Social media als business accelerators: Better, faster, cheaper

De nieuwe ingrediënten voor duurzaam concurrentievoordeel

Social media als business accelerators: Better, faster, cheaper

Als er íets universeel is in het zakelijke landschap -ongeacht de industrie, uitdagingen, en de organisatie waarde-strategie- dan is het wel het streven om betere, snellere en goedkopere output te genereren. Door sociale technologieën in de organisatie en waardeketens te integreren, zijn organisaties in staat om sneller, beter en goedkoper klant- en markt inzichten te vergaren, te innoveren, de time-to-market te verkorten en klanten te ondersteunen. Het zijn de nieuwe ingrediënten voor duurzaam concurrentievoordeel door klanten continue te verblijden en kosten te verlagen.

Voorbeeld

Chemie, de industrie der industrieën, zal zich meer moeten toeleggen op innovatie om succes te behalen (Booz&Co), zich nog sterker richten op eindmarkten en meer worden gezien als een onmisbare industrie die slimme producten voortbrengt die de negatieve impact op gezondheid en milieu beperken (gezamenlijke studie van de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) en Deloitte). 

Eén goed voorbeeld hiervan is de opening van het Zwolse Polymer Science Park, wat een internationaal toonaangevend kennis- en (open) innovatiecentrum op het gebied van kunststoffen moet worden. Ed Kooijman, DSM’s locatiemanager begrijpt de kracht van het bundelen van kennis en ervaringen. DSM werkte toen aan een strategie om de kunstharsen en coatings aan de wereldtop te houden. Kooijman’s visie erop:

“Daarvoor moeten we betere ideeën sneller ontwikkelen en goedkoper produceren. Want dat is wel de ambitie: we willen de beste zijn.”

Hoe social media hier aan bijdragen

In een snel veranderende mondiale omgeving, met kortere levenscycli van producten en snel veranderend klantgedrag, kan open innovatie worden ingezet om sneller, beter en goedkoper. In een ‘hyper-connected’ en gefragmenteerde real-time omgeving is het niet alleen zaak om sneller te zijn, überhaupt bij blijven is een uitdaging. Social media ondersteunen organisaties om sneller kennis te hebben van wat er speelt, door informatie te aggregeren en er vervolgens actiegerichte inzichten uit te onttrekken. Kennisuitwisseling en de valorisatie ervan gebeurt in een transparante omgeving, waardoor nieuwe ideeën uit onverwachte hoeken kunnen komen. (Sneller)

Het Bovenstaande iteratieve proces stuurt, inspireert (bottom-up) en valideert planning, innovatie en marketing die klantgerichtheid en markt-gedreven innovaties met zich meebrengen. (Beter)

Het toevoegen van social media in het (open) innovatie-proces zorgt voor 20% meer kans op een succesvolle innovatie en deze ook sneller op de markt te introduceren (McKinsey onderzoek). Dit gebeurt op twee manieren. Door veranderingen in de behoeften van de (eind-)consument te spotten (passief) of via co-creaties (actief). Ten tweede, sociale technologieën bieden de infrastructuur om efficiënt en effectief samen te werken gedurende het gehele proces, virtueel. (Goedkoper)

Waar zetten jullie sociale media en technologieën voornamelijk voor in?


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.