Hoe de Interest Graph de wereld verovert

De Metagids #29 – De toekomst van aanbevelingen ligt volgens Zuck vooral in AI, binnenkort krijg je toegang tot het hele universum van beschikbare inhoud.

5 juli 2022, 11:00 1991 x gelezen

In een interview met CNBC over Meta en de aanstaande Metaverse maakte Mark Zuckerberg de volgende opmerking. “In principe stappen we af van het idee dat de meeste inhoud die je op Facebook en Instagram ziet, afkomstig is van vrienden of van de mensen die je volgt, en stappen we over op het idee dat je in de loop van de tijd steeds meer content krijgt te zien die alleen afkomstig is van AI-aanbevelingen. En naarmate de AI-aanbevelingen beter worden, krijg je toegang tot niet alleen de inhoud van de mensen die je volgt, maar het hele universum van inhoud die er is.”

Afscheid van de social graph

Je leest er gemakkelijk overheen, maar tussen neus en lippen door zegt de Zuck hier dat hij afscheid neemt van de social graph, het model dat aan de basis staat van alle grote commerciële successen van Facebook. De relaties die je online middels het Facebook platform onderhoudt, daar zetten ze nu dus een grote streep doorheen. Het oude Facebook capituleert. Uit een intern document, dat online gelekt is, blijkt dat Zuckerberg het hier heeft over de nieuw te ontwikkelen Discovery Engine.

Volgens Zuckerberg heeft de zogenaamde Interest Graph de toekomst. Een concept dat Jaap Bloem en ik al bespraken in 2011 in ons trendrapport “We The Web – De herovering van het leven op de hectiek”. Een concept dat dus al heel lang in de maak is, maar nu pas echt navolging krijgt. En dat komt niet door het oude Facebook, maar door TikTok.

Waarom TikTok superverslavend is

Op TikTok hoef je geen mensen te volgen om entertainment te vinden. De content die in de app in de For You Page getoond wordt, is niet gebaseerd op wat jouw vrienden online delen, maar op wat jij zelf interessant vindt. Het achterliggende algoritme kijkt voortdurend naar jou en leert aan de hand van de door jouw gemaakte keuzes – dus waar je graag naar kijkt – welke content voor jou het meest relevant is. Geen wonder dat TikTok superverslavend is.

Zoals wordt gesteld in het artikel “TikTok and the Sorting Hat” is het algoritme van TikTok de Sorteerhoed uit het Harry Potter-universum. “Net zoals die magische hoed studenten op Zweinstein sorteert in de huizen van Griffoendor, Huffelpuf, Ravenklauw en Zwadderich, sorteert het algoritme van TikTok zijn gebruikers in tientallen en tientallen subculturen. Geen twee FYP-feeds zijn hetzelfde.” Het grote succes achter TikTok is het feit dat mensen geven om dingen waarin ze geïnteresseerd zijn, niet om mensen zelf. En TikTok’s algoritme heeft deze code gekraakt. Interessant is dat mensen nu dus met elkaar een connectie willen aangaan over de rug van content, hetgeen een explosie aan allerlei communities, subculturen en tribes betekent. De interesse voor iets overstijgt ook allerlei culturele barrières. Lees ook nog eens de eerdere Metagids #27, dat verhaalt over de trend “van influencers naar creators” waardoor we complete fandoms – dit zijn gemeenschappen van fans die een gemeenschappelijke interesse delen in een cultureel fenomeen – zien opduiken rondom allerlei “passies, persoonlijkheden en voorkeuren.”

TikTok spint hier garen bij. Niet voor niets profileren ze zich niet als het volgende sociale netwerk, maar als een volwaardig entertainment platform. Het geeft ze namelijk de unieke mogelijkheid om de komende jaren al deze subculturen uit te melken. En merken willen dit ook. Merken willen geen passieve consumenten, maar actieve en betrokken fans. En het is ook terug te zien bij de beoogde doelgroepen. Generatie Z houdt (of houdt niet) net zoals de Millennials van dezelfde vormen van marketing, behalve op het gebied van memes, die kleine zichzelf vermeerderende eenheden van culturele evolutie, daar kunnen ze geen genoeg van krijgen.

De media die deze week verder het metaversum inkleurden, zijn de volgende:

1.Waarom alles relatie is

Waarom alles relatie is – “De kwaliteit van onze relaties is het fundament van ons leven. Dat mensen geen of weinig verbintenis met anderen ervaren is daarom volgens mij een crisis, of misschien wel dé echte crisis van deze tijd. Gebrek aan vertrouwen en zingeving zijn daar een gevolg van. Je zou kunnen zeggen dat een hele belangrijke kernvraag voor onze tijd is: hoe verbonden voel jij je met de samenleving?” Mooie visie van hoogleraar psychiatrie Jim van Os.

2.Online jezelf zijn

Online jezelf zijn – “De belofte van het metaversum is dat alle digitale representaties van jezelf die nu nog gescheiden zijn, in de toekomst allemaal met elkaar verbonden kunnen worden.” Ik vraag het mij af of dit ooit zo gaat werken. Willen niet juist in allerlei verschillende contexten iemand anders zijn? Hebben we maar 1 identiteit, of hebben we er (online) meerdere? Willen we niet juist de context collapse overkomen?

3.Nepporno en virtuele verkrachting

Nepporno en virtuele verkrachting – “Er zijn steeds meer manieren om virtueel seksuele misdaden te plegen, zoals via neppe deepfake-porno of aanranding in virtual reality. Eerst waren vooral bekende vrouwen het slachtoffer. Inmiddels kan het iedereen overkomen.” Bekijk ook onderstaande indrukwekkende documentaire. Thx 2 Reineke Reitsma.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags
Credits

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!