Sander Koppelaar (Silk): “Met Silk kan iedereen slimmere webcontent maken”

6 augustus 2012, 09:24

Sander Koppelaar is operations chief van startup Silk. Hoewel Silk afgelopen mei officieel publiek gegaan is, won het vorig jaar reeds de The Next Web Startup Rally. In deze Top Names gaat hij met Fast Moving Targets in gesprek over zoeken, Silk en het semantische web.

Noot van de redactie:

Tijdens de zomerperiode is Fast Moving Targets met vakantie en plaatsen wij interviews die nog niet eerder op Marketingfacts zijn verschenen. Deze week het interview met Sander Koppelaar van Silk, dat vorige week in een nieuwe investeringsronde 1,6 miljoen dollar ophaalde. Bovenstaande interview werd afgenomen in mei, kort na de officiële start.

Silk

Computers kunnen het web steeds beter begrijpen en verwerken. Een belangrijke stap in de richting van het semantische web is het begrijpelijk maken van informatie die op het web aanwezig is. Dat is wat Silk wil doen.

Je kunt de content van die website namelijk gemakkelijk in de vorm van een database gieten, waarna je er slimme zoekopdrachten mee uit kunt voeren. De content in een Silk website is namelijk beter doorzoekbaar dan content van bijvoorbeeld een website in WordPress.

Waar websearch goed is in het vinden van losse documenten, kun je door zoeken met Silk vragen beantwoorden waarvoor de afzonderlijke stukjes content vanuit verschillende plekken met elkaar gecombineerd moeten worden.

CrunchBase

Zo is Silk aan de slag gegaan met CrunchBase, de gratis toegankelijke database van TechCrunch waarin veel informatie geladen is over techbedrijven, -mensen en -investeerders. Koppelaar stelde de database het verzoek ‘Geef me een overzicht van alle CEO’s die bedrijven hebben gestart die meer dan 10 miljoen aan funding hebben opgehaald en onder de 30 jaar oud zijn.’ Normaliter een verzoek waarvoor je vele Wikipediapagina’s af zou moeten zoeken, maar nu gemakkelijk inzichtelijk te maken is.

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jan Pruimboom

    Ik dacht even dat het heel wat was totdat duidelijk werd dat ook hier de zoekresultaten sterk afhankelijk zijn van de wijze waarop deze ingevoerd zijn. Dit zijn basis database principes.

    Wat erin gaat zo krijg je het eruit.


    6 augustus 2012 om 18:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!