Snapvertisement, snap jij het?
Snapchat is upcoming, dat kunnen we niet meer ontkennen. Steeds vaker zien we campagnes voorbij komen van grote merken. Kijkend naar Snapchat-marketing zie je dat adverteren op het platform (‘snapvertisement’) in de VS al volledig is geadopteerd. Onduidelijk is waarom Snapchat in Nederland nog niet zo trending is als in Amerika, maar het is absoluut een gat in de markt. Dit is dus hét moment om de Snapchat-trein te pakken. Maar hoe maak je er optimaal gebruik van?
Met de dalende interesse voor Facebook klimt Snapchat (net als Instagram) steeds hoger in populariteit bij een grote doelgroep, zo wordt duidelijk uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 van Newcom Research. Snapchat heeft tal van mogelijkheden om je advertentiedoel te bereiken. Of het nu gaat om meer traffic naar je website, meer merkbekendheid of meer downloads, er zijn onbeperkte mogelijkheden op Snapchat. Adverteren kan zowel betaald als organisch. Voor velen is adverteren via Snapchat nog een grijs gebied en daarom nemen we je graag mee in de wereld van snapvertisement.
Snapchat brengt verschillende manieren van adverteren met zich mee. Natuurlijk de betaalde varianten als Story-ads, Snap-lenses en geofilters waar we straks nader op ingaan, maar ook op een creatieve manier kun je adverteren of werken aan je merkbekendheid zonder daarvoor te betalen. In deze blog nemen we beide varianten met je door.
Organisch bereik
Een Snapchat Story is een leuke manier om aan de wereld te laten zien wat je allemaal doet. Alle snaps die je plaatst op de Snapchat-story blijven 24 uur bestaan en verdwijnen daarna weer automatisch. Geef je kijkers een uniek kijkje achter de schermen, bied tijdelijke kortingscodes aan of deel updates over wat er allemaal happening is binnen jouw bedrijf.
Een bedrijf dat hier erg creatief mee omgaat is Guts en Gusto. In onderstaande voorbeelden zie je hoe zij Snap Story op een interessante manier inzetten om meer sales te genereren. Door nieuwe producten of producten uit de sale te tonen proberen ze het publiek te triggeren om een bezoekje te brengen aan hun (online) winkel. Wanneer je als gebruiker een leuk item voorbij ziet komen is het heel makkelijk om dit item door te snappen naar jouw vrienden. Het enige dat je moet doen is de afbeelding ingedrukt houden en je kan hem versturen naar al je snapvrienden.
Betaalde mogelijkheden
Naast de organische manier van adverteren kunnen we ons voorstellen dat je met een beginnend account en niet zo veel volgers liever eerst je fanbase wil boosten. Door je account te promoten en hierdoor meer bereik te creëren, zullen fans merken dat je met je bedrijf op Snapchat zit. Hiervoor biedt Snapchat gelukkig ook voldoende mogelijkheden. We zetten ze even allemaal op een rijtje.
Snap Ads
Binnen Snapchat is het mogelijk om betaald advertenties af te laten spelen bij jouw gekozen publiek. Korte filmpjes van maximaal 10 seconden verschijnen tussen de verhalen van vrienden, met de mogelijkheid om omhoog te swipen naar een webpagina naar keuze. Snapchat heeft hiervoor de Snap Ad Manager ontwikkeld die tegenwoordig ook in Nederland te gebruiken is. Binnen deze omgeving helpt Snapchat bij het klaarzetten van een campagne. Je kunt kiezen uit verschillende doelen waarom je wilt adverteren, je kunt je doelgroep samenstellen en uiteraard ook de statistieken van de advertentie bijhouden.
Binnen de Snap Ad Manager zijn er twee manieren om een advertentie op te zetten. We lopen beide manieren met je door. Als eerste kun je kiezen of je ‘Quick and Easy’ een advertentie wilt maken of dat je wilt kiezen voor ‘Advanced Create’. Het verschil: Quick and Easy kun je gebruiken als je je doelgroep niet heel specifiek weet te omschrijven, terwijl je Advanced Create kiest als je daar wel een heel duidelijk beeld van hebt.
Quick and Easy
Met deze variant kan je eigenlijk binnen vijf minuten je advertentie live zetten. Het enige dat je moet doen is:
- ‘Creative’ (je advertentie) uploaden;
- Doelgroep instellen;
- Budget instellen.
Binnen deze optie zijn de target-mogelijkheden dus ook redelijk beperkt. Je kan de leeftijden bepalen (inclusief een leeftijdsrestrictie), de locatie instellen en de interesses bepalen. Via een kleurenmeter wordt vervolgens aangegeven of je doelgroep groot genoeg is. Is alles naar wens en goedgekeurd dan rest er nog maar één handeling en dat is de knop ‘Create my ad’.
Advanced Create
Wanneer je kiest voor de optie Advanced Create krijg je meer mogelijkheden. Zo moet je om te beginnen een doel kiezen voor je ad. Je kunt hier kiezen uit vijf verschillende mogelijkheden.
Vervolgens geef je je campagne een naam, een begin- en eindtijd en stel je in wat de maximale kosten mogen zijn per dag en voor de hele campagne.
Geografisch
In de volgende stap ga je kijken wat je als locatie van je advertentie wilt hebben. Via deze manier is het niet mogelijk om zelf een gebied uit te stippelen maar je kan wel één of meerdere provincies in Nederland kiezen.
Demografisch
Na de geografische gegevens ingevuld te hebben ga je door naar het demografische gedeelte. Zoals hieronder aangegeven kan je kiezen uit verschillende leeftijdscategorieën. Natuurlijk is het ook mogelijk om meerdere leeftijdscategorieën te kiezen. Ook hier is de leeftijdsrestrictie een optie. Een reden waarom je zou kunnen kiezen voor een leeftijdsrestrictie is omdat je reclame maakt voor bijvoorbeeld een alcoholische drank. Zo heeft Bud Light voor de Super Bowl een gigantische Snapchat-campagne klaargezet die ze alleen voor snappers van boven de 21 jaar beschikbaar stellen.
Audiences
Je kent het misschien wel van Facebook en Instagram: ook Snapchat geeft je de mogelijkheid om gebruik te maken van ‘Predefined Audiences’. Snapchat biedt je een groot aantal mogelijkheden. Zo kan je kiezen uit categorieën als ‘Film- en TV-fans’, ‘Foodies’ en ‘Travel Enthusiasts’. Het is ook mogelijk om audiences te combineren. Misschien wil jij je campagne wel richten op hamburger-fanaten met een voorliefde voor horrorfilms die ook nog geïnteresseerd zijn in reizen.
Deze doelgroepen zijn gebaseerd op online en offline gegevens van de gebruiker. Zo worden online aankopen en de muziekvoorkeur meegenomen maar wordt er ook gekeken naar waar de gebruiker naartoe gaat, zoals festivals en grote steden. Omdat Snapchat het voor bedrijven makkelijker wil maken, kun je niet alleen kiezen voor een custom audience (een doelgroep gekozen aan de hand van ingeladen e-mail adressen, Snapchat-accounts of telefoonnummers) maar ook voor een look-a-like audience. Je kan dus een doelgroep targeten die vergelijkbaar is met je bestaande doelgroep.
Devices
Nog uitgebreider gaat het worden bij het volgende onderdeel. Zo geeft Snapchat je de mogelijkheid om te kiezen uit onderstaande vier opties. Dit kan handig zijn wanneer je wilt dat je advertentie optimaal presteert voor elk formaat. Een iPhone 7 (1920×1080) heeft bijvoorbeeld een andere resolutie dan een iPhone X (1080×2340). Door onderstaande keuzemogelijkheid kun je er dus voor zorgen dat je campagne in het ene formaat ook echt alleen zichtbaar is bij gebruikers met een telefoon van dat formaat.
Geofilters
Sta je met je bedrijf op een beurs, sponsor je een voetbalwedstrijd of doe je mee aan een ander bijzonder evenement? Snapchat maakt het mogelijk om door middel van Geofilters evenementen extra onder de aandacht te brengen. Door de laagdrempeligheid van de geofilters maken veel snapgebruikers er dankbaar gebruik van. Je wilt via Snapchat immers altijd graag laten zien waar je bent.
Voor de geofilters kun je geen audience kiezen. Je kiest een locatie en een periode waarin het filter actief is. Na goedkeuring van het filter door Snapchat zal het filter op de door jouw gekozen locatie tussen de andere filters verschijnen en hebben Snapchatters de keuze om hem te gebruiken. Na afloop van de periode krijg je inzichten in de statistieken. Zo kun je aflezen hoeveel Snapchatters het filter gezien hebben tussen de andere filters, hoeveel Snapchatters het daadwerkelijk gebruikt hebben én hoeveel Snapchatters een foto met het filter hebben ontvangen van iemand of het gezien hebben in het verhaal iemand anders. Waardevolle data dus.
