Speelgoedcommercials voor jongens en meisjes verschillen qua inhoud en vorm

Speelgoedcommercials voor jongens en meisjes verschillen qua inhoud en vorm

Speelgoedcommercials gericht op meisjes hebben andere kenmerken dan commercials gericht op jongens of op beide seksen. Dit blijkt uit onderzoek van de afdeling Bedrijfscommunicatie van de Universiteit Nijmegen.

Gekeken werd naar vorm- en inhoudskenmerken van 18 meisjescommercials, 32 jongenscommercials en 44 neutrale commercials.Er kwamen duidelijke verschillen naar voren. Jongenscommercials waren gevarieerder wat betreft de inhoud. In alle meisjescommercials speelden meisjes met het geadverteerde product. Volwassenen speelden vaker een hoofdrol dan in jongenscommercials. In sommige jongenscommercials kwamen helemaal geen mensen voor. Meisjescommercials en neutrale commercials waren informatiever. Jongenscommercials verwezen vaker naar stoer zijn, actie, bekwaamheid, cool zijn en moed en meisjescommercials naar zelfontplooiing, verzorging, liefde voor dieren en creativiteit. Commercials voor meisjes telden minder `cuts` (harde beeldovergangen) en meer dissolves (zachte beeldovergangen). Neutrale commercials leken meer op jongens- dan op meisjescommercials.

Bron:
Tijdschrift voor Communicatiewetenschap nr. 1, p. 60, 18,3 p.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.