Sarah Gagestein (framing-specialist): “Het gaat niet mis op inhoud, maar op de strategie”

13 december 2016, 10:00

“Ik ben niet schuldig!” Mensen zeggen vaak wat ze níet zijn om een boodschap over te brengen. Framingspecialist Sarah Gagestein vindt dat geen verstandige keuze. “De kans is groot dat je precies het tegenovergestelde activeert in het brein,” stelt Sarah.

Framing gaat over de invloed van taal, tussen de regels door. Daarmee doelt men op het verschil tussen wat je zegt én wat mensen jou horen vertellen. Dat kan soms een hele andere uitkomst zijn dan jijzelf had verwacht. “Dat is zonde,” zegt Sarah. “Framing gaat over het onbewuste beeld in het hoofd van een ander activeren waar je ook daadwerkelijk iets aan hebt.”

Geniepig of niet?

Is framing manipulatief? “Dat hoor ik wel vaker en is natuurlijk ook niet helemaal onwaar. Want je probeert met je taal mensen te beïnvloeden.”

“Maar het voelt voor mij niet manipulatief. Ik help the good guys om de woorden te vinden waarmee ze wel worden gehoord. Je hebt altijd argumenten en feiten nodig waarop de ander jou ook gelijk kan geven.”

Goed luisteren levert veel op

In deze aflevering deelt Sarah een aantal framing-geheimen en veel voorbeelden waarmee jij de ander in beweging kunt krijgen. Als je héél goed luistert, krijg je extra informatie.

Sarah Gagestein

Als taalstrateeg en framingspecialist helpt Sarah Gagestein organisaties aan de juiste woorden. Haar bureau Taalstrategie analyseert, beoordeelt en bedenkt frames voor organisaties met ideeën die gehoord moeten worden. Klanten zijn onder andere: GroenLinks, Ministerie van Defensie, Ministerie van I&M, Reclassering Nederland, A’dam Stadsdeel Oost, D66, KING, WWJB, Politie Rotterdam Rijnmond, Ministerie van Algemene Zaken, Wakker Dier, de IND, het Openbaar Ministerie, Rijkswaterstaat en de Hogeschool Utrecht.

Haar boek ‘Denk niet aan een roze olifant’ biedt meer inzicht in strategisch framen.

Dit interview verscheen eerderop 7ditches.nl.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief