Social media in Nederland 2024: LinkedIn valt op als grootste stijger, Threads geen threat voor X

De nieuwste cijfers over social media gebruik in Nederland voor 2024 zijn bekend: LinkedIn is opvallend genoeg de grootste groeier en Threads blijkt nog geen grote bedreiging.

27 januari 2024, 06:27 9209 x gelezen

Het gebruik van LinkedIn is flink gegroeid. Ondanks alle negativiteit is het dagelijks gebruik van X (voorheen Twitter) eveneens stevig toegenomen. Meta probeerde X van de troon te stoten met Threads, maar uit de cijfers van het vandaag verschenen Newcom Research onderzoek ‘Nationale Social Media Onderzoek 2024’ lijkt dat het nog een lange weg te gaan heeft. Boeiend is ook dat de onder jongeren populaire platforms Snapchat en Tiktok maar mondjesmaat groeien onder ‘oudere’ Nederlanders.

Gebruik social media in Nederland weer gegroeid

Het begint inmiddels een patroon te worden. Veel berichtgeving over social media is negatief, maar desalniettemin blijft het gebruik van social media stijgen. Ook dit jaar weer. Dit is om te beginnen te zien aan de groei van het aantal Nederlanders dat social media gebruikt. Dit zijn er 14,3 miljoen. Vorig jaar waren dat er nog 14,1 miljoen. Het zijn elk jaar kleine stijgingen, maar als je het afzet tegen 5 jaar terug… toen waren het er nog 13,3 miljoen. Dat zijn inmiddels toch een miljoen gebruikers erbij. Gemiddeld gebruikt men bijna 2 uur (115 minuten) per dag social media. Onder jongeren is dat het grootst (168 minuten) en onder 65-plussers het laagst (83 minuten).

Grote jongens blijven groot

Als we zo naar de meeste gebruike social media platforms in Nederland kijken, dan bekruipt je toch het gevoel dat de grote jongens groot blijven. Waar we de afgelopen twee jaar toch een verschuiving aan leken te zien komen, zet die verandering niet door. Dan kijk ik bijvoorbeeld naar Facebook. Daar leek een geleidelijke daling in te zetten, maar dit jaar stijgt het gebruik juist met 3% naar 10,1 miljoen Nederlanders. Er zijn evenzoveel Nederlanders die gebruik maken van YouTube. Voeg daar WhatsApp aan toe, dat door 13,4 miljoen Nederlanders gebruikt wordt, en daarmee is de top 3, die stevig in het zadel zit, compleet. Opvallend is wel dat het aantal Nederlanders dat WhatsApp dagelijks gebruikt met 365.000 is afgenomen ten opzichte van vorig jaar.

LinkedIn en X (voorheen Twitter) meest opvallende stijgers

Maar het meest opvallende misschien wel is dat oudgedienden X (voorheen Twitter) en LinkedIn. LinkedIn omdat het met een groei van een half miljoen gebruikers de grootste stijger is in het onderzoek. Het zakelijke sociale medium wordt nu door 5,5 miljoen Nederlanders gebruikt. Ook het dagelijks gebruik groeide mee. 1,2 miljoen Nederlanders gebruiken LinkedIn dagelijks. Dat is 20% meer dan vorig jaar, toen dat er nog 1 miljoen waren.

En X (voorheen Twitter) omdat het zoveel negatieve aandacht kreeg sinds de overname van Elon Musk, en het toch significant in gebruik is gegroeid. De ooit zo sympathieke microblog kent 3,2 miljoen Nederlandse gebruikers. Dat is 4% meer dan vorig jaar, toen dat er 3,1 miljoen waren. Interessant is dat de intensiteit van het gebruik van X flink is toegenomen. Het aantal dagelijks gebruikers van het voormalige Twitter groeide van 1,1 naar 1,3 miljoen Nederlanders, een groei van 22%.

Threads een threat voor X?

Threads, de ‘Twitter-kopie van Facebook‘ werd in juli 2023 gelanceerd en is sinds december officieel beschikbaar in Nederland. De grote vraag was: gaat Threads een bedreiging zijn voor X? Met een springplank van Meta en het negatieve sentiment rondom X is er een serieuze kans voor een nieuwe ‘koning’ van de microblogs. Uit het onderzoek van Newcom blijkt dat 875.000 Nederlanders het nieuwe platform gebruiken. Zo’n 300.000 Nederlanders gebruiken het dagelijks.

