Social media release van Nuon Solar Team is géén gimmick

25 juli 2009, 08:52

We leven in spannende tijden. Social media als Twitter, YouTube en Facebook veranderen de wijze waarop mensen met elkaar communiceren, maar ook hoe bedrijven hun klanten benaderen, ingrijpend. Gek genoeg blijft een ding bij het oude: het good old persbericht. Nou ja, helemaal waar is dat natuurlijk niet. Veel PR-bureau’s gooien linkjes in hun persberichten per e-mail, of ze plaatsen het persbericht online in een newsroom-achtige omgeving. Erg Web 2.0, laat staan PR 2.0, valt dat nog niet te noemen.

Social Media Release

Applaus voor Nuon Solar Team, én TBWABusted PR trouwens. Zij ‘bedachten’ voor de solar challenge van Nuna5 – zo’n karretje aangedreven door zonnecellen, heel vet – een social media release. Ziet er kek uit, mooi in al z’n eenvoud.

Het werkt zo. De social media release (online natuurlijk) bericht over een nieuwtje, waarna kopsgewijs drie nieuwsfeiten worden weergegeven. Handig. Daarna volgen bullits met achtergrondinformatie, nog handiger. Vervolgens enkele quotes (één van m’n jeugdheld Wubbo Ockels…), waarmee de journalist/blogger zelf verder aan het knutselen kan. Dan het beeldmateriaal, met de belofte van meer foto’s op – u raadt het al – Flickr.

Ook is er video, uiteraard op YouTube. Een agenda, linkjes, een boilerplate, contactinfo, Follow us (RSS, Flickr, Twitter, Hyves, YouTube) en Tip dit bericht completeren de social media release. Zoals gezegd, erg cool allemaal. Makkelijk te bewerken, easy om een bericht (blog, nieuwsartikel) van te maken. Zo hoort het!

Maar is de social media release van het Solar Team/Busted niet gewoon een leuk probeersel? Nee. Voorheen richtte het team zich op de televisie als voornaamste doelwit van PR. Daar is het vanaf gestapt, met een plausibele reden. De vaste volgers, zij die oprecht geïnteresseerd zijn in de solar challenge, krijgen hun informatie voornamelijk via blogs. Dus is een social media release, specifiek gericht op die doelgroep, een strategische PR-afweging.

Richten op blogs?

Maar moet een social media release zich puur en alleen richten op blogs of op technologie-achtige onderwerpen? Zeer zeker niet. Stel nou dat een Nuon zijn jaarcijfers openbaar wil maken. Een ‘gewone’ krantenjournalist hoeft niet per se bij de persconferentie te zijn, hij kan de belangrijkste quotes ‘jatten’ uit een YouTube-filmpje. Vragen stellen is er (nog) niet bij, maar met Skype en andere technieken is daar vast wel een oplossing voor.

En vooral internetredacties van kranten en omroepen kunnen met de social media release direct aan de slag. Ze hoeven niet eerst een (vaak waanzinning slecht geschreven) persbericht door te ploegen, maar kunnen hun artikel opbouwen rond de quotes, feiten en embeddable video releases. Het artikel staat in een vloek en een zucht online, fit-to-web. En dat vinden journalisten en bloggers, in de tijden van sneller-sneller-sneller, pas echt handig!

Hier een social media template bij PR Squared.

Remco Janssen is de Godfather van de Nederlandse startup scene, aldus BNR. Hij is als oprichter van tech PR-bureau Proudly Represents gespecialiseerd in corporate PR voor startups en creative PR voor scale-ups. En hij is de founder en editor-in-chief van Silicon Canals: een platform voor, door en over startups in de Benelux.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Wim Coenraadts

    @Remco, nuttig artikel, het snoepje zit voor mij onder de laatste link. De template maakt het beeld voor de nog zoekenden in één keer duidelijk. Lever de media de relevante bouwstenen voor een artikel/item, maar dan ‘nieuwe stijl’. Het zou ook goed zijn als distributiesystemen als ANP Pers Support e.d. zich daarop inrichten.


    25 juli 2009 om 11:15
    Max R.

    Het spijt me vreselijk, maar wat ik zie is een blog. Een netjes gestructureerd blog met de media ondergebracht bij “the usual suspects”, maar desalniettemin een blog. Gewoon WordPress aan de onderkant, en een zeer strak theme aan de bovenkant.

    Jammergenoeg hebben ze trackback uitgezet, waardoor een enorm sociale reactie die ik op mijn blog zou geven niet bij hun te zien zou zijn.

    Wat is hier precies zo enorm nieuw aan? Dat een groot bedrijf een keer doorheeft hoe je WordPress moet installeren? Ik zal als een ongelofelijke zeikerd overkomen, en misschien mis ik het punt gewoon. Wijs me in dat geval even in de goeie richting. =]


    25 juli 2009 om 13:21
    Jan Willem Alphenaar

    @ Max R. – Het inrichten van WordPress is natuurlijk niet bijzonder. Het effectief inzetten en op dit moment voor Nederlandse begrippen op een originele manier verdient toch wel een pluim.


    26 juli 2009 om 08:10
    remcojanssencom

    @Marco Derksen: wellicht zijn dat goede vragen om nog eens aan Nuon/Busted te stellen.

    @Max R: Ik ga er simpelweg vanuit dat zij de release ook daadwerkelijk ‘released’ hebben, met andere woorden dat het bericht op enige wijze kenbaar is gemaakt aan de doelgroep, te weten bloggers… Dat de social media release op een blog lijkt, is in dat geval alleen maar goed – en zelfs een bewuste keuze, hoop ik. Sowieso raad ik aan persberichten online te plaatsen, welke wijze van distributie of publicatie er ook gekozen is.

    @ Wim Coenraadts: het snoepje loopt bij mij wel hopeloos vast in Firefox. Ik stuit overigens wel vaker op erg goede – en gratis! – kits en tools van Shift Communications, vooral als het gaat om social media-inzet bij PR. PR 2.0, om het zo maar te noemen.

    En dank Jan Willem voor de bijval;-)


    26 juli 2009 om 08:42
    Jeroen Haringman

    Ik heb die Wouter Glaser, die reageerde op mijn website, gemaild maar daar niets op gehoord… Da’s dan weer jammer. Geen web 2.0 maar web 2.0 beta?


    28 juli 2009 om 13:09
    Wouter Glaser

    @ all: bedankt voor de tips en suggesties. Wij zullen bij de volgende versies bekijken welke elementen we daar nog aan toe kunnen voegen. @ Jeroen Haringman: Helaas heb ik je mail niet ontvangen. Stuur mij aub nog een keer een mailtje op wouter.glaser AT bustedpr.nl. Thnx!


    29 juli 2009 om 07:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief