Sense en Simplicity

Sense en Simplicity
, Upstream
@marcoderksen

Vroeg me al af waar al die bezoekers vandaag vandaan komen. Wat blijkt? Staat dit weblog gewoon op de eerste plaats als je in Google zoekt op sense and simplicity. Wellicht dat Philips ook eens moet gaan denken aan een weblog tbv zoekmachine marketing!

Zie ook:
Fokke en Sukke eisen meer sense en simplicity
Philips: 10 procent marketingbudget voor online


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • 10 miljoen budget voor online marketing en dan 'vergeten' de lokale domeinnamen te registreren (zie Domein Philips-slogan geen reden tot actie) en ook geen aandacht hebben voor zoekmachine positionering. Begin me langzamerhand wel af te vragen wat Philips met die 10 miljoen denkt te gaan doen.

    geplaatst op
  • Vreemd, net nog eens gekeken en nu staat dit weblog op de zesde plaats!? Gelukkig heb ik nog een screendump voor de ongelovigen :-)

    geplaatst op
  • Achtste inmiddels. Ik weet niet wat voor middel je hebt toegediend aan Google maar het is uitgewerkt :P

    PS. je stond op 1, ik zag het ook :)

    geplaatst op
  • Ik zit me overigens al een tijdje het rimram te zoeken naar de makers van de Philips-site. Het hele mondiale marcom-account ligt bij DDB, maar wie de site heeft ontwikkeld weet ik niet.

    De corporate site leunt momenteel ontiegelijk zwaar op JavaScript dus indexering in zoekmachines zal moeizaam zijn. Ook alle meta-tags zijn leeg. De simplicity-site - www.simplicity.philips.com - is Flash, en daar kan Google tegenwoordig beter mee om gaan, maar het is ook weer javascript-afhankelijk. Dat een term als "sense and simplicity" niet direct bij Philips uitkomt, och, iedereen zal na die 80 miljoen in de komende drie maanden wel kunnen dromen dat ze gewoon www.philips.nl moeten inkachelen op hun machientje. Maar dat alle andere informatie door de kunstgrepen enorm moeilijk ontsloten zal worden is een beslissing waar ik met mijn pet niet bij kan.

    Wel doet Philips het slim door de belangrijkste zoekwoorden gewoon als subdomein te gebruiken. "dvd recorder" komt bv pats-boem uit bij Philips.

    geplaatst op
  • Het zal niet eenvoudig zijn om alle partijen die aan de Philips-sites hebben gewerkt te achterhalen. Een paar voorbeelden:

    netvlies.nl: "Enige tijd terug berichtten wij op onze site dat we van internetbureau Framfab de opdracht hebben gekregen de (client side) technische realisatie te verzorgen van een website voor Philips. Dit project is inmiddels afgerond en de website staat online op www.business.philips.com De vormgeving en server side techniek werden verzorgd door Framfab."

    Oberon: "In de aanloop naar het Euro 2000 voetbaltoernooi, ontwikkelde Oberon voor Philips dit puzzelspelletje."

    Voor een aantal websites van Philips is gebruik gemaakt van http://www.sitegalore.com/

    En zo kunnen we voor elk onderdeel van philips.com wel een aantal partijen noemen. Moet eens kijken in ons archief maar het zou me niet verbazen als wij er ook iets aan hebben gedaan :-)

    geplaatst op
  • Inderdaad. Het heeft er alles van weg dat de massa's partijen die reeds verschillende onderdelen van de Philips websites beheerden, een uitgebreide style guide hebben gekregen die ze technisch naar eigen inzicht konden invullen (lees: toepassen op de bestaande technische infrastructuur).

    Zie bijvoorbeeld de minieme visuele verschillen tussen http://www.lighting.philips.com en http://www.consumer.philips.com
    De een heeft net wat meer witruimte tussen de menu's, de een schrijft "U bevindt zich hier" in hoofdletters, de ander niet etc. De code onthult dat er zo goed als geen overeenkomsten zijn en dat beide sites door verschillende partijen ontwikkeld zijn (waarbij www.trimm.nl overigens verantwoordelijk is voor de Lighting site, amongst others).

    Philips kan natuurlijk moeilijk anders. De rebranding zal natuurlijk wel lang van tevoren zijn voorbereid maar qua tijd (en geld) zal het waarschijnlijk onmogelijk zijn geweest om een en ander centraal aan te pakken. Ik ben benieuwd hoe Philips hier zelf tegenover staat. Het werpt ook de interessante vraag op hoe verstandig het is om je verschillende divisies hun eigen technologie-partners te laten uitkiezen (als dat al het geval is). Heeft dat meer nadelen van voordelen, of spelen centrale zaken als een website daar slechts een bijrol in? Is er sprake van vendor lock-in, of juist van vrijheid die de broodnodige flexibiliteit geeft? En natuurlijk geldt ook: zoveel divisies, zoveel back-office systemen.

    Ik kan me in ieder geval voorstellen dat heel wat programmeurs de afgelopen maanden met de style guide in de hand wanhopig hebben verzucht "ik snap wel dat ze dat willen, maar dat KAN simpelweg niet!". Altijd leuk, zulke projecten.

    Zal eens kijken of ik ergens de tijd vind om er een artikel over te schrijven.

    geplaatst op
  • Anders, ik weet inmiddels dat Tribal DDB verantwoordelijk zal zijn voor zowel (re)design als online campagnes van Philips. Het zal mij overigens niet verbazen als voor verschillende deeltrajecten nog steeds andere partijen worden ingeschakeld.

    http://www.tribalddb.nl/

    geplaatst op
  • Dat zal ook wel, maar niet meer in de mate als voorheen.

    Uit de Adformatie van donderdag, bijvoorbeeld: "De rommelige Philips-website, met meerdere zoekmachines en tientallen pagina's die nooit werden bijgehouden, is grondig opgefrist". En waar Philips nu definitief heeft afgerekend met de versnippering in de marcom-strategie, zal dat ook op technisch vlak snel gaan. In plaats van tientallen CRM-systeempjes komt er een nationaal, Europees of mondiaal CRM-systeem. In plaats van een aparte site voor elke unit in elk land, komen er eenduidige, meertalige internationale oplossingen. Vergelijk het met automerken waar de clustering hard is toegenomen in de afgelopen jaren. BMW, Mitsubishi, Saab en vele anderen hadden met hun online strategie over heel Europa te maken met tientallen bedrijven, dat is nu teruggebracht tot handvol bedrijven die op Europees niveau werken. Merken die dat nog niet hadden gedaan, volgen in rap tempo.

    In Nederland zijn er nu veel bedrijven die actief zijn voor de online activiteiten van Philips, en daarvan gaan er binnenkort een boel het account kwijtraken aan een paar grote (internationale) spelers. De front-end is wereldwijd al op één lijn gebracht, nu de back-end nog.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.