Starbucks: hotspots in koffieshops “nieuwe inkomstenbron”

27 maart 2003, 07:45

Klanten van koffieshopketen Starbucks die gebruik maken van de online mogelijkheden blijven gemiddeld negen keer zo lang als de klanten die alleen voor de koffie komen. Volgens Starbucks vormt het bieden van internetverbindingen dan ook “een nieuwe inkomstenbron”. Het bedrijf wil niet zeggen hoeveel daarmee verdiend wordt.

Starbucks krijgt wekelijks 22 miljoen klanten over de vloer. Zeventig procent blijft hooguit vijf minuten per keer in de zaak. De overige dertig procent blijft gemiddeld twintig minuten. Klanten die gebruik maken van wireless LAN (wifi), waarvoor betaald moet worden, blijven volgens Starbucks gemiddeld 45 minuten in de zaak. De vice president van Starbucks Interactive noemt het dan ook “een nieuwe bron van inkomsten”. Hoeveel daarmee wordt omgezet of verdiend maakt Starbucks niet bekend, ook zegt het bedrijf niet of de klanten die langer blijven meer koffie drinken.

De wifi-dienst van Starbucks wordt geleverd door T-Mobile, dat toegangpassen verkoopt die ook geschikt zijn om gebruik te maken van wifi-hotspots op vliegvelden, hotels en diverse andere plekken. Prijzen vari?ren van dertig dollar voor een maandabonnement tot tien dollarcent per minuut voor wie geen abonnement wil.

Starbucks heeft in de Verenigde Staten 2600 vestigingen. Ruim 2200 daarvan zijn voorzien van wifi-verbindingen, tegen het eind van dit jaar moeten alle vestigingen online zijn. Daarnaast is een begin gemaakt met het aanbieden van online faciliteiten in een aantal vestigingen buiten de VS. Het bedrijf haalt naast koffie en internettoegang in de shops ook inkomsten uit de verkoop van diverse artikelen (onder meer koffie en relatiegeschenken) via de site en levering aan kantoor. Daarnaast zijn er in de VS diverse boekenwinkels waarin een vestiging van Starbucks is opgenomen, zodat klanten tijdens of na het winkelen ook van de Starbucks-diensten gebruik kunnen maken.

De wifi-hotspots worden ook gebruikt voor interne bedrijsactiviteiten. Zo zijn de ‘district managers’ uitgerust met laptops voorzien van een wifi-mogelijkheid. Zodoende kunnen ze op locatie online op dezelfde manier als de klanten. Volgens Starbucks besteden deze managers zo’n tien procent van hun werktijd online.

Starbucks heeft ook mededelingen gedaan over het soort klant dat gebruik maakt van de online faciliteiten. Gebruikers zijn doorgaans mannelijke professionals. Er zitten de nodige reizigers tussen, maar ook plaatselijke professionals die met hun klanten in de koffieshop afspreken in plaats van naar het kantoor te gaan. Ruim tachtig procent logt in met een laptop, de rest gebruikt een PDA, een aantal dat volgens Starbucks overigens snel toeneemt.

In Nederland zijn (nog) geen vestigingen van Starbucks, wel heeft het een distributiecentrum in Amsterdam geopend. In 2000 had het bedrijf plannen om koffieshops in Nederland te openen, in de internetcaf?‘s van Easy Everything. Dat ging uiteindelijk niet door. Toch is het waarschijnlijk dat de komst van de eerste Starbucks koffieshops in Nederland niet lang op zich laat wachten, getuige een uitspraak van Mark McKeon, de Europese baas van het bedrijf: “Als we hier eenmaal ons kantoor hebben geopend, dan volgen de eerste vestigingen als vanzelf.”

Bron: Emerce 27 maart 2003

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!