Een bedrijf dat uitstekend past binnen Snapchat is Carnavalsland. Carnavalsland heeft dit jaar voor carnaval een heel uitgebreide Snapchat-strategie gemaakt. Door het gebruik van advertenties te combineren met geofilters zorgen ze voor meer naamsbekendheid en een beter imago. In overleg met Carnavalsland hebben we ervoor gekozen om de advertentie in alle carnvalsgebieden af te laten spelen en de Geofilters te plaatsen op strategisch gekozen plekken. Op onderstaande heatmap kun je zien dat de ‘Mega Carnavals Party’ enorm bezocht is en er heel veel Snappers aanwezig waren. Al deze Snappers hebben het filter kunnen gebruiken en op deze manier kunnen bijdragen aan de naamsbekendheid van Carnavalsland.
Voor Carnavalsland hebben we meerdere Snapchat-lenses gemaakt om het feest extra leuk te maken. Met filters op strategisch gekozen plekken als de winkel en de grotere feesten kun je proberen de naamsbekendheid en het imago van het bedrijf te boosten. Daarnaast is het natuurlijk ook de bedoeling dat als logische opvolging van bovenstaande doelen er meer sales wordt gegenereerd.
Snaplenses
Het heeft een tijdje geduurd maar het maken van Snapchat-lenses is nu ook voor het ‘gewone’ publiek (en daarmee dus ook de adverteerders) beschikbaar gesteld. Halverwege december 2017 heeft Snapchat de app Lens Studio uitgerold. Een gratis app voor Windows en Mac die het voor iedereen mogelijk maakt om de bekende Snapchat World Lenses te maken. Met behulp van een speciale Snapcode is het voor vrienden vervolgens mogelijk om de World Lens te unlocken en hem bij alle andere lenzen te voegen.
World Lenses zijn dus toegankelijk voor iedereen en kunnen gratis worden gedeeld. Face Lenses zijn nog wat lastiger te verkrijgen en ook in de Snapchat Lens Studio staat geen template klaar om er zelf een te maken. Het is allemaal nog een beetje onduidelijk. Als antwoord op de vraag “Kan ik een Face Lens creëren met Lens Studio?” krijgen we als antwoord: “Not currently.” Kort maar krachtig met als mysterieuze onderliggende gedachten dat het waarschijnlijk wel beschikbaar gaat worden. Stay tuned!
Dag Karen,
Je hebt een interessant artikel geschreven en ik kan er veel leering uit trekken. Laatst las over de petitie die (volgens mij duizenden) Snapchat gebruikers hebben getekend. Zij zijn niet tevreden over de nieuwe update van Snapchat en Snapchat heeft aangegeven dat zij niet terug gaan naar de oude versie vanwege de petitie. Maar ik vraag mij wat af en ik ben benieuwd wat jij ervan vindt. Zal de update van Snapchat uiteindelijk niet leiden tot een afname van gebruikers? En denk je dat het adverteren via Snapchat überhaupt dan nog voor de Nederlandse markt interessant is?
Groetjes,
Olga
Dag Olga,
Fijn dat ik wat heb kunnen bijdragen aan je kennis over “snapvertisement”. Natuurlijk heb ik ook gelezen over de petitie en waarom mensen niet tevreden zijn met de update van Snapchat. Persoonlijk ben ik erg blij met de update. De lijn tussen vrienden, content van tijdschriften, commerciële zenders en populaire verhalen is nu erg duidelijk. Als je deze content niet wil zien, hoeft dat vanaf heden ook niet meer. Anderzijds snap ik de ophef wel, het is inderdaad een kwestie van wennen. Dat is naar mijn mening ook het hele issue: “wennen”. Ik heb de update nu al een tijdje en heb mijn weg er wel in gevonden. Wat het gedeelte advertisement betreft; ik merk dat het in de praktijk al sterk aan het groeien is. We krijgen steeds meer aanvragen binnen en de cijfers zijn echt indrukwekkend. Wij publiceren binnenkort een case op onze website (www.adwise.nl) waar wij het effect van Snapchat advertisement voor Carnavalsland laten zien. Op de vraag of Snapchat überhaupt interessant is op de Nederlandse markt zeg ik volmondig “JA”, met als kleine sidenote dat je wel goed doelgroep onderzoek moet doen want het heeft alleen effect als je doelgroep zich ook op dit medium bevindt.