RTL meest populaire ‘gemist’-site, bezoekersaantal SBS6 zakt met één derde in

29 februari 2012, 08:04

RTL was met 2,6 miljoen unieke bezoekers afgelopen december de meest populaire zogeten catch-up tv site van Nederland. Uitzending Gemist van de NPO ontving dezelfde maand bijna 1,4 miljoen unieke bezoekers. De drie commerciële zenders van SBS Broadcasting, SBS6, Veronica en Net 5 volgen met respectievelijk 408.000, 92.000 en 228.000 op flinke afstand. Dat blijkt uit exclusieve cijfers van onderzoeksbureau comScore.

Als we kijken naar het verloop van maandelijks unieke bezoekers van de platformen gedurende het afgelopen jaar zijn er een paar interessante ontwikkelingen gaande. In vergelijking met vorig jaar december zakte het bezoek aan RTL iets in. In dezelfde periode nam het bezoek van SBS6 met maarliefst 37% af! In december 2010 bezochten 647.000 mensen de website, één jaar later waren dat er 408.000.

Ook de tweede zender van SBS Broadcasting, Net 5, deed het in december 2011 minder goed dan het jaar ervoor. De website van Net5 had 13% minder unieke bezoekers. Het bezoek aan Uitzending Gemist nam met ruim 8 procent toe. De seizoensinvloed is ook duidelijk waarneembaar, in juli maar vooral augustus zakt het bezoek flink in.

De maandelijks unieke bezoekers zijn een weerspiegeling van de huidige marktsituatie. SBS heeft het moeilijk en RTL floreert, o.a. met succesformules als The Voice.

Het maandelijks aantal unieke bezoekers is slechts 1 kant van het verhaal. Omdat comScore in Nederland geen Media Metrix heeft kunnen we helaas niks zeggen over het aantal afgespeelde video's. Daarnaast zijn de sites niet helemaal direct vergelijkbaar, omdat de sites van de commerciele zenders niet puur Catch-Up TV zijn.

Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.

Afbeelding credits

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Edwinres

    het woordgebruik “gemist” zegt al genoeg over de positie van het kanaal.


    29 februari 2012 om 08:52
    ingmar123987

    RTL heeft alleen de stijgende lijn gehad vanaf augustus, komt natuurlijk door het, wat ik vind, vreselijke programma ‘The Voice of Holland’ en dan heb je nu ook nog de Kids-versie.

    Het zegt wel wat dat deze zenders het niet lang meer uithouden, denk ik.


    29 februari 2012 om 08:57
    Marc Roelofs

    Ik denk dat uitzendinggemist achterblijft omdat dat niet alleen via de site wordt bekeken, maar ook via het digitale pakket van de provider.


    29 februari 2012 om 13:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!