Sociale media en de merk top 100

25 juli 2007, 05:00

Dit artikel over de merk top 100 in sociale media op Immediate Future dateert alweer van 27 juni. Bottom line: sociale mediasites zijn booming, en allang uitgegroeid tot ‘a mainstream phenomenon.’ Op al die sites wordt veel over merken gepraat door de gebruikers. Het is interessant om daar een top-100 van meest besproken merken aan te hangen. En om de posities van die merken dan weer te vergelijken met de Interbrand Top 100.

‘The purpose of the immediate future study into brands in the field of online conversation is to understand how brands are performing within social media. […] This report is a benchmark for brand chatter in April 07.’

Hieronder is het verwerkt in een plaatje.

Sociale media en de merk top 100

Hoe verrassend, Google staat bovenaan. Maar wat is er nu precies onderzocht?

  • De ‘blogosphere’ (helemaal?)
  • Sociale networken Bebo en MySpace
  • YouTube
  • Flickr en Photobucket
  • Del.icio.us and ma.gnolia (social bookmarking)
  • Digg

De onderzoekers hebben de resultaten van de merkvermeldingen vergeleken met de lijst van de Interbrand Top 100. Dat levert het volgende resultaat op:

Opvallend is dat Sony en Canon vaak genoemd worden. Dat komt door Flickr. Ook Disney is vaak genoemd op de fotosite: het schijnt dat mensen graag praten over hun herinneringen aan pretparken. In de top 10 is plaats 1 tot en met 7 bestemd voor tech-organisaties. Ebay en Disney staan op plek 8 en 9.

Ook het sentiment van de gebruikers is gemeten. Ik zie verder geen schaal bij het plaatje staan, dus veel verder kom je er niet mee. Het gevoel dat gebruikers bij merken hebben is onderverdeeld in negatief, neutraal en positief. Hieronder is dat in een plaatje opgenomen.

Het hele artikel telt 8 pagina’s. Wie daar geen zin in heeft, kan ook even deze presentatie doorklikken. Ben je in een keer up to date.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    nikao

    interessant onderzoek, maar wel beperkt naar mijn mening.

    Hoe is de blogosphere onderzocht? waarom geen fora en newsgroups (via bijv. Omgili)

    Hoe is bepaald of mensen het over ‘Shell-het merk’ of ‘shell-een schelp’ hadden? (of Apple het merk of apple de appel? enz.)

    en waarom alleen deze source? wel youtube maar geen andere video sites? Alleen Bebo en MySpace?


    25 juli 2007 om 05:15
    mangold

    Je ziet dat de ‘fotografie’-merken (Sony, Canon, Nokia, Samsung, …) vooral veel neutrale stemmen hebben. Blijkbaar wordt de EXIF data*) dus ook als ‘communicatie’ meegeteld…

    *) Een pakketje gegevens m.b.t. het gebruikte toestel, de instellingen, het opnametijdstip, etc., dat automatisch in elke foto wordt opgeslagen.


    25 juli 2007 om 05:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!