Social network + e-commerce = social commerce

Social network + e-commerce = social commerce

Frank Janssen heeft opnieuw een lezenswaardig artikel gepubliceerd op Frankwatching, dit keer over de opkomst van social commerce. Social Commerce, een begrip dat eind vorig jaar werd geintroduceerd door Yahoo toen het de Shoposphere lanceerde, is niets anders dan de rol van sociale netwerken (kenissen, vrienden, familie) bij de online aankoop van producten. Het begrip werd na de introductie door Yahoo snel opgepakt door trendwatchers als David Beisel en Steve Rubel.

Frank gaat in zijn artikel in op online communities, vergelijkingssites en nieuwe e-commerce initiatieven zoals Kaboodle en Zoundry. Opvallende afwezige in het lijstje van Frank is het recent gelanceerde Edgeio.


Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • De nieuwe micro economie is een feit. Ook mijn weblog staat hoog gerankt door Google (6) terwijl ik pas vanaf december actief ben. Mijn blog is de spil in alle communicatie, uitwisseling van ervaringen, opinie, aanbevelingen, etc. Logisch natuurlijk wanneer ik nu al 350 unieke bezoekers per dag trek hier een eShop aan koppel (deze week live) Ook andere eShops melden zich inmiddels en zie up en cross-sell mogelijkheden. Neem je een knooppunt positie in binnen een thema of content, voor mij lekker eten en drinken, dan is de voorsprong enorm. Andere eShops ontbreekt dus de content, een shop koppelen aan je blog is dus logisch en heel krachtig. Overigens zijn 10 andere foodbloggers nu producten aan het proberen en schrijven er inmiddels recensies over op hun eigen bog.

    geplaatst op
  • Aldo, ik begrijp je enthousiasme maar ik wil je er toch op wijzen dat online communities niet ontstaan vanuit de behoefte om online producten te kopen. Online communities onstaan door gemeenschappelijke interesse en dat deze peer group wordt aangesproken op het moment dat er een aanschaf moet worden gedaan is een logische gedachte (en daar kun je ook zeker gebruik van maken). Pas echter op er geen online shop van te maken waarbij ook nog iets van sociale componenten in 'hangen'. Dat is namelijk de omgekeerde wereld en zou (opnieuw) de doodsteek betekenen van e-commerce!

    geplaatst op
  • Helemaal gelijk, is zeker ook niet de primaire insteek. Wel een extra kans die vanuit een converstatie over een thema of zelfs product ontstaat. Het thema eten & drinken in mijn geval, gerelateerd aan een overtuiging, duurzame productie, smaak en biologisch is waar ik voor sta en waar ik over blog.

    Dank.

    geplaatst op
  • Ja interessant. Zelf hou ik me bezig met de strategische waarde van internet voor bedrijven en organisaties. Ik ben bezig met hoe het strategisch management met betrekking tot internet verandert is in de laatste vijf jaar. Maak daarbij op dit moment vergelijkingen met het boek Internet Strategie van Ben Tiggelaar zo'n 5 jaar geleden. Iets als social commerce is duidelijk zo'n vernieuwing ten opzichte van toen. Frank's artikel was inderdaad lezenswaardig. Top!

    geplaatst op
  • Edgeio is een andere manier van e-commerce, niet zozeer social commerce.

    geplaatst op
  • Blue, Edgeio is wel degelijk gebaseerd op social commerce - het is een component die juist is ontwikkeld om op sociale netwerken (bijv. weblogs) in te zetten.

    geplaatst op
  • Grappig hoe sommige blogs berichten van Marketingfacts (deels) kopieren en dan doodleuk naar anderen verwijzen. Ik moet dan altijd weer aan Erwin denken die mij in de beginperiode van Marketingfacts (toen nog Mediafact) regelmatig op de vingers tikte als ik weer eens een artikel van zijn hand had geleend. Gelukkig wel netjes altijd met bronvermelding ;-)

    geplaatst op
  • Iemand al gewerkt met Crowdstorm? (via: viralmeister.com). Crowdstorm is volgens eigen zeggen een social shopping 2.0 omgeving. Ziet er goed uit; geen idee of het ook werkt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.