Hoe LinkedIn Nieuwsbrieven en Twitter Unmention werken
De Social Update van April 2022
Elk social media platform werkt continu aan compleet nieuwe functies en verbeteringen van bestaande features. Blijf up to date over de laatste ontwikkelingen. In deze social update ontdek je meer over de laatste ontwikkelingen binnen LinkedIn, het taggen van producten in Instagram, de nieuwe ‘Unmention’-optie van Twitter, Background Player feature en educatieplatform van TikTok.
LinkedIn introduceert Nieuwsbrieven voor bedrijfspagina´s, een redesign van Campagnebeheer en Podcast Network
LinkedIn heeft de afgelopen periode niet stilgezeten. Het platform heeft een aantal belangrijke updates aangekondigd. We nemen de laatste ontwikkelingen met je door.
LinkedIn Nieuwsbrieven
Een langverwachte droom voor veel beheerders van LinkedIn-bedrijfspagina´s gaat in vervulling, LinkedIn nieuwsbrieven zijn een feit. De nieuwe feature is afgelopen maand wereldwijd uitgerold en is beschikbaar voor bedrijfspagina’s met meer dan 150 volgers. LinkedIn verwacht met nieuwsbrieven de interactie tussen gebruikers en bedrijven te kunnen versterken en communities te kunnen laten groeien.
Om een nieuwsbrief aan te maken ga je naar de bedrijfspagina en klik je op ‘artikel schrijven’. Vervolgens klik je op ‘nieuwsbrief maken’ en ben je klaar om aan de slag te gaan. Bedrijven krijgen eenmalig de mogelijkheid om bestaande volgers uit te nodigen om de nieuwsbrief te volgen. Gebruikers die zich abonneren op de nieuwsbrief ontvangen automatisch een melding op LinkedIn en per e-mail zodra een nieuwe nieuwsbrief is gepubliceerd.
De eerste testen met LinkedIn Nieuwsbrieven lijken zeer succesvol. LinkedIn beschrijft de eerste resultatenals volgt; “Early adopters, zoals de wereldwijde nieuwspublicatie Insider en videocommunicatiebedrijf Zoom , zagen onmiddellijk waarde in hun eerste nieuwsbriefcampagnes. Insider kreeg snel bijna 820.000 abonnees binnen 24 uur, een bewijs van de kracht van de nieuwsbrieven om snel te groeien en het publiek te betrekken. Zoom was een van de eerste software technologiebedrijven die een nieuwsbrief publiceerde, en zag meer dan 10% van zijn volgers zich abonneren in de eerste 24 uur.”
Redesign Campagnebeheer
Oplettende adverteerders was het wellicht al opgevallen, LinkedIn heeft een volledig redesign van zijn campagnebeheer doorgevoerd. De nieuwe intuïtieve interface moet adverteerders helpen om hun campagnes efficiënter te beheren. De vereenvoudigde menustructuur zorgt voor een makkelijker toegang tot belangrijke elementen als accountinstellingen en facturatiebeheer. Daarnaast biedt het nieuwe redesign de mogelijkheid om moeiteloos te schakelen tussen verschillende advertentieaccounts.
LinkedIn Podcast Network
Last but not least, het LinkedIn Podcast Network. Een nieuw initiatief van LinkedIn om zich binnen de steeds populairdere podcastmarkt te vestigen. LinkedIn is de samenwerking aangegaan met een reeks van zakelijke professionals, waaronder auteur Ben Casnocha en tech-journalist Alex Kantrowitz, die onderwerpen als persoonlijke ontwikkeling, big tech en ondernemerschap behandelen.
Vooralsnog staat het LinkedIn Podcast Network nog in de kinderschoenen maar de verwachting is dat LinkedIn zeer binnenkort het aanbod van podcasts flink zal vergroten. Naast LinkedIn, zijn de podcasts ook te beluisteren op andere podcastplatformen als Apple Podcasts en Spotify. Kun jij niet wachten om te luisteren naar een van de podcasts of wil jij jezelf aanmelden als podcast-maker? Dat kan hier.
Instagram maakt het voor alle VS gebruikers mogelijk om producten te taggen in hun berichten.
Instagram komt met een belangrijke E-commerce-update. Het platform heeft aangekondigd dat naast geverifieerde zakelijke gebruikers nu ook persoonlijke accounts in de VS de mogelijkheid krijgen om producten te taggen in berichten. Deze stap komt niet als een verrassing aangezien Meta al een langere tijd bezig is om e-commerce-integraties binnen de verschillende platformen te verbeteren.
Het taggen van producten in Instagram is sinds de introductie in 2016 een zeer populaire functionaliteit onder zakelijke gebruikers. Meer dan 1,6 miljoen gebruikers taggen minstens een keer per week een merk in hun bericht. Door de functionaliteit breder uit te rollen zorgt Instagram ervoor dat de zichtbaarheid van producten en merken flink zal worden verbeterd.
Om te voorkomen dat producttags in een negatieve context worden gebruikt, ontvangen bedrijfseigenaren een melding zodra iemand een product tagt in een bericht. Merken kunnen vervolgens zelf bepalen of ze de tag willen behouden of verwijderen.
Instagramgebruikers worden vooralsnog niet vergoed indien er een aankoop wordt gedaan vanuit een organisch getagde post. Instagram is momenteel wel actief aan het testen met een partnerprogramma waarbij gebruikers vergoed kunnen worden voor het taggen van producten.
Of het taggen van producten op korte termijn ook in Nederland voor alle gebruikers beschikbaar wordt is nog onduidelijk. Indien de nieuwe functionaliteit een succes blijkt, kan het niet lang duren voordat deze wereldwijd wordt uitgerold.
Twitter test Unmention-optie
Het is een roerige tijd voor Twitter. Naast de vele geruchten over een eventuele overname van Elon Musk, gaan de ontwikkelingen binnen het platform alsmaar door. Recent heeft Twitter een nieuwe test aangekondigt waarbij een beperkte groep gebruikers de mogelijkheid krijgt om hun mentions, het direct noemen en linken naar de gebruikersnaam van een gebruiker, te verwijderen. De ‘Unmention-functie’ geeft hiermee gebruikers meer mogelijkheden om zichzelf te verwijderen uit berichten op het platform. Twitter hoopt dat de nieuwe functionaliteit meer rust creëert voor gebruikers.
Zoals we in de tweet hierboven kunnen zien geeft de Unmention-functie momenteel de mogelijkheid om een gebruikersnaam te ‘untaggen’ in tweets en reacties. Dit betekent niet dat de naam van de gebruikers geheel verdwijnt, maar de tag van de gebruikersnaam verdwijnt wel. Daarnaast hebben andere gebruikers niet meer de mogelijkheid om de persoon in kwestie te benoemen in nieuwe reacties binnen dezelfde tweet en krijgt de gebruiker geen meldingen meer van eventuele updates van de conversatie.
De Unmention-optie is momenteel enkel beschikbaar in de webversie van Twitter. Het is nog onduidelijk wanneer de functionaliteit wereldwijd breder wordt uitgerold of ook beschikbaar wordt gemaakt binnen de mobiele app.
TikTok Livestreams nu ook te beluisteren op de achtergrond
Een nieuwe en zeer handige update binnen de TikTok app, is de nieuwe ‘Background-player’-optie binnen TikTok Live. De nieuwe functie maakt het mogelijk om naar livestream te blijven luisteren, zonder dat de app geactiveerd hoeft te blijven. Gebruikers kunnen vanaf nu zonder problemen tijdens bijvoorbeeld sporten of koken en tegelijkertijd naar hun favoriete livestreams blijven luisteren.
De Background Player geeft gebruikers de optie om de video in een zwevend venster buiten de app te laten afspelen of enkel naar de audio te luisteren.
TikTok hoopt door de introductie van de Background player-optie een grotere livestream community op te kunnen opbouwen. De afgelopen jaren zijn livestreams en podcasts flink in populariteit gestegen en ook TikTok hoopt daarvan te profiteren. Contentmakers op het platform zijn door de nieuwe update bijvoorbeeld in staat om audio-only livestreams te creëren. Dit zorgt ervoor dat meer contentmakers aangetrokken worden tot het platform omdat zij beter in staat zullen zijn om effectief contact te behouden met hun publiek.
De nieuwe Background Player-optie binnen TikTok Livestreams wordt momenteel wereldwijd uitgerold voor alle gebruikers.
TikTok lanceert nieuw marketingeducatieplatform
Creative Agency Partnerships (CAP) University is het nieuw virtueel educatieplatform van TikTok dat gelanceerd is om contentbureaus en creatieve freelancers te helpen de verschillende platformsfuncties beter te begrijpen en daarmee hun inspanningen op het platform te maximaliseren. TikTok introduceerde het nieuwe platform afgelopen maand in een blogpost als volgt;
“Het doel van CAP University is om creatieve content van het volgende niveau te inspireren op ’s werelds snelst groeiende entertainment platform. Na het voltooien van het programma kunnen deelnemers met hun klanten gesprekken leiden, concepten maken en creëren voor het platform, en de business van hun klanten voortzetten. Het belangrijkste is dat deelnemers een hernieuwd begrip hebben van de creatieve mogelijkheden binnen en buiten het platform.”
De cursussen die TikTok aanbiedt via het educatieplatform zijn op maat gemaakte leerprogramma’s die specifiek ingaan op onderwerpen als ‘Concept & Creating’ en ‘van Briefing tot Pitch’. Geïnteresseerde bureaus en freelancers kunnen zich hier registreren. Schrijf je in voordat de plekken vol zijn.
Meer over Social Advertising?
Social media advertising biedt iedere dag meer mogelijkheden. Wil je meer weten? Dan helpen wij graag verder in ons helpcentrum. Daarnaast delen we regelmatig blogs over social media. Kunt u het antwoord op je vraag niet vinden, of bent u op zoek naar meer verdieping bij een bepaald onderwerp? Neem gerust contact met ons op.