Sociale netwerken worden alsmaar kleiner

Metagids #50 - Van echt naar nep naar samen alleen.

27 december 2022, 10:16 1996 x gelezen

Vorige week stond ik al stil bij het feit dat internetcultuur groter is dan popcultuur. Internet heeft cultuur – en daarmee onze collectieve herinnering – voorgoed versplinterd in allerlei niches. Dit zien we ook terug in sociale netwerken, ook hier is deze versplintering waarneembaar. Hiervoor hoeven we alleen maar te kijken naar twee van de grootste sociale netwerken, die van Facebook en Twitter.

Twitter naar de afgrond, Facebook richting Metaverse

Vorig jaar zag Mark Zuckerberg de bui al hangen en nam hij met zijn Meta omgedoopte bedrijf een voorschot op de aankomende metaverse. Elon Musk heeft met de overname van Twitter het bedrijf het laatste duwtje richting de afgrond gegeven. Er gaat geen dag voorbij of de plannen – en daarmee de regels – worden veranderd. Tegelijkertijd zagen we andere sociale media organisaties exploderen qua groei. Denk aan Mastodon, Discord en BeReal.

Social media netwerken worden kleiner

In het artikel “Social Networks Are Going Much, Much Smaller” van Caroline Sinder wordt een zelfde conclusie getrokken: Some experts and pundits are saying this exodus marks the death of social networks. Those articles arent entirely wrong, but they arent that right, either. What were seeing is not so much the death of an age as an evolution in social networks—a shift towards community-focused and -designed spaces like Mastodon, Discord, and Twitch. While social media was for 15 years or so focused on bringing your message to as many people as possible at one time, were heading now toward a future in which its about reaching a much smaller group of people with whom you already share interests, beliefs, or affinity.”

Sociale netwerken sluiten aan bij passies en interesses

Sociale netwerken zijn dus niet dood, maar ze maken een natuurlijke evolutie door. Waren sociale netwerken de afgelopen 15 jaar bedoeld om mensen aan elkaar te koppelen, nu worden ze gebruikt om aan te sluiten bij iemands passies en interesses. De social graph van weleer is vervangen door de interest graph (zie ook: “Van Google naar TikTok: De weg naar Algoritmische roem“).

TikTok is hierbij het voorland. Het laat zien hoe het gebruik maakt van geavanceerde algoritmen om naadloos op iemands voorkeuren aan te sluiten. Vandaar ook het verslavende effect. Het achterliggende algoritme kijkt naar jou, waardoor het voortdurend je aandacht weet te trekken.

Kijkend naar de toekomst, betekent dit dus dat sociale netwerken alleen maar kleiner zullen worden. Dit wordt nog een versterkt door de opkomst van Generatieve AI. Hiermee heeft iedereen de mogelijkheid om zijn eigen verhaal te schrijven waarin hij zelf de hoofdrolspeler is: “Door de juiste woorden in de command prompt in te vullen kan iedereen een kunstschilder, een tekenaar, een poëet, een schrijver, een muzikant, een zanger, een acteur, een cameraman, een geluidstechnicus of een regisseur zijn. Woorden zijn het nieuwe penseel.

Van echt naar nep naar samen alleen

De aanzuigende kracht hiervan is gigantisch. Waarom zou je deze zelf gecreëerde realiteitsbubbel verlaten, als in deze eindeloze media alles om jouw draait? Van “Echt Nep” naar “Samen Alleen”, en dit laatste leg ik volgend jaar uit. 😉

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!