RSS-marketing: een treetje hoger dan e-mail

RSS-marketing: een treetje hoger dan e-mail

Het artikel over RSS-marketing in Tijdschrift voor Marketing waarin Jeanne Jennings (o.a. ClickZ) en Robert Rebergen (E-village) toelichten waarom RSS een interessant medium kan zijn voor marketeers, staat nu ook online bij marketingonline.nl (via: dialogamigo.nl).

Interessant feit is dat E-village meldt dat ze vanaf 1 januari een test hebben lopen met RSS-marketing bij een online boeken- en cd/dvd-winkel (Bol.com?). De online winkel gaat RSS toepassen in combinatie met profielen. De klant kan dan zelf aangeven in welke genres hij interesse heeft; nieuwe uitgaven en andere relevante meldingen in dat genre worden dan automatisch gemeld in de RSS-feed.

Iemand toeallig als gebruiker betrokken bij deze test?


Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Interestink, maar het artikel slaat twee punten/gevaren over:

    1. je kunt de gebruiker niet automatisch aanmelden. Hij zal een RSS-feed echt met de hand moeten activeren, terwijl e-mail marketing ook via inschrijvingen op beurzen, websites, acties, partnerprogramma's noem maar op te initiëren valt. Je zult dus veel meer moeite moeten doen om de consument uberhaupt te bereiken. Is het in marketingopzicht dan nog wel een treetje hoger dan e-mail?

    2. Gevaar van information overload. Wat als men straks 200 of 300 headlines per dag binnenkrijgt op RSS? Scannen van de headlines is er dan ook niet meer bij. Best kans dat straks de meeste readers een onderscheid gaan maken, zodat je belangrijkste feeds op de homepage/soortgelijks komen, en de rest in de "door te nemen als ik tijd heb"-lijst daarachter. Daar gaat je RSS-voordeel.

    geplaatst op
  • Er zijn inderdaad nog heel wat hobbels te nemen alvorens RSS een positie zal innemen in de marketingmix (zie ook discussie bij Waarom RSS-marketing doorbreekt).

    geplaatst op
  • @Anders. Voor het tweede probleem wat je schets is inmiddels Attention.xml uitgevonden.

    Zie: http://developers.technorati.com/wiki/attentionxml

    geplaatst op
  • Is inderdaad een test die wij (bol.com) met E-Village aan het opzetten zijn, maar nog niet "live" is, laat staan dat er al resultaten te melden zijn.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.