Morgen ligt het eerste nummer van weer een nieuw blad in de winkel: Sprout. De naam doet vermoeden dat het over land- en tuinbouw gaat maar niets is minder waar. De ondertitel “inspireert ondernemers” maakt duidelijk dat we met een nieuw ondernemersblad te maken hebben. Ik heb de nieuwe site al even mogen bekijken en ik ben benieuwd hoe het blad gaat worden. Als ik het goed heb begrepen is het een blad voor startende ondernemers. Een kleine bloemlezing wat op de site is te vinden en wat er mist…
De site biedt verschillende ingangen voor de onderwerpen. Het onderdeel actueel biedt nieuwsberichten, een agenda en mogelijkheid om lid te worden van de nieuwsbrief. Tevens zie je een inhoudsopgave van het blad. In het eerste nummer een artikel over weblogs als marketinginstrument. Jammer dat ze zelf dit middel (nog?) niet hebben ingezet. Er is wel een artikel online te vinden, ergens diep in de site.
Het onderdeel “businessclub” biedt een forum en prikbord. Het forum verwijst naar Higherlevel.nl, de site voor innovatie en ondernemerschap. Heeft VNU hier een aandeel in tegenwoordig?
Het bedrijvenaanbod en de gids maken handig gebruik van de Gouden Gids. Makkelijk als je het allemaal in je eigen stal hebt!
De onderdelen “werkvloer” en “life” geven artikelen over gadgets, bedrijfsvoering en auto’s. Interessant hier is de banner van de SNS-bank op de site en het onderdeel “SNS Business Finance” op de site…
De knop “Startlijst” verwijst naar een soort startpagina met interessante links. Jammer dat de nederlandse marketing- en businessblogs hier in ontbreken. Wel een (voor mij nieuwe) weblog van en voor startende ondernemers: Startblog.nl.
Wat ik verder heel erg mis is de RSS feed van de site. Een site voor ondernemers kan hier perfect van profiteren. Ondernemers hebben over het algemeen weinig tijd om een site door te lopen. RSS kan hier een goede functie hebben. RSS per artikel in het expertpanel kan ook interessant zijn. Zo kun je bijhouden hoe het met de reacties gaat.
Komen we op een ander punt waar ik mijn twijfels bij heb. De reacties. Ondernemers blinken al niet uit in “time spent online” en ik vermoed dan ook dat de reacties bij het expertpanel een oorverdovende stilte zullen geven. Iets wat me ook meer opvalt bij Emerce.
Zoals gezegd heb ik het blad nog niet gelezen, maar ik kan me de voorganger nog wel voor de geest halen: Next Economy. Het had ongeveer dezelfde redactionele formule (ondernemerschap, gadgets, auto’s en golfbanen) maar is na een onsuccesvolle doorstart ter ziele gegaan. De doelgroep van dit blad is wat jonger volgens mij, maar toch…
Ik wens de redactie van Sprout alle succes toe maar ik moet zeggen dat ik sceptisch ben over het blad en de bijbehorende website.