Splitscreen campagne voor Ice Age 2 op RTL

Splitscreen campagne voor Ice Age 2 op RTL
, ING Groep
@evr

Adformatie: RTL Nederland en IP komen vanaf morgen met een nieuwe campagne rond de film Ice Age 2, waarbij split screen advertising wordt ingezet. Split screen is een vorm van adverteren waarbij de televisie-commercial wordt geïntegreerd in de look & feel van een programma of zender, zo valt te lezen bij Adformatie.

Ik had zelf een iets ander beeld bij een splitscreen campagne. Tijdens de 2005 Indy werd het scherm in tweeen geplitst en was zowel de race als de commercial te zien. Een iets letterlijker variant van split screen dus. Dat is dus hier niet het geval gezien de drie voorbeelden [mpg] die op de site bij Adformatie worden aangeboden: RTL 5 stationident, Eindleader RTL Nieuws/Weer en RTL 4 Idols Finale zaterdag 11 maart. De vormgeving van de commercial en het tv-programma lopen hier enkel in elkaar over.

 

In 2004 werd bij IP deze vorm van advertising voor het eerst toegepast voor de introductie van de Opel Astra. IP geeft zelf overigens ook een korte uitleg van split screen advertising inclusief nog enkele andere voorbeelden.

Duits onderzoek naar de zichtbaarheid en de waardering van split screen commercials heeft zeer positieve resultaten opgeleverd. Inmiddels hebben de eerste onderzoeken in Nederland deze goede resultaten bevestigd. Split screen commercials realiseren niet alleen een hoog bereik, maar hebben ook een hoge attentiewaarde. Daarnaast heeft split screen meer impact dan de reguliere tv-commercials, zo blijkt uit onderzoek van SKO en Intomart.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Ik vind 'split screen advertising' toch een rare benaming voor deze interessante en leuke advertentievorm. Ik zat meer te denken aan 'lead-out vertising'.

    geplaatst op
  • Bij A1 (Formule 1 voor landen) zie je letterlijke split-screen reclame. Is best een grappig gezicht, ineens wordt het scherm kleiner (iets meer dan de helft) en komt er een reclame voor TomTom naast. De keuze voor TomTom is hier denk ik vrij treffend, zit je net een race te kijken, komt iemand in het scherm ernaast vertellen dat ie nooit meer de weg kwijt is door z'n TomTom.

    En je mist niet meer die ene spannende inhaalactie die altijd nét in de reclame is. Ben benieuwd of ze dat zondag ook bij de Formule 1 gaan doen..

    geplaatst op
  • Dit is inderdaad geen split-screen maar full-screen.

    Tijdens een race of andere sport vind ik het nog net kunnen maar ik moet er toch niet aan denken in een spannende film of serie. Dan liever even de duidelijke 'plaspauze'.

    geplaatst op
  • Ik noem het een interstitial.

    Dat soort vormen van reclame komt duidelijk uit. Als dat soort acties de mode worden dan zal het niet lang meer duren voor dat je veel verschillende vormen van reclame en mededelingen krijgt gedurende TV programma's. Denk aan tussenstanden van andere wedstrijden of twee wedstrijden tegelijk op een scherm. Aankondigingen van andere programma's. Weatheralerts, breaking news, gesponsorde timeout's of special moment recap's. Interviews met sporters terwijl je ze live in actie ziet. En natuurlijk alles gesponsord: This ... is brougt to you by....

    Daarnaast komen er natuurlijk meer korte commercial breaks tijdens de programma's. Deze kunnen weer gesponsord worden door te melden dat de commercials in gesloten hoofdstukken worden vertoond dankzij een bepaalde sponsor van het programma. Mooi hè die vooruitgang? Tja de TV planners moeten toch wat als iedereen maar wegloopt of zapt voor reclame of als alles maar wordt wegge-TiVo-ed?

    geplaatst op
  • komt duidelijk uit de US ...wilde ik typen. Wikipedia noemt het trouwens ook een interstitial.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.