Speelgoedcommercials voor jongens en meisjes verschillen qua inhoud en vorm

3 april 2004, 16:02

Speelgoedcommercials gericht op meisjes hebben andere kenmerken dan commercials gericht op jongens of op beide seksen. Dit blijkt uit onderzoek van de afdeling Bedrijfscommunicatie van de Universiteit Nijmegen.

Gekeken werd naar vorm- en inhoudskenmerken van 18 meisjescommercials, 32 jongenscommercials en 44 neutrale commercials.Er kwamen duidelijke verschillen naar voren. Jongenscommercials waren gevarieerder wat betreft de inhoud. In alle meisjescommercials speelden meisjes met het geadverteerde product. Volwassenen speelden vaker een hoofdrol dan in jongenscommercials. In sommige jongenscommercials kwamen helemaal geen mensen voor. Meisjescommercials en neutrale commercials waren informatiever. Jongenscommercials verwezen vaker naar stoer zijn, actie, bekwaamheid, cool zijn en moed en meisjescommercials naar zelfontplooiing, verzorging, liefde voor dieren en creativiteit. Commercials voor meisjes telden minder `cuts` (harde beeldovergangen) en meer dissolves (zachte beeldovergangen). Neutrale commercials leken meer op jongens- dan op meisjescommercials.

Bron:

Tijdschrift voor Communicatiewetenschap nr. 1, p. 60, 18,3 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!