Maar er is ook sprake van een grote groep afhakers. Zo’n 425.000 Nederlanders hebben de nieuwe app geprobeerd, maar waren niet overtuigd en hebben het sociale medium alweer links laten trekken. Dat is een derde van het totaal aantal Nederlanders dat Threads geprobeerd heeft. Newcom heeft ook de Nederlanders die Threads nog niet gebruiken bevraagt. Daar blijkt weinig intentie uit om het sociale medium te proberen. 44% zegt het zeker niet te gaan proberen, en 29% waarschijnlijk niet. Nog geen 10 procent zegt ‘waarschijnlijk wel of ‘zeker wel’. Dat gaat nog een hele uitdaging worden voor het nieuwe platform van Mark Zuckerberg.

Social media landschap versplintert

Ik denk dat ik me al eerder schuldig heb gemaakt aan de kop ‘het social media landschap versplintert’, maar hij is nu zeker gerechtvaardigd. We zien dat de ‘kleine jongens’ zonder uitzondering gegroeid zijn in gebruik. Zo ontstaat er langzaam een grote groep nicheplatforms, en is er steeds minder sprake van sec een aantal grote platforms.

Het is duidelijk te zien in bovenstaande visual. Een greep:

  • Telegram groeit van 1,7 naar 1,9 miljoen Nedelanders (+13%)
  • Discord groeit van 1,5 naar 1,8 miljoen Nederlanders (+20%)
  • Reddit groeit van 1,2 naar 1,5 miljoen Nederlanders (+25%)
  • Signal groeit van 0,8 naar 1 miljoen Nederlanders (+25%)
  • Twitch groeit van 1,1 naar 1,3 miljoen Nederlanders (+18%)

Groei TikTok vlakt af, Snapchat kabbelt door

Als we kijk naar het gebruik van social media hebben we vaak de neiging om naar het gebruik van jongeren te kijken en dat als de toekomst te zien voor heel Nederland. Het is in het verleden meer dan eens waar gebleken. Maar het gevaar is om dit als een  gegeven te beschouwen.

Bij Snapchat meen ik het duidelijkst te zien dat dit platform met name onder jongeren populair is, en blijft. Adoptie onder oudere Nederlanders zet niet door. Jongeren gebruiken Snapchat voor contract met hun sociale contacten, en is daarmee hun alternatief voor Whatsapp. Het gebruik van Snapchat nam af van 3,9 naar 3,8 Nederlanders, een daling van 1%. Het dagelijks gebruik daalde van 2,5 naar 2,3 miljoen Nederlanders, wat neerkomt op een daling van 3%.

Hoewel het gebruik van Tiktok onder 20-39-jarigen het meest is gegroeid, lijkt de adoptie van het platform af te vlakken. Het dagelijks gebruik groeide met ‘maar’ 5% naar 2,6 miljoen Nederlanders. Ik ben benieuwd of Tiktok vooral populair blijft onder jongeren, of dat dit sociale medium wel zijn wel naar oudere Nederlanders gaat vinden.

Groei BeReal stagneert

“BeReal belangrijkste nieuwkomer: is er een nieuwe trend gezet?” was de kop die ik vorig jaar gebruikte in het socialmediaonderzoek. Met daarbij als afsluitende vraag: “We gaan zien of de trend van authenticiteit doorzet”. Het korte antwoord daarop moet toch zijn: nee. Het sociale medium, wat het delen van ‘echte momenten’ stimuleert, heeft momentum verloren. Hoewel het aantal gebruikers nog wel groeide van 1,3 naar 1,5 miljoen Nederlanders, daalde het aantal Nederlanders dat het platform dagelijks gebruik juist van 0,8 naar 0,7 miljoen. Onder jongeren daalde het dagelijks gebruik van 23% naar 19%, onder 20-39-jarigen daalde het nog harder, van 25% naar 17%.

Instagram minder populair onder tieners

Instagram zet z’n groei rustig door. Zo’n 8 miljoen Nederlanders gebruiken Instagram, vorig jaar waren dat er nog 7,8 miljoen. Daarvan gebruiken 5 miljoen Nederlanders het social medium dagelijks, een groei van 240.000 gebruikers ten opzichte van het jaar ervoor.

Onder tieners is TikTok voorbij aan Instagram in het dagelijks gebruik. Maar 20-39-jarigen wint Instagram in het dagelijks gebruik juist terrein en vergroot het gat met Tiktok. In alle andere leeftijdscategorieën boekt Instagram een mooie groei.

Over het onderzoek ‘Social media in Nederland 2024’

Sinds 2010 voert Newcom jaarlijks een grootschalige studie uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Aan het onderzoek van dit jaar hebben net als vorige jaren een groot aantal respondenten meegewerkt. Dit jaar waren dat er 7.159. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is afgenomen in januari 2024.

Het volledige rapport is hier te downloaden.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!