Shit met een strik is nog steeds shit

19 januari 2018, 10:00

Juristen en communicatieprofessionals zijn gek op woordspelletjes. Een mishandeling wordt een ‘wederzijds handgemeen’, een taakstraf wordt ‘maatschappelijk werk’ en AirBNB kent in Amsterdam alleen maar voordelen. Woordspelletjes zijn leuk, maar in ons vak hebben ze geen plek meer. Hou er mee op.

Fouten poets je niet meer weg

Problemen en fouten poets je niet weg door ze een andere naam te geven. Je moet ze helemaal niet wegpoetsen, maar er eerlijk over zijn. Iedereen maakt namelijk fouten, dat is de laatste tijd wel duidelijk geworden. Alleen gaat niet iedereen goed met zijn fouten om en dat is ook pijnlijk duidelijk geworden.

Eromheen draaien, wollig taalgebruik of het hele probleem negeren en hopen dat het overwaait werkt anno 2018 niet meer. Het publiek verwacht transparantie en eerlijkheid en daar past draaikonterij niet bij.

Zet juridische zaken uit en de onderbuik aan

Wanneer woordvoering, communicatie en Juridische Zaken zich ermee gaan bemoeien, ontstaat die giftige mix waar de kranten nu elke dag mee vol staan. Van een stinkende berg shit wordt met verhullend taalgebruik, leugentjes en een roze bril een stinkende berg shit met een mooie strik gemaakt. Alleen zakt de strik snel weg en staat de berg shit alsnog vol in de spotlights.

Luister daarom naar je onderbuik. Ik kan mij niet voorstellen dat Camiel zich echt lekker voelde bij de brief en het interview. Ik kan mij ook niet voorstellen dat een bedrijf als AirBNB zich echt lekker voelt bij het wegkijken van de problemen en te doen alsof er niks aan de hand is. Het is namelijk niet vol te houden. Niet als individu en ook niet als bedrijf.

Doe het echt of doe het niet

Slik daarom de bittere pil bij een fout, maak echte excuses en trek de juiste conclusies. Draai er niet omheen en probeer het niet te verbloemen.

Als je vindt dat je geen fout hebt gemaakt, maak dan ook geen halfslachtige excuses maar vertel jouw echte verhaal. Ik zou dat verhaal wel eerst even testen op een goede vriend of iemand anders die niet bang is om je de waarheid te vertellen. Het kan natuurlijk echt zo zijn dat Camiel inmiddels is gaan geloven in zijn verhaal in de krant.

Paul Clappers
Marketing manager bij De Vorm

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!