Social KPI Dashboard? De belangrijkste metrics!

29 december 2014, 18:46

De belangrijkste metrics voor jouw eigen Social Media Dashboard.

Veel bedrijven maken gebruik van social media. Toch zijn er veel bedrijven niet (genoeg) bezig met het analytische aspect van social media. Terwijl dit juist van cruciaal belang is om de effectiviteit van je activiteiten te meten. Gelukkig is het nieuwe jaar begonnen, een perfect moment om de effectiviteit van je social media kanalen gestructureerd bij te houden. En hoe kan dit beter dan met je eigen maandelijkse KPI’s (Key Performance Indicator)?

Er zijn diverse (betaalde) online tools aanwezig om al je resultaten direct in te zien. Echter al deze voorgeprogrammeerde tools hebben weinig ruimte voor persoonlijke invulling. Waar kan je bijvoorbeeld je social media inkomsten invoeren? Waar word je ROI berrekend? Hoeveel volgers vanuit advertenties ontvang je maandelijk? Kortom genoeg gaten die niet voldoende gevuld worden. Uit ervaring ben ik erachter gekomen dat het creëren van een gepersonaliseerd document het effectiefst werkt. Dit bied je meer ruimte tot persoonlijk invulling en maatwerk voor uw eigen bedrijf.

Omdat niet iedereen evenveel tijd heeft om alle belangrijke KPI’s voor zijn bedrijf te bepalen, heb ik de belangrijkste social KPI metrics voor je geselecteerd en er een compleet gratis dashboard van gemaakt. Maar eerst neem ik je in vogelvlucht mee door alle belangrijke metrics. Houd er wel rekening mee dat deze metrics grotendeels gebaseerd zijn op e-commerce of bedrijven met een eigen website naast hun social media kanalen.

Followers, Fans & Likes

Om onderscheid te maken tussen bedrijven wordt er voornamelijk gelet op het aantal volgers. Veel volgers hebben is belangrijk voor je bereik en wordt gezien als een statussymbool. Maar dit is niet per definitie dé succesfactor voor je bedrijf. Het is belangrijk om gerichte kwalitatieve volgers te werven. Enkel op zich vertelt deze metric je niet veel, maar in combinatie met andere metrics vormt het één van de belangrijkste maatstaven van je kanalen.

Traffic from Social Sources

Social media vormt vaak slechts een onderdeel van een geheel marketingplan. Grotendeels is het primair gericht op community building en webcare. Respectievelijk op de tweede plaats komt de traffic naar je website. Dit is gemakkelijk te meten via je Google Analytics account en kan beter gesegmenteerd worden door het gebruik van UTM-codes.

Conversion

Met name van belang voor webshops. Er vindt een conversie plaats wanneer een bezoeker op je site een aankoop heeft gedaan. Wanneer je gebruik maakt van UTM-codes, is het eenvoudig om in te zien hoeveel een bepaald bericht heeft opgeleverd. Eveneens kan deze informatie via Google Analytics inzichtelijk gemaakt worden.

Engagement-rate

Wanneer je een post via één van je kanalen hebt geplaatst heeft een gebruiker de mogelijkheid om hierop te interacteren. De wijze waarop verschilt per kanaal. Zo kan bijvoorbeeld bij Facebook gebruik worden gemaakt van een like, comment of share. Bij Twitter kan dit een retweet, reply of highlight zijn. Er zijn diverse manieren om de engagement-rate te berekenen, ik geef mijn voorkeur aan de volgende formule: (interacties / aantal posts) * 100 / volgers. Wat je vervolgens kan noteren als een percentage.

Social Promotor Score

De Social Promoter Score (SPS) of de Net Promoter Score (NPS) wordt gebruikt om de loyaliteit van de klanten te bepalen of om de customer satisfaction te meten. Er zijn twee manieren om dit effectief te meten. Door het gebruik van cijfers of van kwalitatieve meetwaarden. In mijn voorbeeld maak ik gebruik van de kwalitatieve meetwaarden en maak ik onderscheid tussen de percentages van positief, negatief en neutraal. De berekening luidt als volgt: (Positief*Totaal) / ((Positief*Totaal)+(Negatief*Totaal)). Des te dichter bij de 100%, des te beter je Social Promoter Score is.

Klout Score

De Klout Score is tegenwoordig een legitieme maatstaf voor het berekenen van je social influence. De score representeert een cijfer tussen de 1 en de 100. Hoe meer online invloed je hebt, des te hoger je Klout Score. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is een account aan te maken op de website van Klout, om je score in te zien.

LikeAlyzer Rank

LikeAlyzer geeft je inzicht in de potentie en de succesratio van jouw Facebook pagina. Waar de meeste tools louter gebaseerd zijn op het aantal volgers, geeft de LikeAlyzer Rank je een beter overzicht. LikeAlyzer maakt namelijk gebruik van meer dan 40 verschillende meetwaarden om de performance van jouw Facebook pagina te meten. Net zoals de Klout Score, kan je je score simpelweg bekijken door naar hun website te gaan.

Social KPI Dashboard

Bovenstaand staan slechts enkele belangrijke metrics. Daarnaast bestaan er nog een tal van andere metrics die uiteraard wel van belang kunnen zijn voor jouw bedrijf. Het bedenken, ontwerpen, maken en redigeren van je eigen Social KPI dashboard neemt een hoop tijd in beslag, maar het uiteindelijke resultaat is een goedwerkend en geheel gepersonaliseerd dashboard!

Om je een hoop werk uit handen te nemen en om de social community verder te versterken, deel ik graag mijn kennis met je. Ik heb alle belangrijke metrics verzameld en een goedwerkend dynamisch Social KPI document opgesteld. Je kan deze geheel gratis downloaden op mijn website.

Hoe gebruik je het?

Na het downloaden van mijn document vind je in de tab ‘Social Metrics’, een overzicht van alle metrics ingedeeld per kanaal. Hier heb je de mogelijkheid om al jouw resultaten maandelijks in te vullen. Hoe en waar je de resultaten kan vinden staat ook zorgvuldig in het document aangegeven.

Monthly Dashboard

Na het invullen van de tab ‘Social Metrics’ heb je een totaal overzicht van al jouw resultaten. In deze tab heb je de keuze om al jouw resultaten tezamen of individueel per kanaal te bekijken. Dit dashboard geeft je in één oogopslag weer hoe jij deze maand gepresteerd hebt.

Performance Dashboard (Jaarlijks)

Een volledig overzicht van al je prestaties kan je vinden onder de tab ‘Performance Dashboard’. Alle ingevulde maanden worden in dit overzicht weergeven. Deze tab kan gebruikt worden om de gehele effectiviteit van jouw social media kanalen te bekijken.

Kortom, waarom veel geld betalen voor dure niet gepersonaliseerde tools? Zodra je je eigen Social KPI dashboard hebt gemaakt, kost het bijhouden slechts een half uurtje per maand. En geen tijd of zin om een eigen dashboard te maken? Dan kan je die van mij altijd downloaden. Enjoy!

Roy Selbach
Online Marketeer bij www.royselbach.com

Jong (25), leergierig & gedreven om de wereld een betere plek te maken, door met kleine stapjes te beginnen. Met name gespecialiseerd in Social Media Marketing met een gericht oog naar Customer Relationship Management. Bewapend met een uitgebreide media skillset; van grafisch ontwerp tot marketing in de breedste zin! Van nature een multiculturele 'ontdekkingsreiziger; is niet onbekend met alle verschillende culturen, gewoontes en geloofsovertuigingen. Eén wereld, één volk!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!