Sprout, de nieuwe loot aan de VNU stam

Sprout, de nieuwe loot aan de VNU stam

Sprout, de nieuwe loot aan de VNU stam Morgen ligt het eerste nummer van weer een nieuw blad in de winkel: Sprout. De naam doet vermoeden dat het over land- en tuinbouw gaat maar niets is minder waar.  De ondertitel “inspireert ondernemers” maakt duidelijk dat we met een nieuw ondernemersblad te maken hebben. Ik heb de nieuwe site al even mogen bekijken en ik ben benieuwd hoe het blad gaat worden. Als ik het goed heb begrepen is het een blad voor startende ondernemers. Een kleine bloemlezing wat op de site is te vinden en wat er mist…

image De site biedt verschillende ingangen voor de onderwerpen. Het onderdeel actueel biedt nieuwsberichten, een agenda en mogelijkheid om lid te worden van de nieuwsbrief. Tevens zie je een inhoudsopgave van het blad. In het eerste nummer een artikel over weblogs als marketinginstrument. Jammer dat ze zelf dit middel (nog?) niet hebben ingezet. Er is wel een artikel online te vinden, ergens diep in de site.

Het onderdeel “businessclub” biedt een forum en prikbord. Het forum verwijst naar Higherlevel.nl, de site voor innovatie en ondernemerschap. Heeft VNU hier een aandeel in tegenwoordig?
Het bedrijvenaanbod en de gids maken handig gebruik van de Gouden Gids. Makkelijk als je het allemaal in je eigen stal hebt!

De onderdelen “werkvloer” en “life” geven artikelen over gadgets, bedrijfsvoering en auto’s. Interessant hier is de banner van de SNS-bank op de site en het onderdeel “SNS Business Finance” op de site…

De knop “Startlijst” verwijst naar een soort startpagina met interessante links. Jammer dat de nederlandse marketing- en businessblogs hier in ontbreken.  Wel een (voor mij nieuwe) weblog van en voor startende ondernemers: Startblog.nl.

Wat ik verder heel erg mis is de RSS feed van de site. Een site voor ondernemers kan hier perfect van profiteren. Ondernemers hebben over het algemeen weinig tijd om een site door te lopen. RSS kan hier een goede functie hebben. RSS per artikel in het expertpanel kan ook interessant zijn. Zo kun je bijhouden hoe het met de reacties gaat.

Komen we op een ander punt waar ik mijn twijfels bij heb. De reacties. Ondernemers blinken al niet uit in “time spent online” en ik vermoed dan ook dat de reacties bij het expertpanel een oorverdovende stilte zullen geven. Iets wat me ook meer opvalt bij Emerce.

Zoals gezegd heb ik het blad nog niet gelezen, maar ik kan me de voorganger nog wel voor de geest halen: Next Economy. Het had ongeveer dezelfde redactionele formule (ondernemerschap, gadgets, auto’s en golfbanen) maar is na een onsuccesvolle doorstart ter ziele gegaan. De doelgroep van dit blad is wat jonger volgens mij, maar toch…

Ik wens de redactie van Sprout alle succes toe maar ik moet zeggen dat ik sceptisch ben over het blad en de bijbehorende website.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Het is de strategie van Higherlevel.nl om haar forum met andere relevante partijen te delen. Liever allemaal een eigen interface met erachter dezelfde database, dan alles laten versnipperen. Andere partijen die hiervan gebruik maken zijn onder andere Zibb (VNU-concurrent Reed Elsevier dus), LiveWire en NewVenture.

    Startblog.nl is trouwens voortgekomen uit Higherlevel.nl, alle posters vna het weblog zijn actief op dat forum.

    geplaatst op
  • Tot mijn verassing lag vanmorgen het tijdschrift ook bij mij in de bus; zal het vanavond eens rustig lezen. Zag al wel dat er een artikel in stond over .bone en pionieren in Kaapstad (een van mijn favoriete steden so far). Ook aardig om te lezen dat Marketingfacts (samen met corporateblogging.info, frankwatching.com, business2.blogs.com en de door Frank genoemde startblog.nl) zijn benoemd als vijf beste zakelijke blogs. Zo'n tijdschrift kan bij mij dan al niet meer stuk :-)

    Vwb startblog.nl, dit is het voormalige http://www.op3.com/hllog/ van onze good old Dennis Hettema.

    geplaatst op
  • Heb het blad toevallig gisteren gekocht. Dacht bij thuiskomst gelijk 'hee, een nieuwe concurrent voor Emerce?'. Was dan ook verrast in het colofon te lezen dat het van dezelfde uitgever is. Ben benieuwd of Sprout een eigen plekje kan veroveren, het las in elk geval lekker weg.

    geplaatst op
  • Als een goede format/propositie in één keer 'als een huis' moet staan, heb ik m'n twijfels. Reactie van Karel kan ik me goed indenken. Ik begrijp de naam ook niet. (tja spruit als jonge ondernemer?..maar de beslissers dan: zijn veelal geen sprout, maar oud)
    Tot zover inspireert het in ieder geval veel mensen om over de naam en de positionering van het blad na te denken.
    Maar eerst maar ff naar de winkel, want de lading spreekt aan.

    geplaatst op
  • Sprout.nl is een site in opbouw; de door Frank aangehaalde startlijst is inderdaad nog verre van compleet (voor zover dat kan, natuurlijk...). We bekijken de site (en het blad) serieus en zullen telkens nieuwe items en onderwerpen toevoegen en de daarmee de interactie vergroten.
    Wij zijn een startup, en we staan open voor commentaar. Dus vragen en suggesties zijn altijd welkom!

    Succes met ondernemen,
    Rob Roelofs
    Eindredacteur Sprout

    geplaatst op
  • Rob, in het tijdschrift wordt verwezen naar www.sprout.nl/marketing/e-marketing maar bij mij werkt deze link niet.

    In ieder geval succes met Sprout, ziet er op eerste gezicht goed uit (heb nog niet alles gelezen).

    geplaatst op
  • Ja, zo´n link, dat zijn dus van die dingen;-) Wordt aan gesleuteld!

    geplaatst op
  • De opbouw gaat voort. Inmiddels beschikt Sprout over een rss-feed.
    vriendelijke groet,
    Rutger Betlem
    redactie Sprout

    geplaatst op
  • Rutger, ben zo vrij geweest je feed op te nemen op Feeder.nl. Zat alleen te dubben over de rubriek, maar dat mag bij een nieuw blad, toch? :-) Succes!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.