be, de, it, es, etc. 😉


    14 september 2005 om 07:26
    Jop Brocker

    Ken het probleem Remi, ook wij krijgen geen voet aan de grond op de voor ons relevante pagina.

    Ikzelf heb me enige tijd geleden aangemeld als editor voor DMOZ, ze houden dit wereldje echter graag beschermd, ook al zijn de aantallen wachtende urls vaak zo groot dat je minstens een paar fte’s nodig hebt om het grondig bij te werken.


    14 september 2005 om 09:43
    Eric

    Herkenbare problemen!

    Ik heb me ook ooit aangemeld als editor voor DMOZ. Uitgebreide application forms ingevuld, maar uiteindelijk nooit meer wat gehoord. En dat terwijl de wachtrijen enorm zijn en er tientallen sites gebruiken van DMOZ als bron…


    14 september 2005 om 09:55
    Erik Odink

    Lijkt me terecht dat DMOZ deze pagina’s verwijderd. Ik vraag me alleen af of ze zich daar niet beter bezig kunnen houden met het wegwerken van de wachtrijen van enkele maanden…


    14 september 2005 om 15:24
    Richard

    DMOZ weet dat google hen ( o.a ) als directe referentie gebruikt. En google houdt nu eenmaal niet van betaalde links. Ook wil google het monopolie houden / krijgen op zoeken, en wat startpagina doet is zonder het leveren van enige unieke content, proberen ook als leverancier van informatie op te treden. Hoe lang denk je het vol te kunnen houden in het straatje van google ta gaan zitten, en daar nog geld voor te vragen ook.

    Startpagina.nl is bijvoorbeeld al gezakt van een PR6 naar een PR4, en het zal me niet verbazen als bij de volgende dance die nog verder wegzakt. Lever unieke content, en vraag geen geld. Iedereen weet dat Ilse een commerciele onderneming is, en dat de startpagina’s een roi moeten hebben.

    Vragen om een link op een van hun pagina’s is dus zonde van je tijd.


    23 augustus 2008 om 05:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!