Social Business Onderzoek 2013: “Meer aandacht voor positieve reacties”

"Om goed te leren praten, moet je goed kunnen luisteren"

Social Business Onderzoek 2013: “Meer aandacht voor positieve reacties”

Afgelopen maand heeft Newcom Research & Consultancy onderzoek (n=1.011) gedaan naar de grootte en kwaliteit van je netwerk (in het algemeen), de koppeling met social media (heeft het effect op bijvoorbeeld de kwaliteit die je ervaart van je netwerk?) en de beleving rondom webcare. In deze blog vind je de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek. Zo concluderen de onderzoekers onder andere dat social media geen verrijking (noch verarming) van je netwerk zijn. 

Grootte en tevredenheid van (social media) netwerk

Gemiddeld kennen we 398 mensen. 77 procent is tevreden over grootte van hun netwerk en 71 procent is tevreden over de kwaliteit van hun netwerk. De tevredenheid met de kwaliteit van het netwerk hangt positief samen met de omvang van het netwerk (significant, p <.001).

Daar tegenover staat dat we gemiddeld 265 mensen hebben toegevoegd op onze social media-accounts. 18 procent van Nederlanders gebruikt geen enkel social media platform. Er is een directe (wederzijdse) samenhang tussen het aantal mensen dat je kent en het aantal platformen dat je gebruikt. 

  • Mensen met minimaal 4 social media-netwerken kennen gemiddeld 564 mensen en zijn met 407 mensen verbonden (72 procent).
  • Mensen die 1 social media-platform gebruiken, zijn met gemiddeld 75 van de mensen die zij kennen verbonden (23 procent).

Maar het gebruik van het aantal platformen op social media heeft geen invloed op de ervaren tevredenheid:

De perceptie van ‘hechtheid’ op social media komt volgens het onderzoek "bijna een op een overeen" met je totale netwerk:

Desondanks blijken veel Nederlanders niet alleen bekenden toe te voegen. 81 procent van de ondervraagden nodigt mensen uit die zij nog nooit ontmoet hebben, maar wel interessant vinden. Als de ondervraagden zelf een uitnodiging krijgen van iemand die ze niet kennen, accepteert 76 procent deze. 66 procent zegt deze verzoeken wel eens uit beleefdheid te accepteren.

Een kwart (26 procent) heeft zakelijk en/of werkgerelateerd veel aan social media. 65 procent is afgelopen jaar een organisatie gaan volgen op social media. Sociale contacten onderhouden is met afstand de primaire drijfveer voor het gebruik, 39 procent geeft zakelijke reden als motivatie.

Webcure

43 procent heeft afgelopen jaar iets positiefs gezegd over een organisatie op social media. Een op de vijf (19 procent) heeft iets negatiefs gezegd. Het onderzoek stelt vast dat organisaties nog weinig mensen benaderen en dan ook eerder de neiging hebben om de negatieve reacties eruit te halen. "Voorkom webcare, start met webcure. Stop met beheersen, begin met (positieve) interactie", aldus de onderzoekers.

Als we toch worden benaderd, dan zijn we over het algemeen tevreden: "Kwaliteit boven snelheid: als je reageert, neem dan ook de tijd om te luisteren”.

Afbeelding: Jojo Nicdao (cc)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.