SpinAwards 2004: Beste Banner

30 maart 2005, 06:56

De SpinAwards zijn de prijzen in Nederland voor creativiteit en interactieve communicatie. De SpinAwards worden op 7 april uitgereikt aan de mensen achter de beste concepten in de business. Ook dit jaar buigt een deskundige jury zich over de inzendingen in uiteenlopende categorieen van beste website tot totale online campagne.

ReclameWeek besteedde de afgelopen periode wekelijks aandacht aan de inzendingen. Ook Marketingfacts zal de komende week dagelijks even stilstaan bij de inzendingen van dit jaar. Vandaag de inzendingen voor de beste banner van 2004.

De ontwikkeling van de online banner

Websitebouwers hebben een aantal jaren geleden afscheid genomen van het discotijdperk, waarin iedere website honderd verschillende lettertypen en kleuren meekreeg. Toch is rustig en relaxed op het web surfen nog steeds niet mogelijk. Tegenwoordig kun je bijna geen website meer bezoeken zonder visueel besprongen te worden door kleurige en muzikale banners en pop-ups. Om niet als irritant en irrelevant weggeklikt te worden, besteden veel bureaus aandacht aan het concept en boodschap van de online advertentie. Dus we zien geen discolicht meer omdat het k?n, maar omdat je een banner maakt voor de Escape. Achttien bureaus stuurden dit jaar samen 28 banners in. Het ingezonden werk onderscheidt zich van ‘normale’ banners doordat je kunt zien dat er een verhaal wordt verteld. Je kunt een spelletje spelen in de banner, of je bestelt in de advertentie meteen een product zonder dat je naar een landingspagina hoeft door te klikken. Of de banner beweegt over het scherm en trekt de aandacht met een grap of een verrassing.

De genomineerden voor de beste banner

Iedereen is een Auto Trader (Auto Trader, .bone)

NS International City Break (NS International, Rhinocreations)

Saint Tropez (Staatsloterij,.bone)

Sensation White (KPN Mobiel Hi, Proximity)

Ik ben uiteraard benieuwd naar wat volgens jullie de beste banner van 2004 wordt en waarom.

Voor leden van marketingfacts is het betreffende artikel uit ReclameWeek hier te downloaden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

18 Reacties

    Gilles de Smit

    Ik vind de nominaties magertjes gezien de inzendingen. Met al het respect voor de makers van de banner en organisatoren van het feest (het is immers mijn ex-werkgever…). Maar de nominatie van de Sensation White banner slaat werkelijk nergens op… Kwam je met een banner als deze in 2001 dan zou ik zeggen JA!, maar nu… Of is hij genomineerd vanwege het ‘hippe’ aan het product? Kortom, waar is de nominatie voor? Het product of de banner?


    30 maart 2005 om 07:44
    Gilles de Smit

    Oh! En wat betreft de beste banner: Auto Trader. Zeer opvallend, opmerkelijk leuk opgemaakt en zeer attractief voor de doelgroep…


    30 maart 2005 om 07:50
    Johan Schipper

    Ben het met Gilles eens. Ik vind zelf dat de spinawards rieken naar vriendjespolitiek. Dit gezien de nominatie van La comunidad, een vriendje van de heer Fellinger. De website voor anderzorg is helemaal niks speciaals of nieuws onder de Zon.


    30 maart 2005 om 08:44
    Evert Jan

    De slechtst banner selecteren kost me beduidend minder moeite: NTI. Een prachtig stukje huisvlijt!

    Jammer dat hier nog geen prijs voor is; reclame is immers vaak puur amusement.


    30 maart 2005 om 09:39
    media

    KPN valt voor mij af; ik ga voor NS alhoewel de .bone banners ook dit jaar weer erg goed zijn. Verbaasd me een beetje dat we dit jaar al geen streaming video ads te zien hebben gekregen. Nog te vroeg?


    30 maart 2005 om 10:06
    M. Schopman

    De sensation banner blinkt niet uit in design, maar wel in concept. Ben je al met de muis eroverheen geweest?


    30 maart 2005 om 10:24
    media

    Had ik inderdaad niet gezien; leuk! Moeten ze de volgende keer er toch echt bij vertellen 😉


    30 maart 2005 om 10:33
    M. Schopman

    Wat eigenlijk indirect betekend dat de banner de plank mis slaat. Een banner moet je uitnodigen om in ieder geval je muis ernaartoe te bewegen en je aandacht te pakken, alvorens te klikken. Tot dat punt is er bij mij behalve de melding dat het ding genomineerd is voor een spinaward geen trigger om erop te klikken, en dat is jammer want pas als de muis eroverheen gaat krijg je de grap erachter te zien.


