Spot introduceert plannen op effect

8 juli 2004, 15:59

Spot stelt vanaf deze week nieuwe software aan de markt ter beschikking, waarmee de effecten van tv-reclame kunnen worden voorspeld. Het programma wordt gepresenteerd onder de naam EffecTiVe Toolkit.

De nieuwe software berekent op basis van specifieke merkinformatie, campagnekenmerken en een op te geven mediadruk hoeveel effect verwacht kan worden. Die effecten hebben betrekking op voor marketeers relevante merkposities, zoals de spontane en top of mind bekendheid, de voorkeur en het in aanmerking nemen van het merk.

Het programma is volgens Spot van belang voor media- en reclamebureaus en voor media- en marketingmanagers bij adverteerders. De Toolkit is geproduceerd in samenwerking met Pointlogic.

?De aandacht voor de accountability van reclamecampagnes heeft tot nu toe vooral geleid tot discussies over mediabereik. Spot wil met de EffecTiVe Toolkit deze discussies verrijken, doordat er meer inzicht wordt verkregen in het werkingsgebied van tv-reclame en de be?nvloeders daarvan?, legt directeur Paul van Niekerk uit.

Spot komt met een effectenvoorspelling uitgaande van een gemiddelde campagne van 5 weken en 100 grp?s per week voor een gemiddeld merk.

Doelstelling: Spontane herinnering campagne. Effect van gemiddelde tv-campagne: +11%.

Doelstelling: Herkenning commercial. Effect van gemiddelde tv-campagne: +14%.

Doelstelling: Spontane merkbekendheid. Effect van gemiddelde tv-campagne: +5%.

Doelstelling: Top of Mind bekendheid. Effect van gemiddelde tv-campagne: +7%.

Doelstelling: In aanmerking nemen van merk. Effect van gemiddelde tv-campagne: +3%.

Doelstelling: Voorkeur voor merk. Effect van gemiddelde tv-campagne: +4%.

De stichting benadrukt dat deze cijfers gemiddelden zijn. ?De uitkomsten kunnen sterk vari?ren, al naar gelang de situatie waarin het merk opereert. Bij gelijkblijvende inzet, maar een optimale mediastrategie, kunnen bovengenoemde effecten meer dan verdubbelen?, aldus Spot.

Nieuw is dan ook dat de gebruiker de specifieke omstandigheden van het merk en de campagne kan defini?ren, zoals bijvoorbeeld de huidige merkpositionering, de merkpenetratie en de reclamegeschiedenis.

Bron:

http://www.adformatie.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!