    30 maart 2005 om 10:43
    Anders

    Ik vind persoonlijk de Sensation White-banner nog de beste van de 4. Bij die van de staatsloterij is de bedoeling me onduidelijk, de NS-banner zal best effectief zijn maar irriteert teveel, en de autotrader-banner duurt veel te lang en is te onduidelijk. Dan is de Sensation-banner tenminste glashelder en is het tenminste geen kunststukje waar vooral de ontwikkelaars en bannerbewonderaars bij gebaat zijn. Het is van een Mondriaanse simpelheid: je kleindochter kan het ook, maar je moet er maar op komen. Probleempje is alleen dat Proximity ongetwijfeld niet de eerste is met dit concept, en daardoor zou de banner weer geen prijs waard zijn.

    Ik ben verder niet echt kapot van de inzendingen dit jaar. Er ontbreken naar mijn mening banners die effectief zijn zonder te irriteren, die slim zijn zonder te complex te zijn, en die de consument bezig houden zonder dat die de indruk krijgt voor niks bezig te zijn. Het is imho allemaal net-niet.


    30 maart 2005 om 11:01
    schief

    Heel leuk als je erover heen gaat, maar waarom zou je? De banner nodigt er zelf niet voor uit (zolang je er niet overheen gaat…). Da’s toch jammer.


    30 maart 2005 om 11:24
    schief

    @ Marco, dat vertellen ze er wel bij op de pagina voor de banner… 😉


    30 maart 2005 om 11:32
    Anders

    @Gilles – Ik had die net ook al bekeken maar – en dat is gelijk ook wel een minpuntje – je ziet niet dat er interactiviteit in de skyscraper en rectangle zit, en dat zag ik dus ook over het hoofd. Afgezien daarvan en het feit dat de vragen in een onmogelijk klein lettertype zijn, vind ik dit nou wel inderdaad een voorbeeld van een goede interactieve banner. Had van mij zeker genomineerd mogen worden.


    30 maart 2005 om 13:25
    Gilles

    @Anders Floor: Jep. Helemaal mee eens. Je mist het “trigger-effect” om uberhaupt te mouse-overen. Althans… Dat lijkt zo te zijn. Uit de praktijk bleek dat deze banner-serie enorm goede clicks opleverde. Zelfs ook met betrekking op de pakketkeuze. Achja, geen nominatie… Volgende keer beter 😉


    30 maart 2005 om 13:39
    evroekel

    Hebben we het in de hele discussie nu over beste banner in de zin van beste design van een banner of is het beste banner o.b.v. ROI? Ik kan mij namelijk voorstellen dat een banner van iets minder design qua ROI wel eens hoger kan scoren.

    Misschien dat Alex hier iets zinnigs over kan zeggen?


    30 maart 2005 om 15:24
    Evert Jan

    @Eric: Nee die is het niet. Ik heb al even gezocht maar ik kom ‘m helaas niet meer tegen (…).

    Het betreft een ‘design’ met een schoolschrift als achtergrond.


    30 maart 2005 om 15:31
    Annet de Graaf

    Tijd voor een alternatieve awards event! Ik had al eerder vermeld en dit met betrekking tot de nominaties webconcepten: de nominaties zijn obvious en lijken politiek correct, en daarmee bedoel ik eigenlijk te zeggen: voorzichtig en zonder swung. Autotrader is amper een banner te noemen, duurt veel te lang, heeft humor, maar teveel gaapeffect. NS, tsja, er zijn spannendere perspectieven te bedenken dan horizontaal door de polders, fantasieloos dus. De andere twee zijn de vernoeming niet eens waard. Dan toch maar Autotrader 😉

    Het riekt een beetje naar: we poetsen de awards mooi op morgenvanavond, maar waar het nou precies allemaal om gaat, ja, (dat weten wij wel) maar dat weten wij ook niet!


    31 maart 2005 om 05:23
    schief

    Ik weet 100% zeker dat sommige simpele banners beter scoren (qua click en conversie). Vooral de nep pop-ups en nepformulierbannertjes. Zelf eens een test gedaan op een linksite (.pagina.nl) met een “mooie” gewone banner en een nepformulier banner (windows style). Waar de “gewone banner” niet makkelijk boven de 0.4% kwam, haalde de andere banner met gemak 4,2% click-thru… Best frustrerend als je graag mooie banners ontwerpt, maar ook wil scoren.

    Dus een echt goeie banner is én mooi én niet vervelend én met een hoge click-thru én een hoge conversie 😉


    31 maart 2005 om 05:28
    Kasper Katje

    Ik vind ze ook alle 4 niet bijzonder en die van de NS zou verboden moeten worden…dat is niet imponeren maar irriteren.

    Hi vind ik op zich de beste door het effect maar zoals al eerder aangehaald hier nodigt de banner op zichzelf niet uit om er met je muis overheen te gaan. (waarom zou je trouwens met je muis OVER een banner gaan?)


    7 april 2005 om 12:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!